Av Warren B. Smith
Oversatt av Margot Andreassen
Warren
B. Smith er en tidligere New-ager som sammen med sin kone har viet
livet sitt til å avsløre New-age-infiltrasjon i den kristne
menighet/ kristenheten. Hans produkter er bl.a. å finne på linken
til hjemmesiden over. Han er også å finne på egen hjemmeside:
http://www.warrenbsmith.com/
og you tube https://www.youtube.com/watch?v=aAaOD9K5wA0
Oversatt
med tillatelse fra Lighthousetrails for ikke kommersielt bruk.
Innholdet gjelder amerikanske utgaver, men har også etterprøvinger
av innholdet i boken generelt som også gjelder norsk utgave. Jesus
Calling = norsk: Jesus kaller på deg.
Utgivers
problem:
Hva
om du er en stor utgiver av bøker som Thomas Nelson og du plutselig
oppdager at din store bestselgende bok «Jesus Calling», var
inspirert av en kanalisert New-age bok? Og hva om du finner ut at
noen av «budskapene» som din forfatter «mottok» fra hennes
«Jesus», var ikke virkelig fra Jesus, fordi de motsier hva den
virkelige/ sanne Jesus Kristus sier i Bibelen? Og hva om din
bestselgende forfatter har introdusert flere andre problemer i boken
sin som din vanligvis skarpe utgiver har på en eller annen måte
oversett? Hva gjør du hvis disse utgavene allerede er på sidene til
ti millioner tidligere publiserte bøker? Dersom du ønsker å være
rettferdig overfor dine lesere, så tar du hånd om disse problemene
når du er blitt gjort oppmerksom på dem. Imidlertid, dersom du er
mer interessert i å beskytte ditt produkt, heller enn å beskytte
sannheten, så gjør du alt som står i din makt for å få disse
problemene til å forsvinne. En ting er sikkert, Sarah Young og
Thomas Nelson har fått noen av problemene til å plutselig forsvinne
i noen av sine nyere utgivelser av «Jesus Calling» - spesielt mest
i en spesiell 10-års jubileums-utgave, utgitt 30. september 2014.
Som
Watergate-kassettene
Kanskje,
ved å ta tipset fra de savnede atten-og-et-halvt minutts kassetter
fra Richard Nixons Watergate skandale, så har Sarah Young og Thomas
Nelson systematisk fjernet kontroversielt materiale fra «Jesus
Calling». Ved å legge til, trekke fra, kutte, lime og fullstendig
utelate (eliminere) problematiske ord, setninger og endog hele
paragrafer, så nøler ikke Sarah Young og hennes utgiver med å
legge ord i munnen på deres «Jesus» og endog fjerne andre. Men
liksom med Watergate-tapene, så gjør de savnede bevisene og
«i-ditt-ansikt»-taktikk, mer til å avsløre problemene, enn å
tildekke dem.
«En
annen Jesus» kaller.
Høsten 2013 ble min bok:
«En annen
Jesus» kaller»,
(«Another Jesus
calling»), utgitt
på Lighthouse Trails Publishing. Jeg var ikke den først personen
til å uttrykke bekymring over «Jesus kaller på deg» (= Norsk
oversettelse), men det var ikke mye som var blitt skrevet om den til
den tid. Når våre bekymringer ble publisert, ble tydeligvis Sarah
Young og Thomas Nelson klar over våre innvendinger. Uten et ord av
forklaring, har betydelige forandringer blitt gjort i senere utgaver
av «Jesus Calling». Med et «nå ser du det, nå gjør du det
ikke»-utgaver, så forsvant plutselig noen av deres hoved-problemer
fra sidene i boken. For å illustrere hvor langt Sarah Young og
Thomas Nelson har gått for å beskytte boken sin og den
mange-millioner dollar-industri som «Jesus Calling» er, vil jeg
komme med fem konkrete eksempler – der er mange flere, – for å
demonstrere hvordan lesere av «Jesus Calling» har blitt behandlet
og manipulert. Ikke misforstå: skade-kontroll er i full sving hos
Thomas Nelson og det kommer tydeligst til syne i10-års
jubileums-utgaven av Sarah Youngs bok.
Fem
problemer
1:
«Jesus Calling» var inspirert av en kanalisert* New-age bok.
Jesus
calling var
inspirert av boken: God
Calling (Norsk:
«Når Gud Kaller»)1 . I et intervju med Christian Broadcasting
Network, (CBN), sier forfatter Sarah Young at hennes «reise» med
Jesus Calling, begynte
med boken God
Calling. Hun sier:
Min reise begynte med en andaktsbok (God Calling) skrevet i 1930-årene av to kvinner som praktiserte å vente i Guds nærvær og som skrev ned de budskapene de fikk mens de «lyttet». Omtrent ett år etter at jeg begynte å lese denne boken, begynte jeg å undres på om jeg også kunne motta budskaper i løpet tiden jeg hadde mine samtaler med Gud………. Så jeg bestemte meg for å «lytte» til Gud med penn i hånd og skrev ned alt jeg følte han sa. 2. (Parentes i original-boken).
Men Sarah Young og hennes utgiver gikk på en eller annen måte glipp av
det faktum at God
Calling er en
kanalisert* New-age bok. God
Calling er en
samling av kanaliserte budskaper, presentert i en form av daglige
andakter. Budskapene ble kanalisert gjennom to engelske kvinner i
1930-årene og kunne lett fått tittelen
Jesus Calling
fordi de var visstnok diktert av «den levende Kristus selv». 3
New-Age troens leksikon, utgitt
av Harvest House Christian forlag, beskriver klart God
Calling som en
kanalisert bok. I deres lange kapittel om kanalisering og åndelig
diktat, forklarer forfattere/ apologeter John Weldon og John
Ankerberg at kanalisering er en form for New-age «mediumskap» som
er forbudt praksis i Bibelen. (5. Mos. 18, 9-12) 4 Under
undertittelen: «Etterligninger av Kristendommen», beskriver
forfatterne God
Calling som en
New-age bok som er full av fornektelser av Bibelsk lære,5 - som «
listig oppfordrer til synsk utvikling og spiritistisk inspirasjon
under dekket av Kristi personlige ledelse…. Og ofte feiltolker
Skriften» 6 Likevel skrev Sarah Young at det var God
Calling som
inspirerte henne til å motta hennes egne budskap fra «Jesus». I
sin originale introduksjon til Jesus
Calling, lovpriser
Sarah Young God
Calling som «en
skatt for meg».
I løpet av det samme året begynte jeg å lese God Calling, en andaktsbok skrevet av 2 anonyme «lyttere». Disse to kvinnene praktiserte å vente i stillhet i Guds nærvær med penn og papir i hånden og skrev ned de budskap de fikk fra Ham. Budskapene er skrevet i første person, med «Jeg» som hen-peker på Gud. Mens jeg bodde i Japan, hadde noen sendt denne boken til meg fra USA. Jeg leste den ikke på den tiden, men jeg hadde beholdt boken gjennom to internasjonale flyttinger. Seks eller syv år senere ble denne lille «paper-back» en skatt for meg. Den føyde seg bemerkelsesverdig godt sammen med min lengsel etter å leve i Jesu nærvær 7 (tekst uthevet).
I
nyere utgaver av Jesus
calling, inkludert
10-års jubileums-utgaven, har den forgående paragraf angående God
Calling blitt
fjernet fra forfatterens lange introduksjon.(NB: Dette gjelder ikke
den norske utgaven, så langt oversetter har informasjon, men der er
kommet en «oppfølger», som kanskje er en oversettelse av denne
utgaven.) Ingen forklaring. Ingen unnskyldning. Ingenting. Plutselig
og fullstendig forsvunnet er omtalen om God
Calling – hvordan
den har inspirert henne til å motta hennes egne «budskaper» fra
«Jesus» og hvordan den var en «skatt» for henne. Hennes tidligere
lovprisning av God
Calling ble
problematisk, siden det tydeligvis hadde dratt oppmerksomheten mot
New-age-sammenligninger til hennes egen bok. Det hadde også blitt
klart at hennes opprinnelige tilslutning til God
Calling, hjalp til
med å gjøre sistnevnte New-age bok populær blant troende! Mens
kristne ledere har vært underlig tause om Jesus
Calling, så var
det den sekulære pressen som tok Sarah Young og Thomas Nelson «i
skole» for å forandre og utelate problematisk materiale i deres
bestselgende bok. Ruth Graham skrev i The
Daily Beast, - en
populær Amerikansk nyhets- og opinion nettside, tidligere assosiert
med Newsweek magasin, - en artikkel og etterspurte forandringene som
var gjort i Sarah Youngs originale introduksjon. Graham skrev:
Den siste utgaven av Jesus calling inkluderer noen viktige forandringer. Paragrafen om God Calling har blitt slettet og referanser om mottatte «budskap» har blitt forandret til det mindre mystiske og moderate «skrifter og andakter». I et avsnitt hvor Young forteller om sine tidligere forsøk på å skrive ned hva Gud sier til henne, så beskriver den nye versjonen dette som «fokusering på Jesus og Hans Ord, mens jeg ber Ham lede mine tanker». Thomas Nelson refererer til boken som «Sarahs bønne-journal» og vektlegger at Young påberoper seg ikke å tale på Jesu vegne. En skeptisk leser som sammenligner de to introduksjonene, vil se en utgiver som anstrenger seg for å bringe en økende kontroversiell, men lukrativ best-selger, på linje med hovedstrømmen av evangelisk lære. 8
I
den samme artikkelen stiller Ruth Graham også spørsmål ved
forklaringene gitt av publiserer hos Thomas Nelson, Kate Powell:
På en e-mail i respons på mine spørsmål, så svarer publiserer Katie Powell hos Thomas Nelson at referansen til God Calling var aldri ment som mer enn et «nikk» og ble slettet fordi det hadde «skapt noe forvirring». «Bokens teologi har alltid vært sunn», skrev hun. «Forandringene ble gjort for å gjøre introduksjonen lettere å forstå, spesielt siden Jesus Calling nå blir lest av mange forskjellige mennesker». Thomas Nelson gjorde ikke oppmerksom på forandringene, skriver Powell, siden introduksjonens «innhold ikke ble forandret» i de forskjellige utgavene. Men det er vanskelig å få det til å stemme med likheten mellom Youngs bok og God Calling – helt ned til tittelen.9
Grahams skepsis var rett på sak. I motsetning til hva Thomas Nelsons
publiserer uttaler, så har innholdet i introduksjonen blitt
forandret i nyere utgaver. Forandringene som ikke blir forklart, har
ført til at mange som tidligere støttet Jesus
Calling har sluttet
å bruke «andaktsboken». Kristen nett-nyhetsmagasin: WorldNettDaily
(WDN) fanget opp kontroversene og publiserte to artikler: «Topp
Kristen Bestselger anklaget for vranglære» 10 og «Støtter den
populære boken, Jesus Calling, New-age»? 11 Carisma Magasine fulgte
opp med en lignende artikkel som bemerket den økende motsetningen.
Den hadde tittelen: «Kritikere anklager Jesus
Calling for å
blande Sannhet med New-age villfarelse»12
Notat:
At Sarah Young i
utgangspunktet ikke gjenkjente God
Calling som en
New-age-bok, burde få noen alvorlig røde flagg til å lyse. Hennes
lovprisning av God
Calling som en
«skatt for meg», burde reise de røde flaggene enda mer. Men at
Sarah Young og hennes utgiver fjerner alle referanser til God
Calling, uten noen
som helst forklaring eller unnskyldning til hennes millioner av
lesere, skulle få det rødeste flagg av alle til å lyse. Det er
toppen på åndelig uansvarlighet at Sarah Young later som om dette
er ingen stor sak, etter hennes opprinnelige godkjenning av God
Calling som
gjen-oppgløder salget av denne åpenlyse New-age boken, spesielt
når God Calling
- takket være henne – nå står side om side med Jesus Calling –
i tusener av bokhandler over hele landet – inkludert i utallige
kristne bokhandler.
2
Sarah Young skrev opprinnelig at hun «mottok budskaper» fra «Jesus»
selv.
Siden Sarah Young i utgangspunktet uttalte forkjærlighet for de
kanaliserte «budskapene» i God
Calling, ble
«budskapene» hun selv mottok fra «Jesus», øyeblikkelig
mistenkelige.
Skade-kontrollen:
I
nyere utgaver av Jesus Calling er alle ti referansene til ordene
«budskap» og «budskaper» fjernet fra hennes tidligere ellers
lange introduksjon. Det som opprinnelig ble beskrevet som «budskaper»
hun mottok fra «Jesus», blir nå beskrevet som «skrifter» og
«andakter» som hun «erfarte» i sine «stille stunder».g
Setninger
i hennes opprinnelige introduksjon:
Praksisen med å lytte til Gud, har økt min intimitet med Han mer enn noen annen åndelig øvelse (discipline), så jeg ønsker å dele noen av budskapene jeg har mottatt. I mange deler av verden ser det ut som kristne søker etter en dypere opplevelse av Jesu Nærvær og Fred. Budskapene som følger henvender seg til denne følte nød/ønske (need) 13 (tekst uthevet)
Erstatnings-setninger
i nyere utgaver:
Denne praksis med å være stille i Guds nærhet, har økt min intimitet med Han mer enn noen annen åndelig øvelse, så jeg ønsker å dele noen av skriftene jeg har sanket i disse stille stundene. I mange deler av verden ser det ut som kristne søker etter en dypere opplevelse av Jesu Nærvær og Fred. Andaktene som følger henvender seg til denne følte nød/ ønske.14 (tekst uthevet)
Legg merke til i eksemplet under, hvordan «budskaper» igjen blir til
«andakter» i erstatnings-setningene som nå finnes i nyere utgaver.
Legg også merke til hvordan uttrykket «med din Bibel åpen» har
blitt lagt til original-ordene for å få ting til å synes mer
bibelske.
Setning
i hennes opprinnelige introduksjon:
Disse budskapene er ment å bli lest sakte, aller helst på et stille sted.15 (tekst uthevet)
Erstatnings-setning
i nyere utgaver:
Andaktene i denne boken er ment å bli lest sakte, aller helst på et stille sted – med din Bibel åpen. 16 (tekst uthevet)
Notat:
I den enda ikke
«ødeleggelses-kontrollerte» original-introduksjonen til Jesus
Calling: « 365 andakter for barn», gjør Sarah Young det rikelig
klart at det hun kaller «andakter», i virkeligheten er «budskaper»
hun har «mottatt» fra sin «Jesus». Hun skriver
Siden da, har jeg praktisert å lytte mye. Vanligvis skriver jeg ned hans budskaper i en notatbok, men noen ganger bruker jeg bare tid med han for en stund – og skriver ikke. Andaktene i denne boken er noen av de budskapene jeg har mottatt. 17 (tekst uthevet)
Oppsummering:
Å forandre «budskapene» hun «mottok» til -«notatene» og
«andaktene» hun samlet i sine «stille stunder» er et forsøk på
motvirke noen antydning om at Sarah Young har blitt bedratt av en
forførende ånd som har presentert seg selv som den sanne Jesus. (1.
Tim. 4,1; Matt. 24, 4-5)
3.
Sarah Youngs «Jesus» motsier Bibelens sanne Jesus Kristus.
I
to forskjellige budskaper ble Sarah Young fortalt av sin «Jesus» at
de siste ordene han sa etter sin oppstandelse og før han for opp til
himmelen, var: « Jeg er med dere alltid» Men den uttalelsen som den
sanne Jesus sa på Galilea-fjellet, var ikke han siste ord før
himmelfarten. Hans siste ord ble uttalt på Oljeberget som nedskrevet
i Apgj. 1, 7-9 og 12. De to «budskapene» Sarah Young mottok fra sin
«Jesus», motsier ordene til den sanne Jesus Kristus i Den Hellige
Bibel.
Skade-kontrollen:
Siden disse u-bibelske motsetningene ble tatt fram i lyset i min bok «En
annen Jesus kaller» (Another Jesus Calling), så har Sarah Young og
Thomas Nelson utelatt denne tydelige uoverensstemmelsen i deres
10-års jubileums-utgave. Med andre ord, så lar de sin «Jesus»
korrigere seg selv. Sammenlign den originale 28. januar – og 15.
oktobers uttalelse som har vært i Jesus
Calling i de siste
ti årene, med erstatnings-uttalelsene som nå er satt inn i den nye
10-års jubileums-utgaven.
28.
januars opprinnelige uttalelse:
«JEG ER MED DERE ALLTID. Dette var de siste ordene jeg talte før jeg for opp til himmelen. Jeg fortsetter å proklamere dette løfte til alle som vil lytte». 18 (tekst uthevet)
28.
januars erstatnings-uttalelse:
JEG ER MED DERE ALLTID. Jeg talte disse ord til mine disipler etter min oppstandelse. Jeg fortsetter å proklamere dette løfte til alle som vil lytte. 19 (tekst uthevet)
15.
oktobers opprinnelige uttalelse:
«PRØV Å HOLDE DERE BEVISST PÅ MEG som du går steg for steg gjennom denne dagen. Mitt nærvær som er med deg, er både et løfte og en beskyttelse. Min siste uttalelse just før jeg for opp til himmelen var: Sannelig, jeg er med deg alltid. Det løftet er til alle mine etterfølgere, uten unntakelse». 20 (tekst uthevet)
15.
oktobers erstatnings-uttalelse:
«PRØV Å HOLDE DERE BEVISST PÅ MEG som du går steg for steg gjennom denne dagen. Mitt nærvær som er med deg er både et løfte og en beskyttelse. Etter min oppstandelse, forsikret jeg mine etterfølgere: Sannelig, jeg er med deg alltid. Det løftet er til alle mine etterfølgere, uten unntakelse». 21 (tekst uthevet)
Notat:
Ett av de 250 «budskapene» Sarah Young inkluderte i den enda
ikke-korrigerte Jesus
Calling Andakts
Bibel (NKJV) er den originale 15. oktober «budskapet» fra Jesus
Calling – «Min
uttalelse just før jeg for opp til himmelen var: Sannelig, jeg er
med dere alltid». Gitt at denne uttalelsen er klart ubibelsk, så er
Youngs rettferdiggjørelse for å inkludere sitt budskap «ved siden
av den bibelske teksten», faller litt flat. Hun skriver:
«Siden mine notater har sin rot i det ufeilbarlige, uforanderlige Guds Ord, så vil det å sette de parallelt med den bibelske tekst, vil være en naturlig plass for dem.
Korrigerer
Jesus seg selv?
Sarah
Young kan argumentere med at fordi Jesus aldri motsier seg selv, så
må hun ha hørt feil. Men hvis det var tilfellet, så har hun hørt
det feil ved to forskjellige tilfeller fordi denne u-bibelske
uttalelsen forekommer i to forskjellige budskaper. Med dette i
tankene, så må et viktig spørsmål bli stilt: Hvem lyttet Sarah
Young til da hun «mottok» disse to «budskapene?» Åpenbart så
motsier ikke den sanne Jesus seg selv – og enda mindre korrigerer
seg selv når det gjelder sine egne ord og handlinger.
For de som måtte argumentere med at der ikke lengre er noe problem,
fordi denne motsetning og andre problematiske områder har blitt
korrigert, så må flere andre spørsmål bli stilt. Hva med de ti
millioner lesere som har stolt på disse u-bibelske budskapene i de
siste 10 årene? Later du som om det aldri hadde skjedd? Har de ikke
krav på en slags forklaring på hvordan Sarah Youngs «Jesus» kunne
gjøre slike enorme feil. Men kanskje det viktigste av alt, hvordan
kan en forfatter og utgiver – eller hvem som helst for den saks
skyld – tro at de har rett til å legge ord i - og ta ord ut av
munnen på Jesus Kristus, - som om han er en litterær skapning –
og mest spesielt når det er med en hensikt av
«ødeleggelses-kontroll».
Uansett om Sarah Young har lyttet til en villedende (forførende?) ånd (1.
Tim 4,1) eller til sine egne forvirrede tanker (1. Kor. 14,33) –
eller en kombinasjon av begge – så er hun bedratt og i sin tur
igjen, bedrar andre (2. Tim. 3, 13), enten hun er klar over det eller
ikke. Troende må
søke i Skriftene for å se om de ting de blir fortalt er virkelig
sanne (Apgj.
17,11), og de må prøve røstene de lytter til fordi «mange falske
profeter er gått ut i verden» (1. Joh. 4,1)
4.
Sarah Youngs «Jesus» uttalte at Abraham var skyldig i
«avgudsdyrkelse» og «sønne-tilbedelse»
Sarah
Youngs «Jesus» sa at Abraham var en mann med «udisiplinerte
følelser» og var skyldig i «sønne-tilbedelse» og
«avgudsdyrkelse». Mange troende har rygget tilbake av disse
fremmede og ekstra-bibelske (utenom-bibelske) bemerkninger.
Skade-kontrollen:
Sarah
Young og Thomas Nelson har forsøkt å få dette spesielle problem
til å forsvinne ved å slette all referanse til Abraham og Isak i
23. juli-budskapet av Jesus
Calling. Når de
utelater Abraham og Isak, så kutter, limer og setter samtidig Jakob
og Josef inn i deres sted. Sammenlign den originale 23. august
åpningen med den som har erstattet tidligere utgaver:
23.
august «budskap» i original-utgaven:
«BETRO DINE KJÆRE TIL MEG. Forløs dem inn i min beskyttende omsorg. De er mye tryggere hos Meg enn i dine klyngende (klamrende) hender. Hvis du lar en av dine kjære bli en avgud i ditt hjerte, så setter du han – så vel som deg selv - i fare. Husk de ekstreme mål jeg brukte med Abraham og Isak. Jeg tok Isak helt til kanten av døden for å løse Abraham fra sønne-tilbedelse. Både Abraham og Isak led forferdelig på grunn av farens udisiplinerte følelser. Jeg avskyr avgudsdyrkelse, endog i form av foreldre-kjærlighet». 23 (skrift uthevet som markerer det som ble slettet).
23.
august Erstatnings- budskap:
«BETRO DINE KJÆRE TIL MEG. Forløs dem inn i min beskyttende omsorg. De er mye tryggere hos Meg enn i dine klyngende (klamrende) hender. Hvis du lar en av dine kjære bli en avgud i ditt hjerte, så setter du han – så vel som deg selv - i fare. Josef og hans far, Jakob, led forferdelig fordi Jakob elsket Josef mer enn noen av de andre sønnene og favorisert han framfor de andre. Derfor hatet Josefs brødre han og gjorde et komplott mot han. Til slutt brukte jeg denne situasjonen til noe godt, men både far og sønn måtte utholde år av lidelse og adskillelse fra hverandre».
Jeg avskyr avgudsdyrkelse, endog i form av foreldre-kjærlighet, så vær forsiktig med å gjøre et kjært barn til din avgud. 24 ( skrift uthevet som markerer det som ble tilføyd)
Notat:
Sarah Young og
hennes utgivere bestemte åpenbart at å erstatte en nedtonet inngang
av Josef og Jakob, ville være mer mulig enn det originale Abraham og
Isak budskapet. Imidlertid, denne åpenbare «klipp-og-lim»
-ødeleggelses-kontrollen, har resultert i heller mer- enn mindre
oppmerksomhet til deres ekstra-bibelske problem.
5.
«Jesus» klager over den natten han ble født.
Det skaper mye kontrovers og forvirring når «Jesus» i
Jesus Calling sa
han var født « under forferdelige forhold «i en «skitten stall»
og at natten da han ble født «var en mørk natt» for ham. For
mange lesere så hørtes ikke dette ut som røsten til deres Frelser
– Det hørtes ut som røsten til en fremmed (Joh. 10,5) og at Satan
– ikke Jesus – ville være den som beskrev Jesu fødsels-natt som
«en mørk natt for Meg»
Skade-kontrollen:
Sammenlign det originale 25. desember budskapet med det som ble erstattet i
10-års jubileums-utgaven av Jesus
Calling Merk
hvordan det kontroversielle utsagnet – «Det var en mørk natt for
meg» - ble slettet og stille erstattet av det mindre kontroversielle
utsagn – «Der var ingenting strålende ved den situasjonen».
25.
desember setning i original utgaven:
Forsøk å forestille deg hva jeg oppgav da jeg kom inn i din verden som en baby. Jeg satte til side Min Herlighet, så jeg kunne identifisere meg med menneskeheten. Jeg aksepterte begrensningene til et spedbarn under de mest forferdelige forhold – en skitten stall. Det var en mørk natt for meg, skjønt engler lyste opp himmelen og proklamerte «Ære» (Glory) til hyrdene som ble fylt med ærefrykt. 25 (tekst uthevet for å markere hva som ble slettet)
25.
desember erstatnings-setning:
Forsøk å forestille deg hva jeg oppgav da jeg kom inn i din verden som en baby. Jeg satte til side Min Herlighet, så jeg kunne identifisere meg med menneskeheten. Jeg aksepterte begrensningene til et spedbarn under de mest forferdelige forhold – en skitten stall. Der var ingenting strålende ved den situasjonen, skjønt engler lyste opp himmelen og proklamerte «Ære» (Glory) til hyrdene som ble fylt med ærefrykt. 26 (tekst uthevet for å markere det som ble lagt til).
Jesus
korrigerer seg selv igjen?
Klagene som Sarah Youngs «Jesus» kommer med, sammenfaller ikke med
Skriften, inspirert av den sanne Jesus Kristus. Bibelen ber oss om «
å være fornøyd» under alle forhold (Fil. 4,11-12) Åpenbart å
gi etter for den økende kritikk angående den «mørke natt for
Meg»- bemerkning, så korrigerer Sarah Youngs «Jesus» seg –
igjen – uten noen unnskyldning eller forklaring.
Oppsummering:
Fasinert av de kanaliserte budskapene i God
Calling var Sarah
Young tydelig ikke tilfreds med det Guds Ord gav. I sin originale
introduksjon sier hun: «Jeg visste at Gud talte til meg gjennom
Bibelen, men jeg
lengtet etter mer»
27 Mens denne uttalelse – sammen med mange andre – har blitt
slettet i senere utgaver, så er det klart at forfatteren av Jesus
Calling «lengtet
etter mer», og mer er hva hun fikk. Som et resultat, så mottok hun
«budskaper» fra «Jesus» som beviser seg selv å være en av de
falske Kristuser som den sanne Jesus Kristus advarte oss om å se opp
for (Matt 24, 4-5, 23-24). Ved å ønske et ord FRA Gud mer enn Guds
Ord, så endte Sarah Young opp med å bli (forført) ført vill.
«Fører vill og farer selv vill» (2.Tim. 3,13), har hun tatt
millioner av Jesus
Calling lesere med
seg.
Bibelen beskriver de som elsker og respekterer Guds Ords makt og autoritet
som de som skjelver for Guds Ord (Jes. 66,2) Bibelen beskriver også
de som ikke skjelver for Guds Ord, men heller bruker og manipulerer
Guds Ord for sine egne selviske hensikter (2. Kor.4,2)
Der er ingen fin måte å si det på. Jesus
Calling er
en grov krenkelse til vår sanne Herre og Frelser Jesus Kristus.
Og den egoistiske innsats av Sarah Young og hennes utgiver å dekke
til noen av de mange problemene som en finner i
Jesus Calling er en
grov krenkelse til Kristi legeme/ menigheten. En sak er at Sarah
Young er ført vill. En ganske annen sak for henne, er det å være
forfatter av bedrag/ forførelse.
De fem eksemplene gitt i dette heftet kjennetegner den prinsippløse
skade-kontrollen som forfatteren og hennes utgiver har foretar seg
for å bevare deres multi-million dollar Jesus
Calling industri/
forretningsvirksomhet. – alt på bekostning av mennesker som har
satt sin lit til Sarah Young og hennes «Jesus». Til de som måtte
argumentere med at der er mye sannhet i Jesus
Calling og at boken
har gitt trøst til mange, så advarer tidligere pastor i Moody
Memorial-kirken, Dr. Harry Ironside, om at «sannhet blandet med
feil/villfarelse, (error) er ensbetydende med alt feil. Det ser bare
mer uskyldig ut, men er derfor langt farligere».
Feil (villfarelse) er som surdeigen som vi leser om : «En liten surdeig
syrer hele deigen» (1.Kor. 5,6) Sannhet blandet med feil/
villfarelse , (error) er ensbetydende med alt feil. Det ser bare mer
uskyldig ut, men er derfor langt farligere. Gud hater slik
sammenblanding. Hvilken som helst villfarelse, eller en sannhet-og
feil-blanding, krever klar eksponering/ avsløring og avvisning. Å
godta slikt, vil si det samme som å være troløs til Gud og Hans
Ord og forrædersk sette sjeler som Kristus døde for, i fare 28
Da han satt på Oljeberget, gikk hans disipler til ham i enrom og sa: Si oss: Når skal dette skje? og hva skal tegnet være på ditt komme og på verdens (tidsalderens) ende? 4 Og Jesus svarte og sa til dem: Se til at ikke nogen fører eder vill! 5 For mange skal komme i mitt navn og si: Jeg er Messias; og de skal føre mange vill. (Matt. 24, 3-5)
NB!
Flere versjoner av Jesus
Calling på norsk,
utgitt av Hermon forlag:
«Hva
skjer a’Gud» - for
ungdom
«Jesus kaller på deg» - for
barn
*kanalisering
Kanalisering, innen
nyreligiøse
retninger
en samlebetegnelse på det å motta budskap fra en annen dimensjon
eller et annet virkelighetsplan. Kanaliserte budskap forstås ofte
som viktig kunnskap, overført fra vesener med stor innsikt i forhold
som er skjult for vanlige mennesker, til spesielt mottagelige
individer. Kanaliserte budskap kan også gjelde enkeltmennesker. Den
kanaliserte kunnskapen kan komme fra mange kilder, avhengig av
hvilken nyreligiøs sammenheng kanaliseringen inngår i. Det kan være
kunnskap fra akasha-krøniken,
et høyere åndevesen eller en avdød person (spiritisme).
Budskapene kan også komme fra skytsengler, entiteter i naturen eller
kapteinen i en UFO.
Kanalisering spiller en økende
rolle innen nyreligiøse og alternative bevegelser. Et historisk
utgangspunkt for kanalisering i moderne tid, er boka A
Course in Miracles,
som inneholder budskap som forfatteren, Helen Schucman, mente at hun
mottok fra Jesus i perioden 1965-77. Det utgis for øvrig stadig
bøker med kanaliserte budskap, også i Norge.
Sluttnotater:
1.Two
Listeners; Edited by A.J. Russell, God
Calling
(Grand Rapids, MI: A Spire Book published by Jove Publications Inc.,
for Fleming H. Revell, 2005), p. 5.
2. Q&A with Sarah Young,
Author Profile, The Christian Broadcasting Network
(http://www.cbn.com/entertainment/books/JesusCallingQA.aspx).
3.
Two Listeners; Edited by A.J. Russell, God
Calling,
op. cit., p. 5.
4. John Ankerberg & John Weldon,
Encyclopedia
of New Age Beliefs
(Eugene, OR: Harvest House Publishers, 1996), p. 80.
5. Ibid.,
p. 103.
6. Ibid., p. 104.
7. Sarah Young, Jesus
Calling:
Enjoying Peace in His Presence (Nashville, TN; Thomas Nelson, 2004),
p. Xl, (12 13 14 15 16 RRD 52 51 50 49 48).
8.
Ruth Graham, “The Strange Saga of ‘Jesus
Calling,’
The Evangelical Bestseller You’ve Never Heard Of” (Daily
Beast,
02/23/14).
(http://www.thedailybeast.com/articles/2014/02/23/the-strange-saga-of-jesus-calling-the-evangelical-bestseller-you-ve-never-heard-of.html).
9.
Ibid.
10. Jim Fletcher, “Top Christian Bestseller Accused of
Heresy” (WorldNetDaily,
http://www.wnd.com/2014/05/top-christian-bestseller-accused-of-heresy).
11.
Jim Fletcher, “Is Hit Book ‘Jesus
Calling’
Pushing New Age?” (WorldNetDaily
(http://www.wnd.com/2014/06/is-hit-book-jesus-calling-pushing-new-age).
12.
Gina Meeks, “Critics Accuse ‘Jesus
Calling’
of Mixing Truth With New Age Error” (Charisma
News,
http://www.charismanews.com/culture/43855-critics-accuse-jesus-calling-of-mixing-truth-with-error).
13.
Sarah Young, Jesus
Calling,
op. cit., p. Xlll.
14. Sarah Young, Jesus
Calling:
Enjoying Peace in His Presence,
10th Anniversary Edition (Nashville, TN; Thomas Nelson Inc, 2004,
2011, 2014), p. xviii, (14 15 16 17 18 DSC 5 4 3 2 1).
15. Sarah
Young, Jesus
Calling,
op. cit., p. XlV.
16. Sarah Young, Jesus
Calling,
10th Anniversary Edition, op. cit., p. xix.
17. Sarah Young,
Adapted by Tama Fortner, Edited by Kris Bearss, Jesus
Calling
for Kids: 365 Devotions for Kids (Nashville, TN; Tommy Nelson, 2010),
pp. vii-viii, (13 14 15 16 17 RRD 5 4 3 2 1).
18. Sarah Young,
Jesus
Calling,
op. cit., p. 29.
19. Sarah Young, Jesus
Calling,
10th Anniversary Edition, op. cit., p. 29.
20. Sarah Young,
Jesus
Calling,
op. cit., p. 302.
21. Sarah Young, Jesus
Calling,
10th Anniversary Edition, op. cit., p. 302.
22. Sarah Young,
Jesus
Calling Devotional Bible
(Nashville, TN; Thomas Nelson, 2011), p. vi, (11 12 13 14 15 16 17
18—RRD—8 7 6 5 4 3 2 1).
23. Sarah Young, Jesus
Calling,
op. cit., p. 246.
24. Sarah Young, Jesus
Calling
10th Anniversary Edition, op. cit., p. 246.
25. Sarah Young,
Jesus
Calling,
op. cit., p. 376.
26. Sarah Young, Jesus
Calling,
10th Anniversary Edition, op. cit., p. 376.
27. Sarah Young,
Jesus
Calling,
op. cit., p. Xll.
28. Dr. Harry Ironside, “Exposing Error: Is
it Worthwhile?” (TBC Extra, April 2008, posted on The Berean Call
website, http://www.thebereancall.org/content/tbc-extra-30).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar