Av Warren B. Smith
Översatt av Ingemo Jonsäll
Skriven av Warren B. Smith från Lighthouse Trails (www.lighthousetrails.com); Översatt och postat med tillstånd. Hämtat med
tillstånd från Ingemo Jonsälls blogg.
Jag har skrivit ett antal korta
artiklar om Ödehuset och dess författare William P. Young. Min
avsikt har varit att kasta lite ljus på universalismens surdeg som
är kärnan i bokens ofta felaktiga teologi. Det här häftet
presenterar sju av dessa artiklar.
Ni började bra. Vem hindrade er så att ni inte längre lyder sanningen? Den övertalningen kom inte från honom som kallade er. Lite surdeg syrar hela degen. Gal 5:7-9
När folk säger Ödehuset är bara en roman
En kvinna som stod i raden utanför
biografen för att se filmen Ödehuset var angelägen om att prata
med mig om Wm. Paul Youngs mest sålda bok. Hon sa att hon "älskade"
Ödehuset och kunde inte förstå varför den hade så många
kritiker på Internet. Hon var särskilt förbryllad över antalet
"negativa" kommentarer från pastorer. Uppenbarligen
förvirrad av all kontrovers, utbrast hon plötsligt - "Men
Ödehuest är bara en roman!" Vad kvinnan och så många andra
av Ödehusets läsare inte tar hänsyn till är att boken är mycket
mer än "bara en roman." Det är en noggrant utformad
presentation av Paul Youngs alternativa "kristna"
universalistiska teologi baserad på "riktiga" samtal han
påstår sig ha haft med Gud. I Youngs förord till ”The Shack
Revisited = Årebesöket på Ödehuset” en bok skriven av hans vän
C. Baxter Kruger, korrigerar Young varje missförstånd om att
Ödehuset bara är en roman. Han skriver:
Vänligen missförstå mig inte; Ödehuset är teologi. Men det är teologi inslaget i berättelsen. 1
Om du vill bättre förstå de
perspektiv och den teologi som inramar Ödehuset är denna [Kruger's]
bok för dig. Baxter har tagit på sig den otroliga uppgiften att
utforska naturen och karaktären hos den Gud som mötte mig i mitt
eget Ödehus. 2
Enligt Young kom Gud till honom i den
”stora sorgsenheten” i sitt eget ”ödehus” och kommunicerade
direkt med honom. Mycket av Ödehusets teologi är baserat på vad
Young lärde sig i sina samtal med Gud. Paul Youngs konversationer
med Gud
En kristen nyhetskälla tryckte
nyligen utdrag från flera inlägg som Paul Young gjort på sin
personliga blogg redan i augusti 2007. I dessa utdrag förklarade
Young att Ödehuset är en berättelse men det är en berättelse
baserad på riktiga samtal som han hade med Gud hans vänner och hans
familj. Han skriver:
Kom ihåg att jag funderar på att skriva det här för mina barn så jag letar efter ett bra fordon att kommunicera igenom. Jag tycker att en bra berättelse skulle vara kanon - men jag hade ingen. Så jag började med det jag hade ... samtal. Så av och till skrev jag i cirka tre månader ner konversationer; samtal som jag hade mestadels med Gud men som ofta inkluderade vänner eller familj. 3 (betoning tillagd)
Är berättelsen "riktig"?
Historien är fiktion. Jag hittade på det. Efter att ha sagt det
tillägger jag att att den känslomässiga smärtan med all sin
intensitet och processen som river inne i Macks hjärta och själ
är mycket verklig. Jag har mitt "ödehus" den plats
jag var tvungen att gå igenom för att hitta läkning. Jag har min
stora sorg - det är verkligt. Och konversationerna är väldigt
verkliga och sanna.
Så är historien sann? Smärtan,
förlusten, sorgen, processen, samtalen, frågorna, ilska, längtan,
hemligheterna, lögnerna, förlåtelsen - allt är verkligt,
allt är sant. 4 (betoning tillagd)
Youngs ”kristna” universalism
I ett inlägg 16 februari 2008 på en
blogg som heter Kristen Universalism: ”The Beautiful
Heresy = Det vackra kätteriet” bekräftar en av
Paul Youngs erkända "vänner" Youngs blogginlägg
2007 om hans konversationer med Gud. Vänner
beskriver att huvudkaraktären Macks samtal med
Gud i Ödehuset är "riktiga konversationer" som
Young faktiskt hade med Gud. Hon avslöjar hur dessa konversationer
"revolutionerade" både Young hans familj och
vänner som hon själv. Hon säger att den ”radikalt farliga”
läran som Young har i sin roman har blivit hennes nya
”systematiska teologi” och Ödehuset är hennes nya
”systematiska teologihandbok.” Följande är hennes exakta ord
och skiljetecken som de ursprungligen publicerades
på Kristen Universalism blogg:
Jag känner författaren väl - en personlig vän. (Hela vår huskyrka slukade Ödehuset förra sommaren och Paul kom till vårt hem för att diskutera den - UNDERBAR tid!) De samtal som "Mack" har med Gud är verkliga samtal som Paul Young hade med Gud - och de revolutionerade honom hans familj och vänner (Paul hade ett mycket traumatiskt förflutet uppvuxen av föräldrar som var missionärer de lämnade honom i vård av den stenålders Dani stammen, medan de gjorde ”Guds arbete.” Han misshandlades i processen av dem - och det fanns andra tragedier i hans liv senare. När han var trasig började Gud tala med honom). Han skrev berättelsen (snarare än en "predikan") för att ge de verkliga konversationerna sammanhang - och därför att Jesus också använde enkla berättelser för att engagera våra hjärtan, till och med att förbigå våra objektiva hjärnor, för att få hans budskap att slå rot i våra hjärtan och växa. …
Jag hade redan börjat tro
på all den ”radikalt farliga” läran i denna bok - så det
bekräftade mestadels det jag redan trodde. Men det framhöll
definitivt verkligheten att jag ännu inte VET (VET!) Hur mycket Gud
älskar mig. Jag vill ha det förhållande till Gud som jag ser i
Paul Youngs liv. - Detta var den första boken som jag läste rakt
igenom fyra gånger. Först att absorbera den. För det andra att
understryka. Tredje att lyfta fram. För det fjärde, för att sätta
”rubriker” på toppen av varje sida, så att jag kunde hitta
vissa passager igen. Det har blivit min nya "systematiska
teologi" -handbok. 5 (betoning tillagd)
Således blir Paul Young genom sin
egen bekräftelse och av hans vän den första att förneka att
Ödehuset är "bara en roman."
Young Universalisten
Tillbaka till min konversation med
kvinnan framför biografen. När hon sa att Ödehuset var "bara
en roman" beskrev jag hur hans roman faktiskt var en fiktiv
anordning som användes som ett "fordon" för att
presentera några av hans egna felaktiga teologiska läror - läror
som hade mer gemensamt med New Age-lärdomar än biblisk kristendom.
När hon erkände att hon kände till New Age rörelsen sa jag till
henne att några av Ödehusets läror faktiskt var New Age läror.
Men innan jag kunde förklara vad dessa specifika läror var och hur
jag en gång varit inblandad i New Age själv öppnades dörrarna
till biografen kön började röra sig och vår konversation var
plötsligt slut. Hon verkade lättad när hon vände sig mot
biografen och bort från mig. Bedjande om att hon skulle förstå att
Paul Young har mer gemensamt med New Age universalism än biblisk
kristendom. Jag hade ingen aning om att Young var på väg att
offentliggöra i en ny bok vad så många av oss redan visste. I
”Lies We Believe About God = Lögner vi tror på om Gud” som
släpptes den 7 mars 2017 säger Young att han tror på ”universell
frälsning” 6 och att ”varje enskild människa är i
Kristus” och ”Kristus är i dem.” 7 Alltså gör
Young själv det mycket tydligt med sina egna ord att Ödehuset inte
är "bara en roman" utan snarare en "listigt uttänkt
fabel" (2 Pet 1:16) för att presentera några av sina egna
kätterska universalistiska New Age åsikter. Det var inga
utstuderade myter vi följde när vi förkunnade vår Herre Jesu
Kristi makt och hans ankomst för er, utan vi var ögonvittnen till
hans majestät.
Vem lyssnar Paul Young verkligen på och pratar
med?
Paul Young vill få oss att tro att
han har haft "riktiga" samtal med Gud och att Gud
inspirerade honom att skriva Ödehuset. Ändå förklarar han nu att
han är en universalist som tror på den falska trinitariska New Age
läran om att Gud, Kristus och den Helige Ande redan är "i"
alla. Med andra ord skulle Young, som en erkännande universalist få
oss att tro att hela mänskligheten redan är frälst (universell
frälsning). Frågan som naturligtvis uppstår och det är nu innan
kyrkan är - precis vem lyssnar Paul Young på och pratar med?
Bibelns gud eller förförande andar (1 Tim 4:1)?
Men Anden säger tydligt att i de sista tiderna kommer några att avfalla från tron och följa villoandar och onda andars läror,
Wm. Paul Youngs Universal New Age Lögn - Kristus
"i" alla
Men Anden säger tydligt att i de sista tiderna kommer några att avfalla från tron och följa villoandar och onda andars läror, 2 Tim 4:3-4
Young stöder offentligt universal frälsning
I sin bok ”Lies We Believe About
God = Lögner vi tror om Gud” beskriver sig Paul Young öppet som
en universalist. I kapitel 13 skulle Young få oss att tro att det är
en "lögn" att säga till någon, "Du måste bli
frälst." 8 Young ställer sig själv de retoriska
frågorna, "Föreslår du att alla är räddade? Att du tror på
universell frälsning? ” 9 Han svarar,” Det är exakt
det jag säger! ”10 Young fortsätter sedan att lära ut att”
varje enskild människa är i Kristus ”och att” Kristus är i
dem.” 11 Med denna obibliska lära blir man påmind om
hur Young lade samma kätterska "Gud i allt" ord i munnen
på sin "Jesus" karaktär i Ödehuset. Han skrev:
Young would have us believe his trinitarian lie that God, Jesus, and the Holy Spirit inherently indwell everyone.13 This is exactly what the false “Christ” of the New Age teaches. In fact, it is the foundational teaching of the New Age / New Spirituality / New World Religion that has progressively moved into the world and into the church.
Gud, som är grunden för alla
varelse bor i, runt och genom alla saker. 12 Den trinitariska
lögnen
Young vill få oss att tro på hans
trinitariska lögn att Gud, Jesus och den Helige Ande bor i oss
alla. 13 Detta är exakt vad den falska ”Kristus” från
New Age lär ut. I själva verket är den grundläggande
undervisningen i New Age Ny andlighet / Nya världens religion som
successivt har rört sig in i världen och in i kyrkan.
New Age i Kyrkan/ församlingen
Som jag påpekade i
min broschyr om Ödehuset och dess New
Age surdeg 14 är undervisningen att Gud är "i"
alla grundläggande universalistiska New Age läror som har blivit
alltmer populära under de senaste trettio åren genom New
Age författare och lärare och starkt främjad av
människor som Oprah Winfrey. Tyvärr finns det också i böcker och
läror från kända kyrkofigurer som Robert Schuller, Rick Warren,
Eugene Peterson, Leonard Sweet och Sarah Young. 15 Och i en
artikel om katolska nyhetsservice från 1 november 2016 med
titeln "Påven erbjuder nya välsignelser för heliga inom New
Age” Påven Francis föreslog i en katolsk mässa i Malmö, Sverige
en ny ”salighet ” Välsignade är de som ser Gud i varje person
och strävar efter att få andra att upptäcka honom.” 16
Vad kommer kyrkan att göra?
Paul Young ville ha en konversation
om Guds natur, och den konversationen ligger nu centrerad mitt
framför kyrkan. Kommer pastorer och ledare och vardagliga troende
att strida för tron och kämpa den goda kampen eller kommer de låta
falska lärare som Paul Young säga sitt uttalande utan att bestrida
det och få ha sitt okontroversiella sätt?
Shack, TBN och New Age Lögnen
”Trinity Broadcasting Network = TBN
= treenighetens sändningsnätverk” har tillhandahållit Ödehusets
författaren Wm. Paul Young med världens största "kristna"
scen - hans helt egen TV-serie på TBN. Youngs återställda Ödehuset
episoderna har framställts mästerligt på plats i vackra Montana.
Hans presentationer understryks och förbättras vanligtvis med
lugnande musik som tydligt är utformad för att framkalla ett starkt
känslomässigt svar och positivt samtycke från tittarna till vad
helst som Young kan tänkas predika eller undervisa.
I vad som också kan beskrivas som
"Ödehusets Show" ger Young sitt eget veckomärke av Ödehus
marknadsföring, Ödehus teologi och Ödehus terapi till TBNs tittare
när han hoppas konvertera dem från sin egen "Stora Sorg"
till sin egen "relation" ”ta på sig vad som brukade vara
biblisk kristendom. Den verkliga sorgen är att Youngs Ödehus
teologi och Ödehus terapi har mer att göra med hans kärlek till
universalism och New Ages trinitarism än med skriftens sanning.
Varför New Age? För när Young undervisar om ”relation”
hänvisar han med sin egen Ödehus definition till treenigheten inom
- en Gud och Kristus och Helig Ande som sägs vara ”i” alla och
allt. 17
En aning undanglidande när det
gällt att avslöja sin egen personliga universalism tidigare
har Young nyligen gjort sig mycket tydlig i frågan. I sin bok från
mars 2017 ”Lies We Believe About God = Lögner vi tror om på
om Gud” ställer han två retoriska frågor om sig själv -
”Föreslår du att alla är räddade? Att du tror på universell
frälsning? ”Hans omedelbara och nästan trotsiga svar i boken är
-” Det är exakt vad jag säger!” 18 TBN har ändå
varit alltför nöjd med att inte bara marknadsföra hans nya
bok i varje avsnitt utan samtidigt använt den som en
fondinsamlare för sig själva. Uppenbarligen är det så att
när TBN blir en utställning för Paul Young och hans kreativa,
relationella, universalistiska New Age synsätt på Treenigheten
ger TBN en ny mening till "Treenigheten" i Trinity
Broadcasting. Och det ser ut som att Young och TBN är ute efter den
veckolånga resan som de flesta kristna ledare ser på med synlig
likgiltighet.
TBN rycker pluggen ur "Ödehuset" författarens
nya bok - Sortera …
Nu ser du Ödehusets författare
Wm. Paul Youngs nya bok ”Lies We Believe About God = Lögner
vi tror på om Gud” befordrad på TBN, nu gör du inte
det. I sju raka avsnitt av Trinity Broadcasting Networks
veckoserie ” Ödehusets återställning” presenterades
Paul Youngs nya bok på ett framträdande sätt och till och med
erbjöds som en fondinsamling för TBN. Varje veckas avsnitt
publicerades sedan på Internet, kampanjer och allt. Men från och
med avsnitt 8 förändrades allt. Youngs nya bok presenterades och
promoverades inte längre. Det försvann också från avsnitt 2-7 som
tidigare hade publicerats på Internet. Redaktörerna på TBN
hade faktiskt gått in i de tidigare publicerade originalprogrammen
och redigerat alla sina tidigare erbjudanden för ”Lies We Believe
About God = Lögner vi tror på om Gud”.
På platserna där Lögnerna hade
erbjudits har ett kampanjerbjudande för Ödehuset införts
på dess plats - vem skulle någonsin veta? Endast det
första avsnittet av Restoring The ödehuset har behållit
de ursprungliga kampanjerna för Lögnerna kanske som en mindre
koncession för författaren eller som ett sätt att förhindra att
deras redigeringsprocess blir en fullständig vitkalkning.
Varför denna handling att få
den att försvinna? Från alla sätt att se på det ser
det ut som en nödredigering med syftet skadekontroll. Man skulle
behöva fråga publicitetsavdelningen på TBN men man kan bara
spekulera i att nätverket inte blivit gynnat genom att
stödja och främja Youngs extremt kontroversiella nya bok. I
Lögnen hade Young bland annat meddelat att han var en
förespråkare för ”universell frälsning” 19 att
uttalandet ”Du måste bli frälst” är en ”lögn” 20 och
att Kristus är ”i” ”varje enskild människa.” 21 TBN
fick förmodligen ett berg med frågor på alla fronter om varför de
marknadsförde denna bok - en bok som på så många sätt är helt
i motsats till biblisk kristendom. I ljuset av Youngs nya
bok skrev ett större ministerium om TBN; att ha Youngs
program på TBN var "oförlåtligt" och "rent
blasfemiskt."
Samma vecka man såg
den grafiska konstnären som hjälpt till att
utforma Ödehusets omslag ta avstå från boken
och avstå från sitt engagemang i projektet gjorde 22 TBN
sitt drag. Youngs bok Lögnen har åtminstone för stunden -
bleknat bort i bakgrunden och försvunnit från TBN. Och
även om vissa kanske berömmer TBN för att eliminera deras
marknadsföring av Youngs nya bok är frågan som fortfarande behöver
ställas - ”Varför marknadsförde TBN över huvud taget ”Lies
We Believe About God = Lögnen vi tror på om Gud” till
att börja med? Ännu hellre varför främjade de någonsin
Paul Young och Ödehuset till att börja med?
Ödehusets Universella Pappa
Det finns inget nytt med att säga,
”Jag är Gud.” - Men i den judeiska, kristna och muslimska
världen förstås inte vanligtvis Gud populärt som en universell
närvaro, grunden för allt att vara. 23 - New Age-ledaren
David Spangler ( betoning tillagd)
Gud som är grunden för alla
varelse, bor i, runt och genom alla saker [en universell
närvaro] 24 - Ödehusets "Jesus" definierar
"Pappa" som en universell New Age Gud (betoning tillagd)
Delad universell närvaro
Fråga vissa ursprungsbefolkningar på
södra Stilla Havsöarna vem Pappa är och de
kommer svara att hon är en kvinnlig gudinna 25 -
precis som Ödehusets kvinnliga pappa. Fråga vissa
haitier, befolkning i New Orlean och Wiccans som håller
på med Voodoo och de kommer att berätta att Pappa är en
formskiftande "trickster" som kan framstå som en manlig
eller kvinnlig guddom - precis som Ödehusets Pappa. 26 Och
om du frågar dem kommer de alla säga att deras
pappa är universella pappor som bor "i, runt och genom
alla saker" - precis som Ödehusets Pappa.
Pappa som Jordemor
Ödehusets entusiaster bör
notera att ”Pappa” också är namnet på en polynesisk
jordgudinna som är en del av en panteon av gudar och gudinnor som
finns på Södra Havets öar. På webbplatsen "”Journeying
to Goddess = Resa till Gudinna" under rubriken "Goddess
Papa = Pappa Gudinna" läser vi att Papap är "Earth
Mother = Jordemor som födde alla saker" och
att "Polynesier kallar upp Pappa för att
hjälpa till i alla jordiska frågor." 27
I sin bok ”Unshackled =
Lossad” beskriver pastor Larry DeBruyn hur Paul Youngs "Pappa"
har en slående likhet med "namnet, naturen och den vårdande
potentialen" i denna polynesiska jordgudinna
Pappa.28 DeBruyn citerar från en källa på Hawaiiska
gudar och gudinnor om de hänvisningar de gör till
"tröst", "vård", "vägledning" och
"ovillkorlig kärlek", som ges till människor "i
tider av kris och sorg" av denna hawaiiska pappa och
hur hennes "ingripande ger lugnande uppmuntran och
helande.” 29 Young verkar samma parallell i
sitt manus till Ödehusets berättelse att
det helt och hållet handlar om komforten, omsorgen,
vägledningen och villkorslösa kärleken som Pappa ger sin
huvudperson Mack, under sin kris och sorge tid - hur Pappas
ingripande ger en lugnande tröst och
det ultimata helandet av Macks ”stora sorg.” 30
En annan webbplats utvecklar hur den
kvinnliga polynesiska pappan som "dyrkas av indianer i
Hawaii" betraktas som "en ursprungligt skapande kraft
som har kraften att ge liv och att hela." 31 En
hedninsk webbplats informerar oss om att Pappa Gudinnan är speciellt
gängse bland Maorierna i Nya Zeeland 32 medan en
annan webbplats hänvisar till Södra Havets Pappa som en
del av mytologin i gruppen på ögruppen södra
Cook. 33 Samtidigt som Young uppenbarligen lagt mycket
tanke på namnet på sina karaktärer i Ödehuset och det
faktum att han tillbringade sin tidiga barndom boende på
den södra Stilla Havet ön Papua Nya Guinea 34 så
hävdar han att han inte hade någon kunskap om denna Stilla
Havets gudinna Pappa innan han skrev Ödehuset. 35
Pappa som en Trickster = skojare/ bluffmakare
Vissa utövare från Haiti, New
Orleans och Wiccan Voodoo ägnar sig åt en spirituell
"Pappa" som kan framstå som både "manlig och
kvinnlig" och kallas "trickster". 36 Genom
att helt enkelt googla "Pappa" och "trickster"
dyker en mängd olika webbplatser upp för att beskriva
denna Pappa Legba ande som står vid porten till andevärlden. En av
dessa platser - "Exemplore" - säger att Pappa Legba "är
en av de mest betjänande afrikanska gudarna" och "är
alltid den första och sista anden som åberopas i en ceremoni"
eftersom "han öppnar och stänger dörren till andevärlden
.” 37 Webbplatsen förklarar att i Voodoo är” Pappa ”
mellanhanden ”som” står vid en andlig vägkorsning och
ger eller nekar tillåtelse att tala med Guineas andar.” 38
På samma webbplats Exemplore i ett
speciellt avsnitt för häxor beskrivs Pappa som en "mästare
i formskiftning" som "kan hjälpa dig att transformera
på det astrala området, behärska drömkrafter och
avancerad magi." 39 Men vad gäller Pappa står det om
hans form-skiftande att ”han brukar ändra kön och former för
att glädja sig själv. Så var inte förvånad om en kvinna dyker
upp för att hjälpa dig.” 40 Och precis som Paul Youngs
kvinnliga Pappa och Söderhavs öarnas kvinnliga Pappa kan
kallas på för hjälp, komfort och helande, kan man
även kalla på denna Voodoo trickster Pappa.
En av de utplacerade kommentarerna på
denna häxa del av webbplatsen säger - "Vem som helst kan kalla
Pappa!" 41 Men ibland kommer denna Voodoo Pappa när
han inte kallas. I en annan kommentar skrev en förvirrad kvinna -
”Jag visste inte alls om pappa förrän han presenterade sitt jag
för mig som min andeguide. Är detta normalt?” 42 Ett
postat svar försäkrade henne att” Pappa gör sin egen sak på
sitt eget sätt så om han presenterade sig för dig kan du vara
säker på att det är han.” 43
En annan webbplats uttryckte den
förvirring som kan vara resultatet av en kvinnlig ”Gud” som
heter Pappa - ”Det är så förvirrande eftersom Pappa är en
mamma.” 44 Men Skriften säkerställer att den sanna
Guden är ”inte författare till förvirring” (1 Kor 14:33).
Han är inte en pappa som är en mamma som framställs i
Ödehuset - han är "vår Fader som är i himlen"
(Matt 6:9).
för Gud är inte oordningens Gud utan fridens.
Så ska ni be: Vår Far i himlen, låt ditt namn
bli helgat.
Be till vilken pappa?
Så vilken Pappa åberopar människor
när de inspireras att be till Pappa efter att ha läst Ödehuset?
Presenterar Paul Young Shack-läsare med Bibelns sanna gud eller med
en generisk pappa "Gud" som överlappar alla andra mammor
och pappor och gudar och gudinnor runt om i världen? Ödehusets
"Jesus" svarar på den frågan högt och tydligt för alla
som läser Ödehuset och har ett hjärta för sanningen. Med ord som
målmedvetet sätts i munnen av Young - en självbeskriven
universalist 45 förkunnar Ödehusets "Jesus" att
hans pappa "Gud" är "grunden för alla varelse"
eftersom han "bor i, runt och genom alla saker." 46 Med
andra ord säger Ödehusets Jesus att Ödehusets Pappa innebor i alla
och allt.
Detta är samma universella gud som
New Age ledaren David Spangler beskriver i början av sitt citat i
denna artikel. Men detta är panentism, och det är en lögn. Detta
är den grundläggande undervisningen i New Age/ Ny andlighet/ Ny
världsordning som snabbt har dykt upp både i världen och i kyrkan.
Allt detta säger är - Ödehusets Pappa är en universell Pappa och
Ödehusets "God" är en förfalskad "Gud" som på
listigt sätt har smugit sig in i en inte ont anande kyrka.
Tricksterbok
Som man ser med Voodoo Pappa, är
några av dessa mamma- och pappa gudar och gudinnor också
"tricksters." andligt helande i namnet på en mer
universell alternativ spiritualitet. Det som kan vara särskilt
vilseledande är att mycket av deras upproriska andliga aktiviteter
är täckt av halvsanningar, smarta kommentarer, lekfull humor - och
till och med ett kristet språk. Och det som verkar
alltför uppenbart är att Ödehuset och då särskilt Ödehusets Pappa
faller i denna trickster kategori. Romanen tar tag i människors
hjärtan och sinnen även när den bibliska kristendomen demonteras
framför dem när de läser boken. Och bara en tricksterbok kan
övertyga människor om att de läser om Jesus Kristus när Kristi
namn aldrig nämns - inte en gång - i hela berättelsen.
En generisk universell Jesus och en
generisk universell pappa och inte ett enda omnämnande av Kristus
eller djävulen för den delen - ändå har Ödehuset redan blivit en
av de mest populära kristna böcker som någonsin har skrivits!
Tricksterböcker för kyrkan använder
sig av kristet språk för att dra upp täcket över
dina ögon och stöka till det för ditt sinne - "stök
till" är helt och hållet en del av att vara
en trickster. Mot slutet av Ödehusets berättelse när den
kvinnliga Pappa formskiftar sig till att vara en manlig pappa
frågar Mack om Pappa "fortfarande tjafsar" med honom.
Pappas omedelbara svar är - ”Alltid.” 47 Vid denna
tidpunkt måste Ödehusets uppriktiga läsare ställa sig
en rimlig fråga - ”Krånglar/ stökar till” den sanna Guden i
Bibeln alltid med oss eller är det vad du kan förvänta dig av en
universell könsförändrande trickster Pappa "Gud"
som mer liknar den här tricksterguden än Bibelns sanna Gud?
Om vårt evangelium är dolt, så är
det dolt för dem som går förlorade. Den här världens gud har
förblindat de otroendes sinnen så att de inte ser ljuset som
strålar från evangeliet om Kristi härlighet, han som är Guds
avbild. 2 Kor 4:3-4
Universell Ödehus Terapi: Wm. Paul Young, Kahlil
Gibran och "den stora Sorgen"
Wm. Paul Young skriver att Ödehusets
är "teologi insvept i berättelse." 48 Och hans
Ödehus teologi presenterar en universalistisk Ödehus terapi för
"den Stora Sorgen" som plågar hans huvudkaraktär "Mack."
Young kommenterar i många intervjuer att liksom Mack har de flesta
människor sitt eget inre "ödehus" där de lagrar sina
hemligheter och sin egen personliga "stora sorg". Denna
"stora sorgsenhet" blir Youngs personliga metafor för den
inre smärtan och ångesten som ligger inuti hans och andra
människors själar. Den libanesiska-amerikanska författaren,
konstnären, filosofen och universalisten Khalil Gibran (1883-1931)
använder samma fras - ”stor sorg” i sin bok ”The Madman =
Galningen: ”His Parables and Poems = Hans liknelser och Poem”
från 1926. Han skrev:
Då kom en stor sorg över min själs ansikte och in i hennes röst. 49
Det verkar dock som om härledningen
av Youngs fras "Den stora Sorgen" medvetet eller omedvetet
togs från delar av två rader från ännu en bok av Gibran
som Young faktiskt citerade från i Ödehuset. Kapitel 4
i Ödehuset har titeln “Den Stora Sorgen” Under denna
titel citerar Young en enda rad om “sorgen” från Gibran's verk
”Sand and Foam = Sand och skum” - “Sadness is but a
wall between two gardens = Sorgen är som en mur mellan
två trädgårdar.” 50 I nästa rad - som Young inte
citerade - återfinns ordet "stort": "När
antingen din glädje eller din sorg blir stor blir din värld
liten." 51 Ordet "stor" i den andra raden
kopplat till "sorg" i raden direkt ovan skapar det Youngs
term - ”Den stora sorgen.” Oavsett om han inser det eller inte
verkar Young ha härlett frasen ”Stor sorg” från de
universalistiska skrifterna av Kahlil Gibran. I sin uppsats "Your
Thought and Mine = Din tanke och min" skriver Gibran:
Din tanke förespråkar judendom, brahmanism, buddhism, kristendom och islam. I mina tankar finns det bara en universell religion, vars olika vägar bara är fingrarna på den kärleksfulla handen till det högsta väsendet. 52
I Ödehusets erkännandeavsnitt tackar Young Kahlil Gibran för
hans ”kreativa stimulans.” Inte bara i Ödehuset
citerar han Gibran utan också för att öppna det allra första
kapitlet i sin andra roman ”Crossroads = korsvägar”. Kahlil
Gibran är bäst känd för sin ständiga bästsäljare Profeten - en
bok som "länge har varit en av New Age
rörelsens biblar." 53 Faktum är att som
tidigare New Age´are var Gibrans bok en högt värderad del
av vårt New Age bibliotek. Dessutom var "New Age Pionjären"
titeln på en bokrecension från New York Times från 1998 om Gibran
och hans New Age inflytande. 54 Robin Waterfield
en auktoritet på Gibran och en konsultredaktör för
religiösa och New Age förlag, skrev en slutgiltig biografi på
Gibran som var föremål för ovannämnda New York Times
bokrecension. Waterfields bok ”Prophet = Profeten: The Life
and Times = Livet och tiden” av Kahlil Gibran
beskrev Gibrans tros- biografi som att den var
mycket inflytelserik i det första bildandet av New
Age Rörelsen:
Jag föreslår att Gibran har varit en av de dolda påverkarna på New Age ... Jag kan inte säga att New Age rörelsen inte skulle ha uppstått utan honom men det är säkert att säga att han har haft ett enormt inflytande på den. 55
Jag tror att det är diskutabelt att Gibran var en av New Age grundare. 56
Tio år efter Ödehusets
utsläpp förklarade Paul Young att han trodde på universell
frälsning. 57 Young låter ungefär som alla andra New
Age universalister och lär nu ut panenteism och de kätterska
New Age lärorna om Kristus ”i” alla 58 och Gud ”i
”Alla saker. 59 I och med att Ödehuset nyligen
gjordes till en film och med att Ödehusets bokförsäljning
nu är upp i över 22 miljoner exemplar, med otaliga radio-
och tv-intervjuer och kyrkliga samtal i bagaget och
med sitt eget återställande av Ödehus veckan
TBNs bästa sändningstid för tv serien har Paul
Young gjort nästan allt utom visas på Oprah. Men sedan gjorde han
det också. Den 9 juli 2017 var Young den medverkande gästen på
Oprah Winfreys TV program ”Super Soul Sunday Super Själ
Söndag”. 60 Dagen efter programmet meddelade Young
plötsligt - “Jag vill bli mer som Oprah.” 61 Och med
det uttalandet borde de som älskar Ödehuset bli chockerade över
att en välkänd kristen skulle vilja vara "mer som Oprah"
- en av de mest inflytelserika New Age ledarna i världen
idag. 62 Men vad de flesta inte inser är att det gäller
New Age universalism, Wm. Paul Young är redan som Oprah - och Kahlil
Gibran - och detta kan vara en av de största ”stora sorgerna”
av dem alla.
En Katt kallad Judas
Namnet Judas har beskrivits som det
mest hatade namnet i hela världen. Förutom av
Ödehusets författare Wm. Paul Young och kanske några andra
exceptionella knappast någon namnger någon eller något Judas. Det
är ett av de förbjudna namnen som Jezebel eller Lucifer som
människor aldrig skulle drömma om att ge sitt barn sin
hund - eller sin katt namnet efter. Själva namnet betecknar en
känsla av svek och förräderi . När allt kommer omkring
var Judas den som öppet förrådde Jesus och banade väg för Hans
korsfästelse. Så vad tänkte Paul Young? Varför har Ödehusets mest
förtjusande karaktär - Missy - en katt som heter Judas? 63 Och
det verkar särskilt konstigt att ha en katt med det namnet i en
familj där mammans tro beskrivs som ”djup” 64 och
Missy ställer uppriktiga frågor om Jesu död. 65
Kätteri och svek
Young hävdar att Ödehuset är
mycket mer än en fiktiv roman. Han beskriver Ödehuset som
"teologi insvept i berättelse." Han skriver:
Vänligen missförstå mig inte; Ödehuset är teologi. Men det är teologi som är inslaget i historien ordet blir kött och lever i blodet och benen i den gemensamma mänskliga erfarenheten. 66
Detta sägs trots att
Youngs karaktärer i Ödehuset och
universalistiska Ödehuset "teologi" ofta hånar
Gud och Guds ord med sin kryptiska humor och sitt smarta
samspel. För att vara burdus passar namnet Judas
rätt bra in i mycket av det Young lär ut. Precis som
Judas, förråder Young Jesus Kristus och den bibliska kristendomen
med sin kätterska Ödehuset teologi - en Ödehus-teologi
där det bland annat inte finns en djävul och ingen
Kristus. Ingen av dem återfinns någonstans i
hela Ödehusets berättelse. Djävulen nämns aldrig
eftersom Young vill få oss att tro att ondska och mörker
"inte har någon verklig existens." 67 Och Ödehusets "Jesus"
identifieras aldrig som Kristus. Faktum är att Kristi namn inte
finns någonstans i hela Ödehusets berättelse. 68
En välkänd pastor gav en lidande
predikan om tretton kätterier som han
hittat i Ödehuset. 69 Ett kätteri som han
inte nämnde är kanske den mest olyckliga av alla -
panenteismens förslag om att Gud är "i" alla saker.
Otroligt, Young lägger denna grundläggande New Age/ Ny andlighet/
Ny världsreligion lära rätt i munnen
på Ödehusets "Jesus". Youngs "Jesus"
säger - "Gud, som är grunden för allt att vara, bor i, runt
och genom alla saker.” 70 Men detta är en falsk lärdom.
Gud är inte "i" alla saker. 71 Att Young
sätter dessa kätterska ord i munnen på Ödehusets "Jesus"
är ett absolut förräderi mot den sanna Jesus Kristus.
Ett underbart och hemskt svek
Bör vi vara förvånade när Paul
Young spelar så snabbt och löst med biblisk kristendom över att
han spelar snabbt och löst med ett namn som Judas - ett namn som
perfekt beskriver hans roll i dagens sanna kyrka. Det Young beskriver
som ”teologi insvept i berättelse” är verkligen bibliskt svek
inslaget i en listigt tänkt fabel (2 Pet 1:16). Ödehuset är allt
som den sanna Jesus Kristus varnade oss för att se upp för när han
sa " bliinte lurad" (Lukas 21:8). Och den varningen verkar
innehålla författare som Wm. Paul Young som inte har några
betänkligheter på att lägga kätterska New Age doktriner i Jesu
mun och namnge en liten flickas katt Judas. Det var inga utstuderade
myter vi följde när vi förkunnade vår Herre Jesu Kristi makt och
hans ankomst för er, utan vi var ögonvittnen till hans majestät.
Han svarade: "Se till att ni inte blir vilseledda. Många ska komma i mitt namn och säga: Jag är Messias, och: Tiden är nära. Följ dem inte!
Ödehuset kan verka "underbar"
för sina otaliga läsare men i verkligheten är det ett förräderi
mot den bibliska kristendomen och vår Herre och Frälsare Jesus
Kristus. För att använda profeten Jeremias ord – Ödehuset kan
verka "underbart", men det är faktiskt "hemskt",
och ändå "älskar folket att ha det så."
Förfärliga och fruktansvärda saker sker i landet. Profeterna profeterar lögn, och prästerna styr efter deras råd. Så vill mitt folk ha det. Men vad ska ni göra när slutet på det kommer? Jer 5:30-31
Slutnoteringar och källförteckning
1. C. Baxter Kruger, The Shack Revisited:
There Is More Going on Here than You Ever Dared to Dream ( New York,
NY: FaithWorks, Hatchette Book Group, 2012), p. xi.
2. Ibid., p. viiii.
3. Sunny Shell, “The Shack, a Biblical
and Interactive Review”
(http://blogs.christianpost.com/abandoned-to-christ/the-shack-a-biblical-and-interactive-review-28674/,
posted 2/16/17), quoting Paul Young from his August 15, 2007 blog
titled “The Shack— update — Background #2”
(http://web.archive.org/web/20070911092057/http://www.windrumors.com/29/the-shack-update-background-2/).
4. Sunny Shell, “The Shack, a Biblical
and Interactive Review”
(http://blogs.christianpost.com/abandoned-to-christ/the-shack-a-biblical-and-interactive-review-28674/,
posted 2/16/17), quoting Paul Young from his August 15, 2007 blog
titled “Is the story of The Shack true … is Mack a “real”
person?
(http://web.archive.org/web/20070911092319/http://www.windrumors.com/30/is-the-story-of-the-shack-trueis-mack-a-real-person).
5. Christian Universalism— The Beautiful
Heresy: The Shack
(http://web.archive.org/web/20080307051159/http://christian-universalism.blogs.com/thebeautifulheresy/2008/02/the-shack.html,
posted February 16, 2008 by Dena Brehm). Thanks to Kent McElroy for
bringing this blog to my attention.
6. Wm. Paul Young, Lies We Believe About
God (New York, NY: Atria Books, an Imprint of Simon & Schuster,
2017), p. 118.
7. Ibid., p. 119.
8. Ibid., chapter 13 title in Lies We
Believe About God is “You need to get saved.”
9. Ibid., p. 118.
10. Ibid.
11. Ibid., p. 119.
12. William P. Young, The Shack: Where
Tragedy Confronts Eternity (Los Angeles, CA: Windblown Media, 2007),
p. 112.
13. In C. Baxter Kruger’s book, The Shack
Revisited: There Is More Going On Here Than You Ever Dared to Dream,
in the foreword, Shack author William Paul Young writes: “I want to
say, ‘Thank you, and please read The Shack Revisited.’” He
adds, “If you want to understand better the perspectives and
theology that frame The Shack, this book is for you. Baxter has taken
on the incredible task of exploring the nature and character of the
God who met me in my own shack” (p. ix). On page 49 of The Shack
Revisited, Kruger writes: “For inside of us all, because of Jesus,
is nothing short of the very trinitarian life of God.” C. Baxter
Kruger, The Shack Revisited: There Is More Going On Here Than You
Ever Dared to Dream, op. cit. p. 49.
14. To read this booklet, click here:
http://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=12290.
15. I have documented a short history of
how this deceptive New Age teaching has entered the world and the
church in my booklet Be Still and Know That You Are Not God. The
booklet includes quotes by each of these figures. To read a copy of
this booklet online, visit
http://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=17572.
16. Cathy Wooden, “Pope Offers New
Beatitudes for Saints of a New Age” (Catholic News Service,
November 1, 2016).
17. William P. Young, The Shack, op. cit.,
p. 112.
18. Wm. Paul Young, Lies We Believe About
God, op. cit., p. 118.
19. Ibid.
20. Ibid., p. 115.
21. Ibid., p. 119.
22. Dave Aldrich, graphic artist for The
Shack book cover, said this on his Facebook page on April 4th 2017.
See “Artist ‘Deeply Regrets’ Designing ‘Shack’ Cover, Says
A Loving God Must ‘Judge’” at
https://hellochristian.com/7153-artist-deeply-regrets-designing-shack-cover-says-a-loving-god-must-judge.
23. David Spangler and William Irwin
Thompson, Reimagination of the World: A Critique of the New Age,
Science, and Popular Culture (Sante Fe, NM: Bear & Company
Publishing, 1991), p. 148.
24. William P. Young, The Shack, op. cit.,
p. 112.
25. Part Three: The Chiefs xx Papa and
Wakea (http://www.sacred-texts.com/pac/hm/hm22.htm; Godchecker
website:
http://www.godchecker.com/pantheon/oceanic-mythology.php?list-gods-names).
26. Denise M Alvarado, “Papa Legba and
Other Spirits of the Crossroads” (Who is Papa Legba?, Images of
Legba, https://exemplore.com/magic/papalegba).
27.
https://journeyingtothegoddess.wordpress.com/2012/09/19/goddess-papa/,
“Goddess Papa” September 19, 2012.
28. Larry DeBruyn, Unshackled: Breaking
Away From Seductive Spirituality (Indianapolis, IN: Franklin Road
Baptist Church, 2009), pp. 27-28. Author’s reference pertains to
the now archived Wahine’o Wanana Institute’s “Hawaiian
Goddesses” website:
https://web-beta.archive.org/web/20110410205614/http://www.powersthatbe.com/goddess/papa.html.
29. Ibid.
30. William P. Young, The Shack, op. cit.,
pp. 43-66, p. 92, pp. 96-98, pp. 101-102.
32. The Goddess Papa,
http://www.holladaypaganism.com/goddesses/cyclopedia/p/PAPA.HTM.
33. Wikipedia: Papa (mythology),
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Papa_(mythology).
34. Wm. Paul Young—About
(http://wmpaulyoung.com/wm-paul-young-about).
35. Eric Barger, “Why The Shack Must be
Rejected” (Lamb & Lion Ministries, Lamplighter, May 2017,
http://christinprophecyblog.org/2017/04/why-the-shack-must-be-rejected),
pp. 13-14.
36. “Papa Legba and Other Spirits of the
Crossroads” (Exemplore blog, Images of Legba, Who is Papa Legba?,
https://exemplore.com/magic/papalegba).
37. Ibid.
38. Ibid.
39. “Papa Legba for Witches,” How Legba
Can Help You
(https://exemplore.com/wicca-witchcraft/papa-legba-for-witches).
40. Ibid.
41. Ibid., Posted Comments (Nitecat
response to babygirl1414).
42. Ibid., Posted Comments (jacynnavarro).
43. Ibid., Posted Comments (Nitecat
response to jacynnavarro).
45. Wm. Paul Young, Lies We Believe About
God, op. cit., pp. 118-119 (Young states that he believes in
universal salvation.)
46. William P. Young, The Shack, op. cit.,
p. 218.
47. merriam-webster.com and
encyclopedia.com (ousia).
48. C. Baxter Kruger, The Shack Revisited,
op. cit., p. xi.
49. Khalil Gibran, The Madman: His Parables
and Poems (Mineola, NY: Dover Publications, Inc., 2002, originally
published in 1918 by Alfred A. Knopf, New York), p. 55.
50. Kahlil Gibran, Sand and Foam
(Lexington, KY: CreateSpace Independent Publishing Platform, 2017,
originally published in 1926), p. 37. Note: William Paul Young left
out the word “but” in quoting this line from Gibran’s work.
51. Ibid.
52. Kahlil Gibran, Short Works by Khalil
Gibran (Your Thought and Mine).
(newthoughtlibrary.com/gibranKhalil/shortWorks/shortWorks).
53. John Dodge, “Kahlil Gibran and the
Fall of the Prophet” (Three Monkeys Online Magazine,
www.threemonkeysonline.com/kahlil-gibran-and-the-fall-of-the-prophet).
54. Liesl Schillinger, “Pioneer of the
New Age” (The New York Times, December 13, 1998,
http://www.nytimes.com/books/98/12/13/reviews/981213.13schillt.html).
55. Robin Waterfield, Prophet: The Life and
Times of Kahlil Gibran (New York, NY: St. Martin’s Press, 1998), p.
290.
56. Ibid., p. 289.
57. Wm. Paul Young, Lies We Believe About
God, op. cit., p. 118.
58. Ibid., p. 119.
59. William P. Young, The Shack, op. cit.,
p. 112.
60. Oprah Winfrey, Super Soul Sunday,
YouTube July 9, 2017.
61. Wm. Paul Young personal blog, “I Want
to Be More Like Oprah.”
(http://wmpaulyoung.com/i-want-to-be-more-like-oprah-watch-interview/).
62. It should be noted that although Oprah
Winfrey is an exceedingly powerful and influential New Age leader,
she still persists in identifying herself as a Christian. But her
Christianity is a New Age Christianity that is not biblically based
and is no Christianity at all.
63. William P. Young, The Shack, op. cit.,
p. 231.
64. Ibid., p. 11.
65. Ibid., p. 31.
66. C. Baxter Kruger, The Shack Revisited,
op. cit., p. xi.
67.William P. Young, The Shack, op. cit., p. 136.
68. Warren B. Smith, “The Christless
Shack” (article posted at warrenbsmith.com).
69. Michael Youssef, The Shack Uncovered:
13 Heresies Explained (Leading the Way Ministries, 2017, PDF:
https://store.ltw.org/p-315-the-shack-uncovered-13-heresies-explained-pdf.aspx).
70. William P. Young, The Shack, op. cit.,
p.112.
71. Warren B. Smith, Be Still and Know That
You are Not God: God is Not “in” Everyone and Everything (Eureka,
MT: Lighthouse Trails Publishing, 2015). This booklet traces the
history of the false teaching that God is “in” everything. It
also offers a scriptural refutation of this heretical doctrine.
Visit www.lighthousetrails.com.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar