Anledningen till att jag skriver om det här är en diskussion jag har haft med en kalvinistisk baptist. Vi har argumenterat och diskuterat kring vad bibeln lär och vad kalvinismen lär. Och jag fick då Westminsterbekännelsen som ett svar på mina många frågor. Frågorna följer:
Är det möjligt för oss kristna, vi som tar Jesu namn i vår mun, att veta vad som är rätt lära? Ja, självklart är det möjligt. Vi har bibeln att jämföra med. Om det som undervisas inte stämmer med Bibelns lära, då är läran fel. Håller du med?
En fel bild av korset ger en fel bild av synden, och en fel bild av synden ger en fel bild av människan. En fel bild av människan ger en fel bild av Gud. En fel bild av korset, synden, människan och Gud ger en fel teologi. Och en fel teologi ger fel moral, och fel moral leder i fördärvet. Håller du med mig här?
En princip jag grundar den tanken på är Jesu ord i Matt. 7:26-27, och kan sammanfattas i den här meningen: Om grunden är fel blir hela bygget fel. För ingen annan grund kan läggas än den som redan är lagd, Kristus Jesus.Här är vi överens om att Bibeln är vårt rättesnöre.
Här kommer kalvinismens lära om den fria viljan in. Och jag upprepar: Den här extrema synen på den fria viljan är roten till alla andra felaktiga läror inom kalvinismen.Här är fortsättningen på Kalvinistens svar till mig:
Om Gud skapade oss som förprogrammerade robotar, förprogrammerade att antingen älska eller hata Honom, så skulle det inte vara sann kärlek. Den fria viljan har Gud gett oss eftersom vi är skapade till Hans avbild.
Jag skulle inte vilja ha en kvinna som tvingas älska mig eller tvingas gifta sig med mig. Jag vill ju helst att det ska vara en frivillig kärlek, ett frivilligt önskemål, nåt som kvinnan själv fått välja. Annars är det inte sann kärlek. Men genom att påstå att Gud förprogrammerat oss att bli Hans, mot vår egen vilja, är att göra Gud mindre och även mer okänslig än oss. Det upphöjer inte Herren.
Blir Gud mindre suverän om vi får möjligheten att välja själv? Blir Gud mindre suverän om vi säger att Han är Allvetande, har förutsett allting, och är briljant i sin strategi? Måste vi säga att Han är orsaken till att djävulen finns och att djävulen också är förprogrammerat att göra allt ont för att Han ska bli upphöjt?
Till sist!
Två gånger har jag bett dig förklara hur du ser på berättelsen jag använde, men jag fick ingen utläggning från dig kring Luk. 12:42-48, utan istället hängde du dig fast i vissa formuleringar och på så vis för du diskussionen på avvägar. Jag sa jag var villig att tillmötesgå dig och bad dig samtidigt skriva ner din förståelse av Luk. 12:42-48. Du gav ett luddigt svar att Jesu historia var för att få fram en poäng. När jag sen bad dig visa vilken poäng Jesus ville ha fram, sa du inget.
Nu ska du inte förstå min invändning som aggresiv här, men det är ett halmgubbsargument. Kalvinismens lära om den fria viljan innebär inte att Gud skapade oss som förprogrammerade robotar. Saxar från Westminsterbekännelsen (obs bibelverser):
"Kapitel 9. Om fri vilja[Kalvinist Numer 1 hela svar på mina frågor]
[Uppdatering. Under finns en länk till Kalvinists Nummer 2's svar på det HÄR inlägget.]
Här börjar jag gå igenom Westminsterbekännelsen.
Westminsterbekännelsen är ett dokument med ett byråkratiskt
religiöst språk, med många bi-satser, vilket gör det ganska
svårförståeligt för den vanlige människan. Det gör då att
många kan tolka den efter sitt eget sinne, för det är inte många
kalvinister jag sett som bygger sin lära fullt ut på bekännelsen.
Så här förstår jag Westminsterbekännelsen.
Westminsterbekännelsen säger:
I sitt oskyldiga tillstånd hade människan frihet och kraft att
VILJA men i sitt fallna tillstånd kan ingen människa göra något
gott när det gäller frälsningen.
Min kommentar: Här är vi
överens om att människan inte kan frälsa sig själv. Det var vad
lagen bevisade. Lagen var en förmyndare fram tills Kristus.
Westminsterbekännelsen säger:
Efter att människan föll i synd förlorade hon ALL VILJEFÖRMÅGA
att söka frälsning. Den naturliga människan, den opånyttfödde
människan, är alltigenom OND och EMOT allt som är gott.
Min kommentar: Hur tänker en
kalvinist kring trädet med kunskap om gott och ont? Blev resultatet
annorlunda än vad Gud sagt? Att de åt av trädet med kunskap om
gott och ont, men i verkligheten så fick nu människan bara kunskap
om det onda och omöjligen skulle förstå det goda?
Westminsterbekännelsen säger:
Den naturliga människan är DÖD.
Min kommentar: DÖD betyder
för en kalvinist totalt fördärv, total
oförmåga, moralisk oförmåga,
för ”död betyder död” är en slogan inom kalvinisternas
läger. (Hela
kalvinismen hänger på T’et i T U L I P).
Westminsterbekännelsen säger:
Människan är alltså DÖD i
sin synd, inte kapabel genom sin egen kraft omvända sig själv,
eller ens göra förberedelser för omvändelse. En död människa
kan alltså inte söka Gud därför att ”död betyder död”,
eller ens tro att Gud finns till. Gud är den som omvänder
människan, det är inte människan som måste omvända sig.
Min kommentar: Gud står
ansvarig om DU inte omvänder dig! Men du kan inte omvända dig om du
inte är utvald, oavsett kommer Gud att hålla dig ansvarig, fastän
du inte är utvald. Det är lite tankegången bakom det här
resonemanget. Vad har då Jesu ord i Mark. 1:15 för betydelse? Var
Jesu ord meningslösa? ”Omvänd er och tro evangelium.” Det var
en direkt uppmaning till åhörarna. Jesus sa inte: ”Jag ska
omvända några av er, andra har jag hatat och älskar inte och
kommer inte heller dö för.” ändå blir det kontentan av den
tanken.
Bibeln och ordet död: Jakob säger
”liksom kroppen utan ande är död....” det sker en separation av
ande och kropp vilket Bibeln kallar ”död”. Biblisk definition av
”död” är mera likt en separation. Lasarus ande skildes från
hans kropp. Han var död. Vi ser detta i liknelsen om den förlorade
sonen, som var död/förlorad men som har fått liv/funnen igen (Luk.
15:24). Sonen separerades, alltså skiljdes från fadern men kom
tillbaka, Sonen var ”död” men fick ”liv” igen. Andlig död
jämställs då i Bibeln med att vara ”separerad”, ”förlorad”,
eller i ”uppror”, och inte med att vara ”fullständigt moralisk
oförmögen att ge gensvar på Guds kallelse.”
Paulus skriver i Rom. 6:11 ”Så ska
ni också se på er själva, att ni verkligen ÄR DÖDA FÖR SYNDEN
men lever för Gud genom Jesus Kristus, vår Herre.” Ska en
kalvinist tänka konsekvent gällande den versen så betyder det att
en troende kalvinist är ”moraliskt oförmögen att falla för
frestelser och synda.” Men alla ärliga kristna vet att så inte är
fallet. Versen undervisar oss om att vi ska avskilja oss från
synden, alltså en separation från synden, vi är alltså avskilda
för Gud, avskilda från synden till Gud. ”DÖD” ger oss tanken
att vara separerade, och inte en ”total oförmåga” för viljan
att reagera på Guds kallelse att försonas med Honom, att försonas
från vår separation.
Westminsterbekännelsen säger:
Efter att Gud har omvänt en människa...
Min kommentar: Det är alltså inte människan
som måste omvända sig.
Westminsterbekännelsen säger:
...blir människan fri från sitt slaveri under synden (sin oförmåga
att göra gott och rätt).
Min kommentar: Nu först
kommer alltså den fria viljan in att göra det som är andligt?
gott. (Vad menas med andlig gott?) Men det finns fortfarande
”återstående fördärv” i henne som gör att hon inte
fullkomligt eller bara vill göra det som är gott, utan viljan att
göra det onda finns också där.
Så, i sitt syndiga tillstånd var
människan inte förmögen att söka Gud och att göra gott. Ingen
vilja eller tanke på gott fanns i människan. Hon var så
fullständigt under syndens välde. Men sen kommer Gud och omvänder
människan och nu plötslig har hon två viljor. Efter omvändelsen
har hon nu en vilja som vill gott, och en vilja som vill ont.
Om igen: Blir du inte frälst så är
det Guds fel. Om du in blir omvänd så är det Guds plan. Människan
friskrivs allt ansvar, eftersom allt beror på Gud. Det spelar ingen
roll att Gud sagt ”OM DU” på många ställen i Bibeln och gett
villkor åt människan att följa.
Enligt Paulus: När jag var ett barn
var jag i mitt ”oskyldiga” tillstånd. Jag hade ännu inte hunnit
göra vare sig gott eller ont. Jag minns när jag var liten, jag
ville jag göra det som var gott. Jag lyssnade på de äldre, hjälpte
dem med att handla, talade vänligt och artig med dem. Jag samtalade
med Gud. Men sen växte jag upp och kroppen förändrades och jag
fick tankar och känslor jag aldrig haft förut. Jag slogs och drack
och låg med kvinnor. Jag bröt mot Guds lag, och jag dog. Detta är
vad Paulus undervisar om i Rom. 7:7ff där han framför: Och jag
(JAG: Paulus) levde en gång utan lag (när han var för liten att
förstå vad som var rätt och fel), men när budordet kom (när han
förstod Guds krav på människan, när han växte upp) fick synden
liv, och JAG DOG. Och jag (Paulus) fann att budordet som var till liv
(var tänkt till liv), blev till död (dödade mig). (varför) För
synden grep tillfället och bedrog mig genom budordet och dödade mig
genom det. Paulus berättar några verser innan ”För jag hade inte
vetat vad begäret var OM INTE lagen hade sagt: Du ska inte ha
begär.”
En icke-pånyttfödd människa är
totalt oförmögen att göra gott, totalt moralisk oförmögen. En
död människa är enligt kalvinismen ett ”ruttnande lik”. Fastän
vi ser Hebreerbrevet kapitel 11 tala om GT troshjältar, menar
Westminsterbekännelsen att alla hade förlorat viljan att söka
frälsning. För vi är frälsta av nåd genom tro på Kristus Jesus,
och Kristus Jesus kom långt efter GT’s troshjältar. Var de inte
rättfärdiga och förmögna att göra både rätt och gott? Och att
söka Gud? Vad med Abel, Enok, Abraham, Mose, David, Jesaja, Jeremia?
Eller helt vanliga folk som Rut, Rahab, Hanna, Simeon, Anna, Sakarja
och Elisabeth?
Bibeln berättar om Kain och Abel,
där Abel gjorde det som var gott och Kain det som var ont. Om nu
kalvinismen stämmer, så var det Gud som förutbestämt Abel att
göra gott, och Kain att göra ont. Men är det Bibelns vittnesbörd?
1 Mos. 4:6-7 Och HERREN sade till Kain: "Varför är du vred och varför är din blick så mörk? Är det inte så att OM DU gör det som är gott, ser du frimodigt upp, men OM DU INTE gör det som är gott, då lurar synden vid dörren. Den har begär till dig, men du skall råda över den."
Kain kunde alltså välja att göra det som är
gott eller ont, även EFTER syndafallet. Kain kunde ha sagt: ”Det
är du, Gud, som har förutbestämt att jag ska slå ihjäl Abel. Jag
kan inte hjälpa för vad jag gjort. Alltihopa är ditt fel.” Det
försökte Adam sig på efter syndafallet när han sa: kvinnan som DU
gav mig... (1 Mos. 3:12).
Kalvinismen menar att när Bibeln
säger vi var döda i våra synder, att vi då var moraliskt
inkapabel att välja Gud eller att söka Gud. Kalvinismens betydelse
av ordet ”död” är då inte densamme som Bibelns. När Bibeln
talar om att vi är döda är det en metafor för vår separation
från Gud. Gemenskapen med Gud bröts genom synden, då människan
valde ”köttets begär, ögonens begär och högmod över livets
goda” (1 Mos. 3:6, 1 Joh. 2:16 och även Matt. 4:1-10) istället
för Guds goda vilja.
Gällande den fria vilja och var
jag hittar den!
Vad händer med Bibelns alla ”om”
eller Guds befallningar? Betyder det ordet någonting för en
kalvinist?
2 Mos. 13:13 ”... OM DU INTE VILL...” och 2
Mos. 20:25 ”...om du vill ...” talar om både vilja och det fria
valet.
Du hittar flera ”om” i 2 Mos. 21:2-36, vilket
visar att Gud gett människan fri vilja, och ger dem olika lösningar
för de olika valen de gör.
2 Mos. 23:21-22 Tag dig till vara för honom och lyssna till hans röst. Var inte upprorisk mot honom. Han kommer inte att förlåta era överträdelser, ty mitt namn är i honom. MEN OM DU uppmärksamt lyssnar till hans röst och gör allt vad jag säger, skall jag bli en fiende till dina fiender och en ovän till dina ovänner.
Den fria viljan kommer även här tydligt fram,
när HERREN ger befallningen att lyssna på ängelns röst, och ger
därigenom ett löfte baserad på ett villkor – ett ”om”.
3 Mos. 6:2 ”OM någon syndar och handlar trolöst mot HERREN, genom att han ljuger för sin nästa angående något som denne har anförtrott honom eller överlämnat i hans vård eller angående något som han med våld har tagit eller om han genom utpressning berövat sin nästa något,”
Återigen ett ”om”: ”Om någon syndar och
handlar trolöst mot HERREN...” det verkar finnas ett val här.
Människan är inte förutbestämt att synda och handla trolöst.
Skulle Gud uppmuntra till hädelse?
Hes. 20:27 ”Tala därför till Israels hus du människobarn och säg till dem: Så säger Herren, HERREN: Era fäder har också hädat mig genom sin trolöshet mot mig.”
Vi går vidare till Jos. 22:18 ”Vill
ni nu i dag vända er bort från HERREN ? OM ni i dag är upproriska
mot HERREN, så skall förvisso i morgon hans vrede drabba Israels
hela menighet.”
Här talar Israels barn om sin egen fria vilja att
tjäna Herren. Ordet ”vill” tyder för mig på en fri vilja. Och
ordet ”om” som ger människan villkor och ett val, precis som
Adam fick ett villkor ”Om du äter... ska du dö”.
Sann kärlek!
Jesus visade oss vad sann kärlek är
kopplat ihop med den fria viljan och han säger ”Därför älskar
Fadern mig, eftersom jag ger mitt liv för att sedan ta det tillbaka.
Ingen tar det ifrån mig, utan jag ger det av mig själv. Jag har
makt att ge det, och jag har makt att ta det tillbaka. Det budet har
jag fått av min Fader." Joh
10:17-18.
Jesus säger också i Joh. 15:13
”Ingen har större kärlek än denna, att man ger sitt liv för
sina vänner.” Flera gånger säger Jesus
”Om ni...” och ger ett löfte eller en konsekvens, t.ex. i Joh.
15:6
”OM någon inte förblir i mig, kastas han ut som en gren och torkar bort, och man samlar ihop dem och kastar dem i elden för att brännas.”
I vers 10
”OM ni håller mina bud, blir ni kvar i min kärlek, liksom jag har hållit min Faders bud och är kvar i hans kärlek.”
Vers 14
”Ni är mina vänner OM ni gör vad än jag befaller er.”
Slutligen gällande
den fria viljan och var vi hittar den kopplat till kärlek finns
i Paulus brev till Filemon. ”Även om jag därför med stor
frimodighet i Kristus kunde föreskriva dig vad du bör göra, vädjar
jag hellre för KÄRLEKENS skull, sådan som jag är, den gamle
Paulus, och nu också en Jesu Kristi fånge. Jag vädjar till dig för
min Son Onesimus, som jag har fött i mina bojor, som förr inte var
dig till nytta, men nu är till nytta för dig och mig. Honom har jag
nu sänt tillbaka. Ta därför emot honom, det vill säga, mitt eget
hjärta. Jag hade gärna velat behålla honom hos mig, för att han i
ditt ställe skulle ha varit mig till hjälp i mina bojor för
evangeliet. Men utan ditt samtycke vill jag inte göra något, för
att det goda som du gör inte ska ske AV TVÅNG UTAN AV FRI VILJA.”
Gällande
Rom. 9:12 (11?)
och utkorelsen vill jag säga så här:
Avsnittet i sin
helhet säger: ”För innan barnen var födda, och innan de hade
gjort varken gott eller ont, för att Guds avsikt enligt utkorelsen
skulle bestå och inte bero på gärningar, utan på honom som
kallar, blev det sagt till henne: Den äldre ska tjäna den yngre.
Det står skrivet: Jakob älskade jag, men Esau hatade jag.” Rom.
9:11-13.
I kalvinisternas
ögon så var Jakob förutbestämt till liv, och Esau förutbestämt
till fördärv. Men när Rebecka frågade Herren fick hon till svar:
HERREN svarade henne: "Två folk
finns i ditt moderliv, två folkstammar
skall ur ditt sköte gå skilda vägar. Det ena folket skall bli
starkare än det andra, och den äldre skall tjäna den yngre."
1 Mos.
25:23. Rebecka fick en profetia om TVÅ FOLK: Israel och Edom, och
Edom skulle tjäna Israel. Här handlar det inte om att Gud inte
brydde sig om Esau, utan om vilket folk han skulle välja av de två.
Esau var en skicklig jägare, full av självförtroende och en stark
personlighet enligt Bibeln. Jakob var stillsam som helst höll sig
hemma. Esau kallas i Hebreerbrevet oandlig och otuktig, en som inte
brydde sig om sin förstfödslorätt (Hebr. 12:16-17). Den
ene hade tro, den andra hade gärningar. Esau var en handlingens man,
Jakob hade tron på löftet. Förstfödslorätten
var den viktigaste delen ett barn i en stor familj kunde ärva,
men Esau ansåg inte det vara viktigt. Däremot ville Jakob ha den.
Och han fick den. Han begärde något gott, även om han fick den på
genom falskhet. Herren förutsåg vad som skulle hända och Rebecka
fick den profetian till sig.
När
Paulus citerar GT från Mal. 1:2-3 som säger: ”Jag
har älskat er, säger
HERREN. Och ni frågar: "På vilket sätt har du älskat oss?"
Var inte Esau bror till Jakob? säger HERREN. Jakob älskade jag, men
Esau hatade jag. Jag gjorde hans berg till en ödemark
och gav hans arvedel åt öknens schakaler.”
är det alltså inte tal om enskilda personer, utan om två folkslag
– israeliter och edomiter. Vi ser att Gud hade välsignat även
Esau så mycket att han inte ville ta emot Jakobs gåva:
Men Esau sade: "Jag har
nog. Behåll
det du har, min bror." 1
Mos. 33:9.
Jakob
hörde kallelsen och sökte välsignelsen. Han fick den. Läs
mitt inlägg om Matt. 22:14 ”Många
är kallade, men få är utvalda.”
Angående
Rom. 9:17 och Farao, så
är det viktigt att vi förstår händelsens gång. Utan att Gud hade
gjort någonting annat än att sänt Mose till Farao, så gick Farao
emot HERREN: ”Men
farao svarade: "Vem är HERREN? Skulle jag lyssna på honom och
släppa Israel? Jag känner inte HERREN, inte heller tänker jag
släppa Israel."
2
Mos. 5:2. Det
här var långt innan Gud sa han skulle förhärda Faraos hjärta.
Det sker efter att Farao gjorde slavarnas
liv ännu svårare
och tyngre
än innan och krävde att de även skulle samla halm själva och
fortfarande producera samma antal tegelstenar. Det blev ett
allvarligt läge för Mose, så att han nästan gav upp. Han klagade
på HERREN, och fick till svar: ”Nu skall du få
se vad jag skall göra med farao, ty genom min starka hand skall han
tvingas släppa dem, och genom min starka hand skall han tvingas
driva dem ut ur sitt land.”
2 Mos. 6:1. Sedan
gör Mose en räkning av folkets främsta ledare och efter det får
han och Aron instruktionerna om att gå till Farao igen. Det är här
Gud säger att han ska förhärda Faraos hjärta. Och hur sker det?
Genom att Faraos trollkarlar också gjorde mäktiga mirakler. Farao
valde att tro på det falska. Koppla ihop detta med Paulus ord i 2
Thess. 2:9-12 Farao
”gav inte kärleken till sanningen (Herren
är Sanningen)
rum i sitt hjärta, så att han kunde bli frälst” 2
Mos. 7:3 ”Jag
skall förhärda faraos
hjärta och göra många tecken och under i Egyptens land”.
Vi
ser alltså att Farao hade förhärdat sig själv och bestämt sig
för att inte släppa Israels barn och det länge innan Gud ens säger
detta. Hela
tiden visar Bibeln att Farao hade ett val att göra rätt, men gjorde
det som var ont.
”Därefter
sade HERREN till Mose: "Stig upp tidigt på morgonen, träd fram
inför farao och säg till honom: Så säger HERREN, hebreernas Gud:
Släpp mitt folk, så att de kan hålla gudstjänst åt mig. Annars
skall jag denna gång sända alla mina plågor över dig själv, dina
tjänare och ditt folk, för att du skall förstå att ingen är som
jag på hela jorden. Ty nu var jag nära att räcka ut min hand
och slå dig och ditt folk med pest för att utrota dig från
jorden. Men JUST DÄRFÖR SKONADE JAG DIG, ATT JAG SKULLE VISA
DIG MIN KRAFT OCH FÖR ATT MITT NAMN SKULLE FÖRKUNNAS PÅ HELA
JORDEN. Om du fortsätter att lägga hinder i vägen för mitt
folk och inte släpper dem, se, då skall jag i morgon vid denna
tid låta ett mycket tungt hagel komma, sådant att något liknande
inte har förekommit i Egypten från den dag det grundades ända
tills nu. Sänd därför ut folk och för din boskap i säkerhet
och allt annat som du har ute på marken. Ty alla människor och all
boskap, som finns ute på marken och inte har kommit under tak, skall
träffas av haglet och dödas." 2
Mos.
9:13-19.
Gud
var nära att utrota Farao och egyptierna, men säger här: ”Just
därför skonade jag dig för att jag skulle visa dig min kraft och
för att mitt namn skulle förkunnas över hela jorden.” Även
efter alla dessa svåra straffdomar gav Gud Farao möjligheten att
ändra sig och sa ”Om du fortsätter lägga hinder...” vilket gav
Farao en möjlighet att tänka om. Farao var inte förutbestämt att
vara ond, utan det var hans eget val och straffdomarna var för att
visa Farao VEM av dem som var den sanne Guden. Läs gärna hela
berättelsen om Israels tid i Egypten och deras uttåg.
Att
Gud har utvalt oss beror inte på våra gärningar. Det beror på
hans nåd. Genom Jesus kom nåden och sanningen. Och Jesus kom för
att ta bort världens synd, för att han skulle ge frälsning åt
sitt folk, så att vi skulle kunna leva inför Gud med ett rent och
gott samvete. Vår
egen
vilja
är att visa oss dugliga och duktiga, och tro att vi genom våra
gärningar kan klara ta oss till himlen. Detta
kallas strävan. Paulus strävade efter ett perfekt liv enligt lagen.
Och han insåg att det inte kunde frälsa honom. Gud
vill ha ett förkrossat och ödmjukt hjärta, och det är den som
ingenting är som inser sitt behov av Honom. Och det är den som hör
Hans kallelse som blir utvalt. Ingenstans i Bibeln läser vi att Gud
utväljer helt ”underbara och perfekta” människor, sådana som
är ”moraliskt fullkomliga” och stora i den här världen. Det
beror på barmhärtighet, och vi behöver förstå att vi förtjänar
evigt straff, men har fått barmhärtighet. Och barmhärtighet ges
inte baserat på människans vilja, utan på Faderns godhet. Ingen
kan arbeta sig till himlen eller
förtjäna Guds förlåtelse,
utan barmhärtighet mottas bara för den som ödmjukt ber om
barmhärtighet. Farao
ödmjukade sig inte och fick sitt förtjänta straff.
Och
slutligen, KAPITEL 3 – OM GUDS SKICKELSE:
Således erkänner
alltså Westminsterbekännelsen Gud som den store schackmästaren,
som vinner oavsett vilket drag den onde gör. Och det genom sin
oändliga vishet, förstånd och sitt förutseende, som 1 Petr. 1:1-2
säger:
”Petrus, Jesu Kristi apostel, till de främlingar som bor kringspridda i Pontius, Galatien, Kappadocien, Asien och Bitynien, UTVALDA ENLIGT GUDS, FADERNS, FÖRUTSEENDE genom Andens helgelse till lydnad och rening med Jesu Kristi blod. Nåd och frid åt er i överflödande mått.”
Fadern
förutsåg allting från begynnelsen säger Jesaja:
”Kom ihåg det som har hänt i det förgångna, ty jag är Gud, och det finns ingen annan Gud, ingen som jag. Jag förkunnar från början vad som skall komma och långt i förväg det som inte har skett. Jag säger: Mitt beslut skall gå i fullbordan, allt vad jag vill kommer jag att göra.” Jes 46:9-10.
Bibelns
profetior är det tydligaste beviset på att Bibeln är sann och har
inspirerats av Gud. Ingen annan bok kan förutsäga slutet från
begynnelsen, och beskriva händelser innan det sker.
Kalvinismens
fatalistiska syn omintetgör Guds barmhärtighet, nåd och oändliga
godhet mot oss människor. Kalvinismens gud är mer lik islams gud.
”The concept of fatalism as commonly used in Islamic philosophy and Persian literature denotes the belief in the pre-ordained Decree of God (qażā wa qadar), according to which whatever happens to human beings or in the whole universe has been pre-determined by the will and knowledge of the Almighty, and that no changes or transformations in it can be made through the agency of the human will.”
Som de säger: ”’en
šāʾa Allāh ’if God wills
it’ or ’God willing’”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar