Kalvinist 2, Du citerar mig:
"Ingen bibeltroende kristen, inte jag åtminstone, beskriver sin soteriologi som synergistisk. Det är nåt som kalvinisterna påtvingat kristna för att kunna framföra den här falska dikotomin."
Kalvinist 2, Du skriver:
Vad du eller andra beskriver sin syn som, förändrar inte den faktiska synen du har.
Synergism innebär helt enkelt att det är mer än en verksam kraft som står bakom ämnet i fråga, som är frälsningen. Du vill kanske inte kalla dig synergist, men du är det likväl om du tror att Gud inte kan frälsa någon utan deras hjälp. I ditt fall så tror du inte att man behöver massa egna laggärningar att visa upp inför Gud, men visst tror du att du samverkat för att "aktivera" din egen frälsning genom att i egen kraft och "fria vilja" välja att tro.
Du påstår ju att Gud vill frälsa alla lika mycket, men att han inte kan frälsa de som av "fri vilja" säger nej tack. Slutsatsen blir då att du kan hävda att all ära tillhör Gud för din frälsning, men samtidigt är din bekännelse = "...men Han kunde inte göra det utan mig".
Mitt svar: Frälsningen blir inte synergistisk bara för att man tror. Ni kalvinister har på nåt sätt fått för er att tro är en gärningslära. Synergismen används däremot när vi i samverkan med Guds Ande handlar på Hans ord.
Som jag sa i mitt blogginlägg till dig, så handlar det hela egentligen om Guds ords auktoritet, där kalvinismens filosofi står högre än Ordet.
Den fria viljan är egentligen bara ett svepskäl och en försvarsmekanism för att skydda T:et i TULIP, för om människan har en fri vilja, då behöver ju vi stå ansvariga inför Gud för allt vi gör, och det vill ni inte.
Om Total Depravity faller, rasar ULIP också, för ULIP är ett försvar för T:et. Mycket står på spel för er.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar