Påstående nr. 3 och Mitt svar nr. 3

#3 I Pre-Trib Uppryckandet tas församlingen till himlen, vid Jesu återkomst ställer Jesus upp sin jordiska regering.

NTEB: I både Johannes och Paulus Skrifter väntar löftet om ett ”himmelskt hem” för den pånyttfödde kristne. Vi kallar detta Guds rike. Men vid Återkomsten ska ett tusenårsrike etableras på jorden, känd som Himmelriket. Kristna har inga löften om ett jordiskt hem, utan ett himmelskt hem. Judarna och Vedermödans heliga har inga löften om ett himmelskt hem, utan de ska istället få ett jordiskt hem.
Joh. 14:2-3 I min Faders hus finns många boningar. Och om det inte vore så, skulle jag ha sagt er det. Jag går bort för att bereda plats åt er. Och när jag har gått bort för att bereda plats åt er, ska jag komma tillbaka och ta er till mig, för att också ni ska vara där jag är." (Uppryckandet)
Upp. 20:4 Och jag såg troner och de som satt på dem fick rätt att döma. Och jag såg själarna av dem som halshuggits för Jesu vittnesbörds och för Guds ords skull, och som inte hade tillbett vilddjuret, inte heller dess bild och som inte hade tagit märket på sin panna eller sin hand. Och de levde och regerade med Kristus i tusen år." (Jesu Återkomst)

Mitt svar nr. 3: Jesus säger:
Matt. 5:5 Saliga är de ödmjuka, för de ska ärva jorden.
Paulus säger i
Rom. 4:13 För löftet att han skulle bli världens arvinge (ärva världen) gavs inte Abraham eller hans efterkommande genom lagen, utan genom trons rättfärdighet.
1 Kor. 3:21-23 Därför ska ingen berömma sig av människor. Allt är ju ert, vare sig Paulus eller Apollos eller Kefas eller VÄRLDEN eller liv eller död, vare sig det som nu är, eller det som ska komma. Allt är ert. Men ni tillhör Kristus och Kristus tillhör Gud.
Gal. 3:6-9 Så var det med Abraham, han trodde Gud, och det räknades honom till rättfärdighet. Därför ska ni veta att de som är av tro, de är Abrahams barn. Och då Skriften förutsåg att Gud skulle göra hedningarna rättfärdiga av tro, förkunnade den i förväg detta glada budskap för Abraham: I dig ska alla folk bli välsignade. Så blir då de som är av tron välsignade tillsammans med den troende Abraham.
Gal. 3:18 För om arvet (Matt. 5:5) beror på lagen, så beror det inte längre på löftet. Men åt Abraham har Gud gett det genom löftet.
Hebr. 11:8 Genom tron var Abraham lydig då han blev kallad att dra ut till det land som han skulle få i arv (Matt. 5:5), och han gav sig iväg utan att veta vart han skulle komma.
Av alla dessa verser ser vi att Abrahams arv tillhör oss genom Kristus, och det arvet säger Jesus är JORDEN. Vi ska ärva jorden, ärva världen, allt tillhör oss, vi som tror blir välsignade tillsammans med Abraham. Alla dessa verser visar att det inte handlar om något diffust himmelskt rike, utan om löftet gäller den fysiska världen och allt som är på den. Petrus säger i 2 Petr. 3:13
Men efter hans löfte väntar vi nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor. 
Vi ska tvärtemot vad Pre-Trib säger, ÄRVA VÄRLDEN, ÄRVA JORDEN, och där Herren är är också Anden, för Herren ÄR Anden (2 Kor. 3:17).

När Jesus predikar sin Bergspredikan ger han 9 saligprisningar, vilket en av dem säger att de ödmjuka ska ärva jorden. Och här tror många att det talas om 9 olika typer av kristna, att en är fattig i anden, en annan sörjer, en annan är ödmjuk, osv.  men Han talar om dig och mig, och våra hjärtan. För en kristen behöver allt detta: Vi ÄR saliga om vi förstår hur fattiga vi är utan Jesus, vi ÄR saliga när vi sörjer över synden och ondskan, vi ÄR saliga när vi hungrar och törstar efter rättfärdighet, vi ÄR saliga om vi är barmhärtiga, vi ÄR saliga om vi är renhjärtade, Vi ÄR saliga när vi skapar frid, vi ÄR saliga när vi blir förföljda, vi ÄR saliga när vi blir hånade och förföljda och när andra ljuger om oss.

Vi kristna använder ofta uttryck som ”komma till himlen” vilket vi tar för givet betyder att vandra på moln i evigheters evigheter. Många undrar om inte det skulle bli tråkigt efter några evigheter när man liksom sett allt. Har vi som kristna en sådan diffus bild av vad som händer efter döden tror jag inte vi har särskilt stor dragningskraft för icke-kristna. 

När Jesus återkommer ska han upprätta sitt rike här på jorden, och regera i 1000 år och Bibeln avslutas på precis samma sätt som Bibeln börjar: En ny himmel och en ny jord. Efter tusenårsriket upprättar Gud sina nya himlar och nya jord, och efter tusenårsriket blir allting som Gud tänkt från början, minus djävulen, synden, köttet, smärta, tårar, hat, osv. Vi som kristna behöver förstå Guds rådslut så vi verkligen vet att det Han talar om är sant och verkligt, och det ser vi när vi läser Hans ord. Gud ska då bo bland sitt folk. Även i Uppenbarelseboken kommer Guds arv fram som en morot för den som älskar Herren.
Upp. 21:7 Den som segrar ska ärva allt detta, och jag ska vara hans Gud, och han ska vara min son.
Detta är efter den nya himlen och nya jorden (Upp. 21:1). Och det underbara är att Gud flyttar sin boning till oss, den heliga staden Jerusalem (Upp. 21:2), kommer ner från himlen. Och i vers 3 får vi höra:
Se, Guds tabernakel är bland människorna, och han ska bo hos dem, och de ska vara hans folk, och Gud själv ska vara med dem och vara deras Gud. Och Gud ska torka bort alla tårar från deras ögon. Och döden ska inte vara mer, inte heller sorg, inte heller gråt, och ingen smärta ska finnas mer, för det som förr var är borta. OCH HAN SOM SATT PÅ TRONEN SA: Skriv, för dessa ord är sanna och trovärdiga
Hela jorden kommer bli som Edens lustgård! DET är vårt arv, och några ska sättas att tjäna Gud i Hans tempel:
Se, jag kommer snart. Håll fast det du har, så att ingen tar din krona. Den som segrar ska jag göra till en pelare i min Guds tempel och han ska inte mer gå ut därifrån. Och jag ska skriva på honom min Guds namn och namnet på min Guds stad, det nya Jerusalem som kommer ner från himlen från min Gud, och mitt nya namn. Den som har öron må höra vad Anden säger till församlingarna. Upp. 3:11-13
En pelare i Guds hus kallas den som Herren satt som ledare över församlingen. "Och när Jakob och Kefas och Johannes, vilka ansågs vara pelare, förståd den nåd som jag hade fått, räckte de mig och Barnabas högra handen till gemenskap, att vi skulle gå till hedningarna och de till de omskurna." Gal. 2:9. Låt Ordet ge dig hopp och en tydlig och klart bild av vår framtid. 

Ännu en gång är Pre-Trib ute på hal is och glider ännu längre bort från sanningen, när de skiljer på händelser som beskrivs på olika sätt men som handlar om en och samma händelse. Bygger man sitt hus på en lös grund, kommer huset så småningom falla i stormen, och därför ber jag er av mitt hjärta att verkligen tänka om, och i enlighet med Guds ord som jag nu har lagt fram för er.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Translate this page!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Summa sidvisningar

Använder Blogger.

Etiketter

Bloggintresserade