Fakta nr. 10: 2 Thess. 2:1-4 Men vi ber er, bröder,
angående vår Herre Jesu Kristi återkomst och vårt församlande
till honom, [Paulus avhandlar här dessa två händelser –
Herrens återkomst OCH uppryckandet – som om att de hände
samtidigt, precis som resten av
Skriften gör. Häri finns ingen som helst indikation på en
separation på sju (eller 3½) år mellan dessa två händelser! Inte
ens ett hint!] att ni inte så fort tappar fattningen och
blir skrämda, vare sig genom någon ande eller genom något ord
eller genom något brev, såsom det vore sänt från oss, som om
Kristi dag stod för dörren. [d.v.s. Paulus säger här att det
INTE ÄR immanent (nära förestående). Han försäkrar dem (och oss)
att ”den dagen” (för Herrens återkomst OCH uppryckandet) INTE
KAN KOMMA förrän vissa händelser sker. Detta gör att
dispensationalisternas teori om ”Imminency - Nära Förestående”
blåser bort som löv. Han önskar inte att de ska bli ”skrämda” av
”surdegen” i denna falska doktrin, nämligen
att Kristus kan komma vilken tid som helst. Inte heller vill vi.] Låt
ingen bedra er på något sätt. För den dagen kommer inte,
om inte avfallet först har skett, och syndens människa, fördärvets
son, har blivit uppenbarad, som är en motståndare och upphöjer sig
själv över allt som kallas Gud eller som dyrkas, så att han sätter
sig i Guds tempel såsom Gud och utger sig för att vara Gud.
Fråga nr. 10: Så, eftersom Paulus säger
att det Stora Avfallet MÅSTE ske först,
OCH att antikrist MÅSTE uppenbaras först, OCH
ATT Förödelsens Styggelse MÅSTE ställas upp först,
INNAN ”Kristi Dag” (som han likställer med BÅDE Kristi
återkomst OCH upprycandet av församlingen), vad gör
denna då med Pre-Trib/Mid-Trib teorierna?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar