Påstående nr. 7 och Mitt svar nr. 7

#7 Kristi domstol följer Pre-Trib Uppryckandet, medan nationerna döms vid Hans återkomst.

NTEB: Omedelbart efter Uppryckandet av församlingen, kommer vi framträda inför Kristi domstol. Detta är inte en dom över synderna, som togs bort på Golgata kors, det är en dom över våra verk, vad vi har gjort, och vad vi inte har gjort för Jesus Kristus efter att vi blivit frälsta. Men omedelbart efter Hans Återkomst, så är den dom som sker en offentlig dom, inte för individen utan för nationerna.
2 Kor. 5:10 För vi måste alla träda fram inför Kristi domstol, för att var och en ska få igen vad han har gjort under sitt jordiska liv, vare sig det är gott eller ont." (Uppryckandet)
Matt. 25:44-46 Då ska också de svara honom och säga: Herre, när såg vi dig hungrig eller törstig eller som främling eller naken eller sjuk eller i fängelse, och tjänade dig inte? Då ska han svara dem och säga: Sannerligen säger jag er: Vad ni inte har gjort mot en av dessa minsta, det har ni inte heller gjort mot mig. Och dessa ska då gå bort till evigt straff, men de rättfärdiga till evigt liv." (Jesu Återkomst)

Mitt svar nr. 7: NTEB använder en tolkning baserat på en förutfattad åsikt och inte utifrån en enkel läsning av Bibeln. Pre-Trib krånglar till allt för att få läran att passa. Men missar då viktiga bitar av Guds ord. 

I en artikelserie som omfattar hela Matt. 24 och 25 har jag förklarat vad som måste ske INNAN Återkomsten och Herrens dag, och visar också på att Kristi domstol sker EFTER Hans återkomst, och därför inte finns något hemligt uppryckande. Berättelsen om Kristi domstol ska därför inte misstas komma efter ett påstått hemligt uppryckande. 

Här kommer en länk till delarna i serien: Del 1 | Del 2 | Del 3 | Del 4 | Del 5 | Del 6

Fåren och Getterna handlar om de människor som överlevt Armageddon, som sker VID Herrens återkomst, och det är dessa som ska befolka tusenårsriket. Alla händelser i Matt. 24 och 25 förklaras ingående av Jesus. 

Alla profetiska ord i Matteus 24 hör grammatiskt ihop och alla dessa saker är oupplösligt, oskiljaktigt sammankopplade, du kan inte dra isär dem, om nu ens språket betyder nåt för NTEB.

Att jämföra dessa två bibelverser är som att jämföra äpplen och päron. Visserligen är det två helt olika händelser, men Jesus visar oss att när Han kommer ska allt detta ske som Han har berättat om från och med Vers 3-51, och Han fortsätter på samma berättelse i kapitel 25. Allt detta är en enda lång profetisk berättelse, från det att första tecknet visar sig till Han sätter upp sin tron i Jerusalem och ska döma de levande. Märk väl, att de döda döms EFTER tusenårsriket.

NTEB påstår att det finns en nationell dom. Men nu finns det faktiskt inga Får-nationer. Det finns heller inte hela get-nationer. Det finns goda och onda människor i alla länder, och var och en kommer få en rättvis dom. Att dra en sådan slutsats är att påstå att vissa folk döms som en enhet, medan andra döms individuellt. Om det vore så är Herren en orättvis domare. 

1 kommentar:

  1. HaFo kommentar:

    Jag håller helt med Jon-Are när han går emot Pre-tribbs påstående om "Omedelbart efter Uppryckandet av församlingen, kommer vi framträda inför Kristi domstol."

    Jag håller med om att det är falskt när man åberopar 2 Kor. 5:10 och menar att det handlar om Uppryckandet.

    Jag håller med Jon-Are om att Kristi domstol sker EFTER Hans återkomst, och att därför finns inte något hemligt uppryckande.

    Angående fåren och getterna så har jag tidigare gett min syn på detta.

    SvaraRadera

Translate this page!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Summa sidvisningar

Använder Blogger.

Etiketter

Bloggintresserade