Inledning
| Påstående
nr. 1 | Påstående
nr. 2 | Påstående
nr. 3 | Påstående
nr. 4 | Påstående
nr. 5
| Påstående
nr. 6 | Påstående
nr. 7 | Påstående
nr. 8 | Påstående
nr. 9 | Påstående
nr. 10 |
#6 Vid Pre-Trib Uppryckandet sänds inga änglar för att samla
församlingen, vid återkomsten är det änglarna som gör
insamlingen för domen.
NTEB: Paulus säger att det är Jesus Själv som kommer för att samla upp
Sin församling och ta den bort härifrån. Vi hör alla Hans
befallande rop, och ”i ett ögonblick” så är vi borta. Inga
änglar nämns någonstans. Jämför detta med Hans Återkomst där
bara änglarna skickas för att samla Guds utvalda, den judiska
kvarlevan som klarade sig genom Vedermödan. Återigen, en stor
skillnad.
1 Kor. 15:52 i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunen. För basunen ska ljuda och de döda ska uppstå oförgängliga och vi ska förvandlas." (Uppryckandet)
Matt. 24:30-31 Och då ska Människosonens tecken synas på himlen, och alla jordens stammar ska då jämra sig. Och de ska få se Människosonen komma på himlens skyar med makt och stor härlighet. Och han ska sända ut sina änglar med starkt basunljud, och de ska församla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena ände till den andra." (Jesu Återkomst)
Mitt svar nr 6: Det här är ett märkligt påstående, att
Jesus ensam hämtar Sin församling. Av vilken orsak? Därför att inga änglar
nämns i den versen.
Är det Jesus själv som blåser i basunen i just 1
Kor. 15:52? På alla andra ställen där basunen nämns
står det att det är
en ängel som blåser i den. Varför är det annorlunda just här?
Och varför ges ett påstående som inte stämmer med synoptiska
verser och i tillägg använder en vers som säger det
motsatta som
stöd för en redan felaktig tolkning? Låt mig förklara.
NTEB mixar 1
Kor. 15:52 och 1
Thess. 4:16 i sitt påstående, där fraserna ”Vi hör
alla Hans befallande rop” och ”Jesus själv som kommer för
att samla upp sin församling” är tagna från 1 Thess.
4:16, en vers som
i sin fortsättning
säger att en befallning ljuder, en ärkeängels
röst, då skall Herren själv stiga ner från himlen. Med andra
ord finns det änglar med även i den vers de vill
styrka sin redan
felaktiga teori med.
Guds utvalda består av både judar
och kristna, även Guds församling består av både judar och
hedningar. I mitt inlägg Pre-Trib bygger på Dispensationalismen tar
jag upp just den här osmakliga uppdelningen av det judiska folket
och oss kristna. Enligt dispensationalismen är judarna förpassade
till jorden, Guds jordiska folk, medan vi kristna har nått till en
högre nivå, vi är nämligen Guds himmelska folk. Detta är ett
ogenomtänkt argument på gränsen till antisemitiskt. I en och samma
mening får NTEB Gud att verka likgiltig och ointresserade av sitt
”jordiska folk”, de som ”klarade sig genom Vedermödan”. Nu
tror inte jag Pre-Trib är antisemitiska men det här argumentet är
inte ett lyckat argument.
Nej, att sära på uppryckandet och återkomsten är omöjligt. Båda sker i princip samtidigt.
Inledning
| Påstående
nr. 1 | Påstående
nr. 2 | Påstående
nr. 3 | Påstående
nr. 4 | Påstående
nr. 5
| Påstående
nr. 6 | Påstående
nr. 7 | Påstående
nr. 8 | Påstående
nr. 9 | Påstående
nr. 10 |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar