Frågor på mitt inlägg Den Tidiga Församlingen Talar om Post-Trib/Pre-Wrath

 Frågor på mitt inlägg Den Tidiga Församlingen Talar om Post-Trib/Pre-Wrath


Fråga: Nu har jag läst igenom ditt inlägg Jon-Are ! Det har gett mig en Klar Bild av allt detta, som många Kristna har ” en delad uppfattning om ” !!! Och som också gjort mig själv osäker på - vad är rätt och vad är fel ??? Tack för din Klara och Tydliga Undervisning !!! 

Men jag har en fråga, som jag fortfarande är osäker på ... !!!

Vi ska ” Lyftas upp i skyn tillsammans med Jesus ... Betyder det alltså att vi ska Vara med Honom för en tid i himlen - innan Tusenårsriket blir en verklighet ???

Och skall alla vi Kristna som redan följt med Honom upp till himlen - sen leva med Honom i Tusenårsriket ??? Tills Gud skapar En Ny Himmel och En Ny Jord ??? Där vi alla skall leva med Honom på den nya jorden för evigt ???

Är det då i Den Nya Himlen Gud skall Vara För Evigt med De Särskilt Utvalda = De 144000 ??? Ursäkta mig, att jag har lite svårt att få ihop det här - men jag vill verkligen kunna förstå !!! ❤️🙏🏻❤️



Mitt svar: Ska försöka svara på dina viktiga frågor.

"Vi ska ” Lyftas upp i skyn tillsammans med Jesus"

Vid Hans återkomst ska vi lyftas upp i skyn men sen vända tillbaka med Honom. Vi möter Honom i skyn.

Här har vi det grekiska ordet Parousia. Jag skriver om det i min artikel Pre-Trib bygger på Dispensationalismen.

Ordet parousia, när det används om ett kungligt besök betyder följande: Kungen kommer för att besöka en stad. Han kommer med flygplan och landar på flygplatsen, och det är anordnat en stor parad till kungens ära. Han kommer åka på stadens gator i sin bil. En fråga: Kommer alla i den staden vänta där på kungen? Kommer ingen möta kungen på flygplatsen? Nej, alla högt uppsatta i den staden åker ut till flygplatsen och eskorterar sedan kungen in i staden i sina bilar. Det är vad parousia betyder. Det betyder att gå ut och hälsa den som kommer, och göra honom sällskap tillbaka i staden. Det är alltså vad ordet parousia betyder, vi ska möta Herren i luften, innan Han ställer sina fötter på jorden. Så, Han kommer för de heliga och vi möter Honom i luften, och vi kommer med Honom tillbaka. Vi gör Honom sällskap på Hans sista sträcka. Så, Han både kommer för, och med, på samma gång. [Läs Mer]

Jesus säger i Matt. 25:31 "Men när Människosonen kommer i sin härlighet, och alla heliga änglar med honom, då ska han sitta på sin härlighets tron."

I Matt. 24:30-31 ser vi Jesus komma med sina änglar. Och vad han säger här är att när Han kommer ska han rycka oss upp till sig, det är i den stunden förvandlingen sker och de döda i Kristus uppstår, och här kommer änglarna att samla alla som varit andra till fall. Under tiden detta sker är vi med Honom i skyn. Vi gör en "U-sväng" som Pre-trib hånfullt kallar det, under tiden som änglarna samlar ihop ogräset.

Så, Jesus upprättar alltså sitt rike på direkten och sätter sig på sin härlighets tron och tusenårsriket upprättas under Hans styre. Vi ska inte "till himlen". Det är en fras som lett tankarna vilse. Vi ska vara med Herren, och där Herren är där är Guds rike. Där Kungen är är riket.

De kristna som är hos Herren nu, som dött i Kristus, ska uppstå samtidigt eller rättare sagt, först, sen ska vi förvandlas, och vi ska vara tillsammans med Herren. Vi får våra andliga kroppar, uppståndelsekropparna. Och vi ska råda och regera med Kristus i tusen år.

Efter de tusen åren får vi nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor.

De 144 000 tillhör de judiska folket. De är frälsta på samma sätt som vi och vi är jämlika inför Gud. Det finns ingen skillnad mellan jude och grek. Att de 144 000 skulle vara särskilt utvalda tillhör dispensationismen och Darbyismen säger att kristna är Guds himmelska folk, judarna är Guds jordiska folk. 

Jehovas Vittnen har vänt på det och har förvanskat undervisningen om detta genom att säga "de 144 000 är speciellt utvalda ur Jehovas Vittnen", en lära som skapat en överklass och underklasss av kristna.

Många har reagerat när jag skriver att detta är på gränsen till antisemitiskt, vilket det helt klart är när man genom att göra de kristna till "särskilt utvalda som får leva med Gud i himlen" och det judiska folket "får leva på jorden" bygger upp skiljemuren Jesus rivit ner.

Ef. 2:14-15 För han är vår frid. Han har gjort de båda till ett och har brutit ner skiljemuren, då han i sitt kött tog bort fiendskapen, nämligen lagen med dess bud och föreskrifter, för att han av de två skulle i sig skapa en ny människa och så skapa frid.

Dispensationismen bär dålig frukt! Och det finns inget stöd för denna lära i Bibeln.

Hoppas jag förklarat det bra för dig och inte skapat ny förvirring. ❤

Share:

2 kommentarer:

Translate this page!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Summa sidvisningar

Använder Blogger.

Etiketter

Bloggintresserade