22 tuffa frågor till Pre-Tribbare!

Den av er som känner mig vet också att jag inte alls håller med Pre-Tribläran och att jag har visat otaliga skriftställen som motbevisar denna teori. Jag anser att detta är en vilseledande och bedräglig lära som vi kristna inte bör eller kan hålla fast vid. Pre-Trib leder församlingen till en sömnaktighet som kommer påverka vår uppmärksamhet och kan leda till att vi inte alls är förberedda på Jesu återkomst. Pre-Trib gör jungfrurna oförståndiga!

Min bakgrund är trosrörelsen, där vi inte alls talade om Vedermödan och Jesu återkomst på det sättet vi är vana vid, utan vi trodde på post-millennialism. Dessa två skilda tänkesätt är varandras motsatser eftersom post-millennialism utgår från att tusenårsriket är här och nu, och att vi som församling ska råda, regeraoch lägga världen och jorden under oss för att Jesus ska kunna komma tillbaka.

Med den bakgrunden var det jag efter flera år började läsa Bibeln i ett annat ljus. Jag kunde inte se att post-millennialism var bibliskt, och när jag läste Bibeln i den Helige Andes ljus började jag inse att pre-millennialism är det enda rätta. Vilket i sin tur ledde till studier i när uppryckandet skulle ske.

När jag satte mig in i Jesu egen undervisning kunde jag se att pre-millennialism är det enda rätta, och ju mer jag studerade Bibelns profetior såg jag att församlingen är kvar ända till slutet på tidsåldern. Jag hade ingen aning om att Pre-Trib fanns, varifrån det kom eller hur den läran uppstått. Därför hade jag heller inga förutfattade åsikter om när uppryckandet skulle ske.

För den som inte vet vad Pre-Trib står för, så är det en engelsk variant av "före vedermödan" där Pre betyder "före" eller "innan" och Trib betyder "Tribulation", engelska för Vedermöda.

Jag kom över dessa frågor i en Internet-sökning, som ett Messianskt judiskt par skrivit för at verkligen få Pre-Trib (före vedermödan) troende på andra tankar, och för att förmå dessa att verkligen tänka till kring denna påstådda händelse. Är Pre-Trib verkligen Bibelenligt och finns det ens stöd för den i Jesu undervisning eller hos apostlarna?

Med stor iver och lite tuffa tag, går Suzanne och Robert Hamrick emot Pre-Trib med 22 tuffa frågor som kräver svar av en ärlig, sanningsökande, bibeltroende kristen. Deras websida.

Jag har valt att lägga upp de 22 frågorna med en på varsin sida, och under inlägget finns möjligheten att svara på frågorna för den som upplever sig ha svar. Det börjar med Fakta nr. 1, sedan följer Fråga nr. 1. osv.

Artikeln är översatt från engelskan av Jon-Are Pedersen.
Skriven av Suzanne och Robert Hamrick från Torah-Kingdom (http://torahkingdomliving.com/); Översatt och postat med tillstånd.

(Pubicerades första gången den 7 Juli 2019)

 Länken nedan tar dig till Fakta nr. 1. 


Share:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Translate this page!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Summa sidvisningar

Använder Blogger.

Etiketter

Bloggintresserade