En Pre-Trib förespråkare skriver: Det är märkligt att så många post-tribbers talar om att vi måste läsa de otydliga verserna i ljuset av de tydliga, men gör precis tvärtom och till och med värre. Därför, församlingen finns inte med i någon vers som beskriver Vedermödan men här gör post-tribbers en lära av något som inte finns i Bibeln.
Mitt svar: Jag tror diskussionen kring ditt påstående centreras kring frågan om hela Bibeln är skriven till de troende eller ej. Vad i Bibeln är till för den kristna och vad är till för juden? är frågan. Och eftersom ”de troende inte finns med under Vedermödan” betyder termen jude för en Pre-Tribbare här den ofrälste juden. Och eftersom ordet församling inte finns med i Matt. 24, Mark. 13, Luk. 17 eller 21, som handlar om Vedermödan, så gäller dessa passager inte de hednakristna.
Ska vi överhuvudtaget komma vidare i diskussionen om Vedermödan behöver vi först komma fram till konsensus på den här punkten.
Om vi börjar med att titta på ditt argument och använder det konsekvent genom hela NT, betyder det att bara 1 evangelium är till för den troende. För bara i ett av de fyra evangelierna finns ordet församling, och det bara bara i 2 verser. Om nu ditt argument är rätt, då måste det evangeliet vara det enda evangelium kristna ska läsa.
Ska vi ta din tanke vidare och vara konsekventa med det faktum att enbart 2 verser av hela det evangeliet innehåller ordet församling, då gäller inte resterande 1069 verser oss kristna. Vi har då bara 2 verser att lägga på minnet, 2 verser som gäller oss. Och de två verserna finns i just Matteus. I så fall är Matteus evangeliet det enda som gäller oss kristna. Och det är just där vi hittar Matt. 24 och 25 som vi diskuterar här.
Och om vi bara ska bry oss om de verser som innehåller ordet församling, vilket är Matt. 16:18 och Matt. 18:17, blir själva innehållet obegripligt. Markus, Lukas och Johannes har inte ordet församling med överhuvudtaget. Ergo: Därför måste de tre evangelierna vara skrivna till den ofrälste juden. Du måste väl förstå det fullständigt orimliga i ett sådant resonemang?
Om vi inte kan komma överens om en sådan grundläggande sak att hela Bibeln är skriven till de troende, de pånyttfödda, till Guds folk, då är det meningslöst att diskutera Bibeln med varandra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar