Av Maria Kneas & John Lanagan
Översatt av Jon-Are Pedersen
Skriven
av Maria
Kneas och John Lanagan från Lighthouse Trails (www.lighthousetrails.com;
översatt och postat med tillstånd.
(Mina anteckningar: DailyCaller om Ishtar Bilder från deras gudinnetjänst. En kort video från Devore Community Church angående gudinnan Ishtar kan ses här)
Del 1: Gudinnedyrkan i Amerika och Hur det Påverkar Församlingen
Av Maria Kneas
Tillbedjan av hedniska gudinnor ses vanligtvis hos Wicca-häxorna. Dock är det
också vanligt på universiteten och vårdskolor. Det främjas av
media och är ett element av New Age-feminismen. Men ännu värre,
det har infiltrerat huvudfåran av samfunden och dess influenser
märks i hela samhället.
Denna rörelse får effekt på hela vår kultur
och särskilt den yngre generationen. En oroande aspekt av detta är
att, enligt några av dess förespråkare är vissa fakta och logik
”patriarkalt” och därför är de inte relevanta. Som du kommer
få se, några så-kallade forskare säger öppet att det är helt ok
att hitta på saker och presentera det som historiska fakta.
Philip G. Davis, är professor i religion vid
Prince Edward Island Universitetet i Kanada. Han skrev boken Den
Osminkade Gudinnan då han märkte att gudinnetillbedjan togs
allvarligt inom religiösa institutioner och att myter om gudinnor
undervisades som faktiskt historia på universitetsområdet. Flera av
de dokumenterade fotnoterna i den första delen av det här häftet
har hämtats från hans bok.
Skapa en gudinnevänlig kultur
”Upplysningsåldern” födde
rationalistisk materialism. Som en reaktion mot dess förnekande av
vikten av känslor, uppstod en generation av romantiska poeter,
romanförfattare, artister, musiker och filosofer. Många av dem var
involverad i droger, det ockulta, rosenkrans ordern, eller
frimurarna.
Som
en följd av Darwins
evolutionsteori spekulerades det vilt kring samhällets evolution.
Nationalismen blev ett romantiskt sökande efter hedniska rötter,
som man kan se i Wagners operor och sagor som Bröderna Grimm.
Kvinnligheten idealiserades. Myten om ett tidigare utopisk matriarkat
utvecklades. Psykologen Carl Jung idealiserade konceptet om ”anima,”
den feminina sidan av mannen.1
Romantiken invaderade även historia
och arkeologi. Bachoven utvecklade en teori kring matriarkatet som var
uppenbart byggd på fantasin och inte genom att söka efter riktiga
fakta. Feministforskare följde efter Bachoven ledning. En historisk
myt utvecklades där ett idealiskt, matriarkalt, gudinnedyrkande samhälle
blev förstört av patriarkala inkräktare som förde in allt det
dåliga i och med det moderna samhället.2
Forskningen som ligger till grund för dessa studier i
historia och arkeologi är så bristfällig att Philip Davis utbryter:
En viktig lärdom med den här boken är med vilken sorglöshet den här uppenbara osanningen kan ikläda sig själva i ett sken av forskning och maskeras som sanning.3
Feministforskare och andra radikala
akademiker säger att objektiva fakta och historisk noggrannhet inte
ens är en giltigt mål:
En feministforskare berättade för sin publik att det självklart är ”etiskt” för en historiker att ignorera historiska bevis för att konstruera en berättelse... och fortfarande presentera det som historia.4
I
tillägg till att ”konstruera en
berättelse” (d.v.s. hitta på historier och presentera det som
historia), förkastar många radikala akademiker ”uttryckligen
sökandet efter objektiv sanning; de påstår att objektivitet inte
är bara är omöjlig att uppnå i sin renaste form, utan faktiskt är
illegitimt då den har sitt uttryck i en patriarkal, förtryckande
mentalitet.”5
Innan fullt-utvecklat gudinnedyrkan
utvecklades på 1950-talet, såg man att amerikans konst höll på
att förberedas för det. Till exempel Frihetsgudinnan liknar en
grekisk gudinna och är över nittio meter hög. Inskriptionen
presenterar den som en talande staty, och hon kallar sig själv
”Landsflyktningens Moder”.6 En affisch från 1915 som
Röda Korset använde visar en Amerikans sköterska med en böljande
kappa med luva vilket gjorde att hon liknade en korsning mellan en
sköterska och en grekisk gudinna. Hon höll ett plakat som sa:
Jag är Fredens Röda Kors. Jag botar de sårade i krig. Jag är en tillflykt från brand, översvämning och farsot. Kärleken från små barn tillhör mig.7
Nationella
Vetenskapsakademin har en
en stor sal gjort i Bysantinsk arkitektur utformat för att likna
”vetenskapligt tempel.” Kupolen i salen ser ut att höra hemma i
en katedral, förutom det att den har figurer som liknar Grekiska
gudinnor. Vetenskapen personifieras som en gudinna, med en
inskription som säger:
För vetenskapen, industrins anförare, sjukdomars besegrare, skördens mångdubblare, universums utforskare, naturlagarnas uppenbarare, sanningens eviga guide.8
Wiccas Gudinna
Wicca utvecklades i England av Gerald
B. Gardner, den första helt offentliga häxan i moderna tider. Han
var en spiritualist, en frimurare, och en rosenkorsare, med en
omfattande bakgrund inom det ockulta.
Gardner var medlem i Golden Dawn.
Aleister Crowley (en satanist) initierade Gardner till fjärde
granden av O.T.O. (Ordo Templi Orientis). Gardner var bekant med en häxa
vid namn ”Gamla Dorothy Fordham” och påstods ha blivit initierad
i en häxpakt. Han använde flera olika ockulta texter när han
utvecklade sina ritualer, inklusive texter skrivna av Aleister
Crowley.9
Aiden
Kelly, en Wicca-häxa utbildad
i biblisk källkritik använde sig av sina färdigheter som
källkritiker på Gardners arkiv. Philip Davis konkluderar, baserat
på Kellys rön att:
Till att börja med: [Kellys] identifikation av Gardners litterära källa är utan tvivel Gardners egna texter om häxkraft och inget som han ärvt från någon urgammal tradition.10
Därför är det svårt att avgöra hur mycket av
Gardners wicca som motsvarar forntida häxkraft.
Doreen
Valiente var Gardners
Översteprästinna. Hon var tillräckligt informerad och kände igen Crowleys passager i ritualerna, och hon skrev om dem så att Crowleys
namn inte skull avskräcka potentiella intressenter.
Ursprungligen var den manliga
horn-guden och Översteprästinnan framträdande. Men på mitten av
1960-talet blev gudinnan den högsta guden inom wicca, och rituell
auktoritet överläts till Överstprästinnan.11
Genom Wicca har gudinnedyrkan infiltrerat
amerikansk kultur:
Inträdet av Gudinnan i andra radikala feministiska kretsar, och sedan i kyrkor och på universitet, hände inte förrän efter att organisationen av den moderna häxkraften gjort att den blev en livskraftig religion.
Gudinne-spiritualitet verkar vara på väg
att bli mer framgångsrik än alla andra ny-hedniska manifestationer
i den engelsk-språkliga världen.13
Wicca presenterar sig själv som et
hälsosam tillbedjan av en mild, välvillig gudinna. Deras motto är:
Och, ni gör ingen skada, gör som ni vill. (An
ye do none harm do what ye will.)
Gudinnan och huvudfåran av kyrkorna
I
november 1993 hölls en Ny-Tänk konferens i
Minneapolis. De flesta av de 2000 deltagarna var kvinnor.14
Det var en ekumenisk kyrkokonferens
där presbyterianer, metodister, lutheraner, katoliker, och medlemmar
av åtminstone ett dussintals andra samfund, deltog. De åkallade
Sofia, visdomens gudinna, och kallade henne Skaparen. Böner och
liturgier riktades till denna gudinna. Nattvarden togs med mjölk och
honung istället för bröd och vin.
De förkastade öppet läran om
inkarnationen och försoningen. Lesbiska ”Kristna” uppmuntrades
för att de kommit ut ur garderoben. ”Kameratsex” uppmuntrades som
varande en norm.
Initiativet till konferensen togs av,
sponsrades av, och representanter för alla större amerikanska
samfund deltog.15
Ny-Tänk var en aldrig tidigare skådat händelse: en interkulturell samling av kristna som var helt fokuserad på att förstöra den historiska kristna roten och grenen, och att styra in kyrkorna i en fullständig ny-hedendom.16
Ny-hedendom och Wicca Teman är
förvånansvärt framträdande inom äldre religiösa sammanhang. En
orsak till det är sökandet efter ett ”inkluderande” språk och
försöket att tillämpa ett mer feminint bildspråk på Gud.
Liturgisk reform och omskrivna hymner har framhävd ett feminint
bildspråk och metaforer för Moder Gud.17
Unitariska-Universlist
Kyrkan utvecklade en tio-sessioners workshop om feminism, som uppmuntrade
gudinnedyrkan och även rekommenderade häxkraft. Workshopen fick
titeln Kakor till Himlens Drottning. Den har vandrat runt i större
samfund och anpassats för användning i många inom huvudfåran av kyrkorna.18 Följande citat från Jeremia ger oss Guds
perspektiv angående detta:
Barnen samlar ihop ved, fäderna gör upp eld och kvinnorna knådar deg för att baka offerkakor åt himlens drottning. För att kränka mig utgjuter de drickoffer åt andra gudar. Men är det mig de kränker med detta? säger HERREN. Är det inte snarare sig själva, så att de kommer på skam? (Jeremia 7:18-19)
En
kanadensisk tv-kanal hade en serie
på fem delar med titeln Återvändandet till Gudinnan, som
introducerade gudinnedyrkan för många människor. Nationella
filmsällskapet i Kanada gjorde en produktion med titeln Gudinnan
Ihågkommen, som blev en av deras mest framgångsrika produktion
någonsin visat på en nationell tv-station i USA och Kanada.
Kakor till Himlens Drottning och Gudinnan Ihågkommen har båda
blivit grunden för studiegrupper i flera stora samfund.19
Gudinnan och Universiteten
Genom universitetsprofessorer och införingen
i läroböcker har gudinnedyrkan vunnit stor acceptans.20
Doktrinerna för en ny religion har
paketerats och lanserats som sakligt material på offentligt
finansierade och auktoriserade högre läroanstalter.21
Den huvudsakliga feministiska planen
verkar ha varit tydligast uttalat, främjat och implementerat bland
akademiker. Några feminister har begärt att gudinnedyrkan ska få
samma status som Bibelns Gud på universitetens religionsprogram.
Detta kommer får effekt på hela vårt samhälle då universiteten
och högskolorna utbildar framtidens ledare, inklusive regering,
sjukvård, och prästerskap.22
Radikala professorer använder
klassrummen som rekryteringsbas, för att göra stundenterna till
politiska aktivister. Därför är campus ett naturligt ställe att
leta efter tecken på den radikala feministiska New Age vartefter som
den växer upp. 23
Gudinnan och Sjukvården
Gudinnedyrkan har vuxit inom
sjukvården och då särskilt bland sköterskorna. Sjukvårdspersonal
främjar aktivt New Age övningar. Till exempel, den ockulta
”Terapeutisk beröring” (att föra handen över patientens kropp
för att hantera aura och energifält) har enligt rapporter lärts ut
till tusentals sköterskor i Nord Amerikas Sjukvårdsprogram.24
Gudinnedyrkan har främjats öppet, något man kan se i följande citat från det Nationella
Sjukvårdsförbundet, vilket är en ackrediterad myndighet för
sjukvårdsprogrammen:
Kvinnans visdom är evig och tidlös och har förmedlats från generation till generation främst genom muntlig tradition... Dess ursprung är grundat på kvinnors erfarenheter, kvinnlig symbolism, och dess andliga rot är den Tredubbla Gudinnan.25
I
Ray Yungens bok Tid för Avresa
behandlar han Sue Monk Kidd, som tidigare var en konservativ
sydbaptistisk söndagsskolelärare. Hon började utöva kontemplativ
bön (en ”Kristen” mystisk böneutövning liknande österns
meditation) och till slut vände hon sig ifrån Bibelns Gud för att
tillbe ”gudinnan Sofia.”26 Och även om det som hände
henne var så uppenbart, läser fortfarande många kristna hennes böcker!
Vad kan vi göra?
Detta häftet är bara en
introduktion till gudinnedyrkan i Amerika. Jag skulle kunna ge många
fler exempel av hur det har påverkat vårt samhälle och
församlingen. Vi behöver hålla oss uppdaterade så vi kan hjälpa
människor vi känner som har blivit förvirrade av dessa saker. Gud
kan ge oss praktiska saker att göra. Framför allt behöver vi ta
följande skriftställe allvarligt och tillämpa det på vårt
dagliga liv.
Men om någon av er saknar visdom, ska han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan förebråelser, och han ska få den. Jak. 1:5
För att köpa en kopia av Gudinnedyrkan
i Amerika och Hur Det Har Påverkat Församlingen, klicka
här.
Del 2 följer efter slutnoterna!
1.
Philip G. Davis, Goddess Unmasked:
The Rise of Neopagan Feminist Spirituality (Dallas,
TX: Spence Publishing Company, 1999), chapters 2 through 12.
2. Ibid., chapters 2, 11 and 12.
3. Ibid., p. ix.
4. Ibid., p. 360.
5. Ibid.
6. Information obtained by phone from the Public Information Office of the Statue of Liberty.
7. This poster is in the Valentine Museum in Richmond, Virginia. A picture of it appeared in the Richmond Times-Dispatch, September 29, 1998, p. D-1.
8. The National Academy of Sciences—The Main Foyer and the Great Hall: This says that the architect wanted to create a “temple of science,” www.nasonline.org/about-nas/visiting/nas/nas-building/the-main-foyer-and-the-great.html; The Great Hall: This shows pictures of some of the goddesses. You can see that the ceiling looks like a cathedral rather than a science building, www.nasonline.org/about-nas/visiting-nas/nas-building/the-great-hall.html.
9. Philip G. Davis, Goddess Unmasked: The Rise of Neopagan Feminist Spirituality, op. cit., p. 334.
10. Ibid.
11. Ibid., pp. 336-337.
12. Ibid., p. 341.
13. Ibid., p. 343.
14. http://en.wikipedia.org/wiki/Re-Imagining_(Christian_feminist_conference).
15. Philip G. Davis, Goddess Unmasked: The Rise of Neopagan Feminist Spirituality, op. cit., pp. 3-4, 28-29.
16. Ibid., p. 29.
17. Ibid., pp. 24-25, 27.
18. Ibid., pp. 24-25.
19. Ibid., pp. 25-27.
20. Ibid., pp. 29-31.
21. Ibid., p. 31.
22. Ibid., pp. 361, 363.
23. Ibid., p. 361.
24. Ibid., pp. 31-33.
25. Charlene E. Wheeler and Peggy L. Chinn, Peace and Power: A Handbook of Feminist Process (New York, NY: National League for Nursing, 3rd edition), pp. xi-xii. Quoted in Goddess Unmasked, p. 32.
26. Ray Yungen, A Time of Departing (Eureka, MT: Lighthouse Trails Publishing, 2nd edition, 2006), pp. 135-136.
2. Ibid., chapters 2, 11 and 12.
3. Ibid., p. ix.
4. Ibid., p. 360.
5. Ibid.
6. Information obtained by phone from the Public Information Office of the Statue of Liberty.
7. This poster is in the Valentine Museum in Richmond, Virginia. A picture of it appeared in the Richmond Times-Dispatch, September 29, 1998, p. D-1.
8. The National Academy of Sciences—The Main Foyer and the Great Hall: This says that the architect wanted to create a “temple of science,” www.nasonline.org/about-nas/visiting/nas/nas-building/the-main-foyer-and-the-great.html; The Great Hall: This shows pictures of some of the goddesses. You can see that the ceiling looks like a cathedral rather than a science building, www.nasonline.org/about-nas/visiting-nas/nas-building/the-great-hall.html.
9. Philip G. Davis, Goddess Unmasked: The Rise of Neopagan Feminist Spirituality, op. cit., p. 334.
10. Ibid.
11. Ibid., pp. 336-337.
12. Ibid., p. 341.
13. Ibid., p. 343.
14. http://en.wikipedia.org/wiki/Re-Imagining_(Christian_feminist_conference).
15. Philip G. Davis, Goddess Unmasked: The Rise of Neopagan Feminist Spirituality, op. cit., pp. 3-4, 28-29.
16. Ibid., p. 29.
17. Ibid., pp. 24-25, 27.
18. Ibid., pp. 24-25.
19. Ibid., pp. 25-27.
20. Ibid., pp. 29-31.
21. Ibid., p. 31.
22. Ibid., pp. 361, 363.
23. Ibid., p. 361.
24. Ibid., pp. 31-33.
25. Charlene E. Wheeler and Peggy L. Chinn, Peace and Power: A Handbook of Feminist Process (New York, NY: National League for Nursing, 3rd edition), pp. xi-xii. Quoted in Goddess Unmasked, p. 32.
26. Ray Yungen, A Time of Departing (Eureka, MT: Lighthouse Trails Publishing, 2nd edition, 2006), pp. 135-136.
Del 2: Ödehuset - Fader-Gudinnan Stiger Upp
Av John Lanagan
Många kristna har hedrat New York Times bästsäljare Ödehuset, (en
roman av William P. Young) för att ha revolutionerat deras tro. Med
Teman som att segra över en förlust, arbeta sig genom sin ilska,
och en återupprättat relation mellan människan och Gud, har Youngs
roman exalterat många i Kristi kropp.
Ödehuset låg som nummer 1 på New
York Times bästsäljarlista i 52 veckor (i över 170 veckor
sammanlagt), och sålde över tjugo miljoner exemplar på 40 olika
språk. Den fortsätter sälja friskt mestadels till kristna läsare.
Dock måste man fråga sig, även med en sådan entusiasm,
förhärligar Ödehuset Jesus Kristus – eller motsäger den Bibeln
och ger en falsk bild av Herren vår Gud?
Romanens huvudperson, Mack Phillips,
har förlorat sin dotter. Hon har blivit mördad, hennes blodiga
klänning hittades i ett isolerat ödehus. Fyra år senare får Mack
en inbjudan från Gud att tillbringa tid med Treenigheten i just den
hydda där klänningen hittades.
Fastän det inte står någonstans i
Bibeln att Fadern, Sonen och den Helige Ande samtidigt antar fysisk
gestalt, framställer Ödehuset Jesus som en snickare, den Helige
Ande som en asiatisk kvinna, och Gud Fadern som en stor svart kvinna
vid namn Papa.
Ödehusets ”Gud” kommer till Mack
i en skepnad han är villig att acceptera. Medan romanens
feminisering av Herren är lika hipp som det är babyloniskt, blir
läsaren snabbt van med beskrivningen av Gud som ”hon” och
”Henne.” Vid ett tillfälle prisar bokens version av ”Jesus”
den uppdiktade Fader-Gudinnan, och utbryter, Ӏr hon inte
underbar?”1
Malaki 3:6 säger ”Jag,
HERREN, har inte förändrat mig.” Gud
är ande. Det finns inte en enda hänvisning i hela Bibeln till
Fadern, Sonen eller den Helige Ande – inte heller några av Hans
änglar – som kvinna. Är det då vist att gå utöver vad som har
presenterats i Skrifterna?
Olyckligtvis
verkar det förekomma frekvent i Ödehuset. Fader-gudinna berättar
för Mack att hon uppträder i kvinnlig gestalt ”för att hindra
dig att så lätt falla tillbaka på din religiösa konditionering.”2
Författaren och hans grupp redaktörer verkar anta att kristna tror
att Herren är en gammal vit man med skägg och har därför tagit
fram boken dels för att rätta till församlingens uppfattning av
Gud.
Det finns en
uppenbar ogillande av Skriftens betydelse, något som reflekteras av
en hal teologi genom hela romanen. Young skriver, ”Ingen ville
sätta Gud i en box, bara i en bok. Särskilt i en kostsam,
läderinbunden bok med guldsnitt, eller var det skuldsnitt?”
Skuldsnitt? Här får vi ett inte-så-raffinerat förslag att vi inte
borde känna skuld eller övertygelse över våra synder.
Det verkar som
Fader-gudinnan i Ödehuset inte bryr sig om skuld eller straff. Hon
informerar Mack vänligt, ”Jag behöver inte straffa människor för
synderna. Synden är sitt eget straff, som äter upp människan från
insidan. Det är inte mitt syfte att straffa den; det är min glädje
att bota den.”4
Det låter
underbart. Och ja, synden förslavar. Hursomhelst så motsäger
Ödehusets ”Gud” Bibeln. Jesus ”uppenbarar sig från himlen med
sin makts änglar i flammande eld för att hämnas på dem som inte
känner Gud och på dem som inte lyder vår Herre Jesu Kristi
evangelium. Dessa ska få sitt straff i det eviga fördärvet, borta
från Herrens ansikte och hans makts härlighet.” (2 Thess. 1:7-9).
Även om många av
dagens predikningar undviker ämnet, så blir kristna straffade
(d.v.s. disciplinerade) under vår tid på jorden:
… för den Herren älskar den agar han, och han bestraffar var son som han tar emot. Om ni får utstå tuktan, så handlar Gud med er såsom söner. För var finns den son som inte tuktas av sin far? Hebr. 12:6-7
men
det är inte det budskap fader-gudinnan ger, helt enkelt därför att
detta inte är skriftens Gud. Young, en begåvad författare, spelar
på känslor och berör befogat lidande och oro, och utmärker sig
genom att fylla sin ”Gud” med attribut som kärlek, förlåtelse,
och barmhärtighet, och detta är vad så många människor varit så
känsliga för.
I ett ökande
antal romaner och filmer används Herren sorglöst som en
rollinnehavare och ges ord att säga som
kommer från människor. I den mening
följer författaren av Ödehuset bara vår kultur.
Men någonting annat pågår
här -
Universell
Försoning (UF) är tron att Jesu offer tillåter både kristna och
icke-kristna att tillbringa evigheten tillsammans med Gud. Med andra
ord, i UF’s teologi kommer alla till himlen, inte bara Jesu
följare. Några inom det här lägret tror att det även inkluderar
djävulen och hans demoner. Och som en New Ageare
påpekade (Neale Donald Walsch) i sin bok Samtal med Gud, kommer även
Hitler komma till himlen!5
Ödehuset
medförfattare, Wayne Jacobsen, bekräftar att UF fanns med i
tidigare utgåvor av Ödehuset. Jacobsen förklarar:
Även om en del sådant fanns med i tidigare utgåvor på grund av författarens förtjusning, vid den tiden, för vissa aspekter av UF, gjorde jag det tydligt att jag inte kunde omfamna UF och inte heller önskade vara del i ett projekt som främjade det.6
Så varför fortsatte Jacobsen samarbeta med
Young? Han skriver:
Det var för mig en del av tjusningen med samarbetet... att författaren skulle säga att några av samtalen på ett påtagligt sätt påverkade hans synpunkter... Det vore orättvist att hålla honom ansvarig för en åsikt han hade för flera år sedan, med tanke på den pågående process Gud gör i hans liv och teologi.7
Kanhända, men den påstådda dåvarande teologin
verkar förklara delar av innehållet i boken.
Bibeln lär tydligt att enda vägen
till Gud Fadern går genom Jesus Kristus, som älskade oss så mycket
att han dog för oss. I början av Ödehuset frågar Macks dotter om
den Store Anden, indianernas gud, bara är ett annat namn för Jesu
Fader. Mack svarar henne... ”Ja”. Han kunde lika gärna sagt till
henne att Allah (eller vilken annan falsk patriarkal gud) också är
Jesu Fader.
Och så klart, om alla ändå kommer
till himlen enligt UF, vad spelar det då för roll? Gud, den Store
Anden, Allah, vad har det för betydelse?
Hans dotter ställer frågan efter
att mack berättar historien om en Indianprinsessa som ger sitt liv
för att hennes folk skulle befrias från en sjukdom. Enligt en
indiansk profetia, kunde det bara upphöra genom hennes uppoffring.
Författaren förklarar, ”Efter att ha bett och överlåta sig
själv åt den Store Anden, uppfyllde hon profetian genom att, utan
betänklighet, hoppa mot sin död mot stenarna nedanför.”8
När hans dotter säger att den Store
Anden är elak som tvingar både Jesus och prinsessan att dö,
förtydligar Mack aldrig för henne att Jesu Fader inte är en store
Anden eller att Gud Fadern inte har någonting att göra med den här
hedniska myten.
Några kanske undrar om Young
fortfarande lutar sig mot UF? I hans artikel, ”Tvetydighetens
Förträfflighet”, är det inte hans karaktär Mack som talar
fader-gudinnan, utan Young själv. Han förnekar att han är
universalist och deklarerar sin ”tro på Jesus som enda vägen du
ska omfamna.”9
I artikeln har Young ett samtal med
fader-gudinnan, som frågar, ”Jag antar att det inte skulle bekymra
dig om jag bestämde att frälsa varenda människa som någonsin
levt?”
Han svarar: ”Nope. Jag hoppas
faktiskt att du skulle komma på ett sätt att göra just det.”10
Youngs gudinna Fadern, kommer frälsa
alla genom Youngs tro på Universell Försoning. Detta motsäger
tydligt Jesus Kristus:
Gå in genom den trånga porten. För den port är vid, och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. För den port är trång, och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den. Matteus 7:13-14
Fastän Young uttrycker acceptans för Helvetets verklighet, klagar han till sin påhittade fader-gudinna:
Varför kunde du inte gjort allting tydligt? Människorna läser Bibeln och hittar alla olika sätt att vara oense med varandra... Alla verkar vilja skaffa sig sin egen lilla del av det doktrinära landområdet... Några hittar det i Universell Försoning; några hittar bevis för evig plåga i Helvetet.11
Young fortsätter med sin lista.
Problemen omfattar allt från kalvinism till eskatologi och, efter
att ha slängt in Universell Försoning i sin mix, korrigerar hans
påhittade fader-gudinna honom aldrig. Inget att förvånas över. Är
detta kanske ett försök att åtminstone uttrycka en tungt vägande
reflektion kring UF genom att inkludera det i et sammelsurium av
doktrinära angelägenheter?
Otroligt nog, Youngs fader-gudinna
klargör (?) att hon gjorde mycket av Bibeln tvetydig med flit! Jag
tycker det är skrämmande att författaren, eller vilken som helst
person, skulle ens våga ge intryck av att doktrinär förvirring är
en del av Guds plan – och det genom en påhittad karaktär. Men, så
har det blivit.
För den tid ska komma, då de inte ska tåla den sunda läran, utan efter sina egna begär ska de samla åt sig lärare, allteftersom det kliar dem i öronen. 2 Tim. 4:3
Det kommer bli ännu värre.
Gudinnetillbedjan, falska kristusar, och många andra heresier kommer
uppstå. Filmer, romaner och TV kommer bli alltmer hädiska.
De som läser den här romanen gör
väl i att undersöka den bibliska läran om Treenigheten, synd,
omvändelse, samtal med avdöda, och mycket annat.
Många i Kristi kropp har skyndat sig för att få
ett exemplar av Ödehuset. Det är mycket bättre, mina bröder och
systrar, att enbart springa.
Slutnoter:
1.
William Paul Young, The
Shack (Newbury Park, CA:
Windblown Media, 2007, ISBN: 978-0-9647292-3-0, printing: 50 49 48
47), p. 90.
2. Ibid., p. 95
3. Ibid., p. 68.
4. Ibid.,
p. 122.
5. Warren B. Smith, “If Neale Donald Walsch
(Conversations with God)
and the New Agers are Right, Then Hitler Will Be in Heaven!”
(http://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=6090).
6.
Wayne Jacobsen, “Is the Shack Heresy?” (Windblown Media,
http://web.archive.org/web/20080714200042/http://www.windblownmedia.com/shackresponse.html).
7.
Ibid.
8. William Paul Young, The
Shack, op. cit., p. 30.
9.
William P. Young, “The Beauty of Ambiguity” (The
Clarion
Journal, http://www.clarion-journal.com/clarion_journal_of_spirit/2008/03/the-beauty-of-a.html).
10.
Ibid.
11. Ibid.
För att köpa en kopia av Gudinnedyrkan i Amerika och Hur Det Har Påverkat Församlingen, klicka här.
En
tabell om Gudinnetillbedjan av
Berit Kjos (www.crossroad.to)
Praying to God
Our Father in Heaven
Holy is Your Name
Your Kingdom Come
Your will be done
Give us . . . daily bread
Forgive us . . . as we forgive
Lead us not into temptation
Deliver us from evil
For Yours is the . . . power
. . . forever!
|
Affirming the goddess
Our
Mother, the Earth
My vision come
My will be done
Don’t give . . . I own . . .
I choose to forgive—or curse
Temptation? I form my own values
There is no sin or evil
Mine is the power
Nothing
is permanent or absolute
|
För att köpa en kopia av Gudinnedyrkan i Amerika och Hur Det Har Påverkat Församlingen, klicka här.
Här har uppstått ett sektdike, där det kommer att handla om en annan Jesus än Bibelns Jesus. Där uppvisar man nu ett totalt negligerande av det namn Gud upphöjt över alla andra namn: Namnet Jesus.
SvaraRaderaMan gör en könsbestämning på Gud till kvinna och inför dyrkan och tillbedjan av Sofia och Visheten eller andra villfarelsens varianter. Detta blir ett villospår som helt kommer att grumla den Bibliska Gudsbilden.
När Stefanus stenas till döds så åkallar Han namnet Jesus. Det är i namnet Jesus vi ärar, åkallar och tillber. "Den som ärar Sonen ärar också Fadern och den Helige Ande förhärligar Sonen." Samtidigt är namnet Jesus inte bara ljud vi uttalar.
Namnet Jesus med den betydelse det har knutet till Honom som personen Kristus, öppnar bara på rätt sätt i andevärlden, när vi kommer på den Bibliska försoningsgrunden.
Den Bibliska försoningsgrunden rubbas om vi inte håller fast vid den Bibliska Gudsbilden, håller fast vid vem Jesus är som Kristus med den oupplösliga enheten av Gud och människa i sin person och jordiska kropp och håller fast vid frambärandet av det rena offret av Kristi kropp och blod som det giltiga och tillräckliga offret för mänsklighetens synd.