Påstående nr. 9 och Mitt svar nr. 9

#9 Ingen kände till läran om Pre-Trib Uppryckandet av församlingen förrän det uppenbarades av Herren för Paulus.

NTEB: Detta är den största proof-text för varför Uppryckandet av församlingen och Återkomsten inte kan vara samma händelse. Paulus i 1 Korintierbrevet 15, är den förste som berättar för oss om Uppryckandet av församlingen, och låter oss få veta att det är ett ”mysterium” uppenbarad av Gud bara för honom som han därefter var tvungen att undervisa församlingen. Nästan varenda bibelkronologi daterar Matteus evangeliet till runt 35 e.Kr. och Paulus brev till korinterna till runt 66 e.Kr.

Varför är det så viktigt? Därför att ingen kände till läran om Uppryckandet av församlingen innan Paulus, därför kan inte Matteus 24 och 25, under några omständigheter, tala om församlingen och Uppryckandet eftersom ingen kände till något Uppryckande. Faktiskt, vid den tid Matteus levde, fanns var inte ens församlingen. Om Matteus visste och skrev om Uppryckandet av församlingen, ljög Paulus när han sa att det var ett MYSTERIUM som han uppenbarade för första gången för korinterna.
1 Kor. 15:51-52 Se, jag säger er en hemlighet: Vi ska inte alla insomna, men vi ska alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunen. För basunen ska ljuda och de döda ska uppstå oförgängliga och vi ska förvandlas." (Uppryckandet)

Mitt svar nr. 9: Här gör NTEB det klassiska Pre-Tribmisstaget att läsa in något i texten som inte alls finns där (eisegetik) och återigen läser NTEB Paulus brev helt fel.

Hela kapitel 15 i 1 Korintierbrevet talar om uppståndelsen från de döda och INTE om uppryckandet! Slå upp din Bibel och följ med så vi kan lägga undan det här argumentet en gång för alla.

I vers 1 till 11 påminner Paulus korintierna om det evangelium han predikade och som de kom till tro på, och detta inkluderar Jesu uppståndelse.

1 Kor. 15:1 Men jag påminner er, bröder, om det evangelium som jag predikade för er, som ni också tog emot och som ni också står fasta i, 2 genom vilket ni också blir frälsta, om ni håller fast vid det ord som jag förkunnade för er, annars kom ni till tro förgäves.... och att han blev begravd och att han uppstod på tredje dagen...

Han fortsätter i vers 12 med att säga: Då det nu predikas att Kristus har uppstått från de döda, hur kan då några bland er påstå att det inte finns någon uppståndelse från de döda?

Och på samma tema fortsätter han undervisa om ända fram till vers 33 och 34 där han säger: 33 Låt er inte föras vilse. Dåligt sällskap fördärvar goda vanor. 34 Nyktra till på allvar och synda inte. För några av er vet ingenting om Gud. Till er skam säger jag er detta.

Efter det går han in på HUR de döda uppstår: 35 Nu undrar någon: Hur uppstår de döda? Vad för slags kropp har de när de kommer? 36 Du oförståndige. Vad du sår får inte liv om det inte dör.

Och undervisar om det ända fram till vers 50 Men detta säger jag, bröder, att kött och blod inte kan ärva Guds rike. Inte heller ska det förgängliga ärva oförgänglighet. 51 Se, jag säger er en hemlighet: Vi ska inte alla insomna, men vi ska alla förvandlas, 52 i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunen. För basunen ska ljuda och de döda ska uppstå oförgängliga och vi ska förvandlas. 53 För detta förgängliga måste klä sig i oförgänglighet och detta dödliga måste klä sig i odödlighet.

Var någonstans talar Paulus om ett hemligt uppryckandet? Ingenstans! Och vad är det för hemlighet han för fram för församlingen? Svaret finns i vers 51: Vi ska inte alla insomna (vi ska inte alla dö), men vi ska alla förvandlas. Den hemlighet Paulus förklarade för korintierna var FÖRVANDLINGEN!!! La ni märket till det? 

Hela kapitlet handlar om de dödas uppståndelse och mot slutet slänger han in en ”hemlighet” ”Se, jag säger er en hemlighet, och hemligheten är vad han beskriver: VI SOM INTE ÄNNU HAR DÖTT I KRISTUS, SKA FÖRVANDLAS!

1 kommentar:

  1. HaFo kommentar 2

    Var står det som Pretrib påstår, att det är enbart för Paulus som Gud uppenbarat ett "mysterium"? Och ett "mysterium" som man dessutom misstolkar och där man läser in sådant som inte står där! Trovärdigt? Knappast!!

    Där står inget om att det skulle handla om ett osynligt uppryckande innan Vedermödan utan "mysteriet", hemligheten är Uppståndelsen från det döda och att vi alla ska förvandlas.

    OCH IGEN NÄR SKER DÅ ALLTSÅ DET? JO VID DEN SISTA BASUNENS LJUD! Och när ljuder den? "Ty när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då skall Herren själv stiga ner från himlen" (1 Tess 4:16)

    OCH DETTA HANDLAR OM UPPRYCKANDET! "Se jag säger er en hemlighet: Vi skall inte alla insomna, men vi skall alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty basunen skall ljuda och de döda skall uppstå odödliga, och vi skall förvandlas" (1 Kor 15:51-52)

    "Med starkt BASUNLJUD skall han [Kristus] sända ut sina änglar, och de skall samla hans utvalda/troende från de fyra väderstrecken, från himlens ena ända till den andra" (Matt 24:31).

    Helt riktigt säger pretib att 1 Kor. 15:51-52 handlar om uppryckandet. Problemet är bara att man blandat samman tidsbegreppen och att detta skeende är analogt med:

    "Med starkt BASUNLJUD skall han [Kristus] sända ut sina änglar, och de skall samla hans utvalda/troende från de fyra väderstrecken, från himlens ena ända till den andra" (Matt 24:31).

    Vilket är något som sker vid Kristi enda återkomst när de troende får sina uppståndelsekroppar för att så "regera med Kristus för Tusen år" som Han då ska upprätta.

    Forts HaFo kommentar

    SvaraRadera

Translate this page!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Summa sidvisningar

Använder Blogger.

Etiketter

Bloggintresserade