Mat 22:1-14: "Därefter började Jesus än en gång tala till dem i liknelser, och sa: Himmelriket är likt en kung, som höll bröllop för sin son och skickade ut sina tjänare, för att kalla dem till bröllopet som var bjudna, men de ville inte komma. Återigen skickade han ut andra tjänare, och sa: Säg åt dem som är bjudna: Se, jag har tillrett min måltid, mina oxar och gödkalvarna är slaktade, och allting är redo. Kom till bröllopet. Men de brydde sig inte om det, utan gick sin väg, den ene till sitt jordbruk, den andre till sina affärer. Och de andra tog fast hans tjänare och misshandlade och dödade dem. När kungen hörde det, blev han vred och skickade ut sina härar och lät döda dessa mördare och brände ner deras stad. Sedan sa han till sina tjänare: Bröllopet är ju färdigt, men de som var bjudna var inte värdiga. Gå därför ut till vägskälen och bjud alla ni ser till bröllopet. Och tjänarna gick ut på vägarna och samlade alla, så många de fann, både onda och goda, och bröllopssalen blev fylld av gäster. När kungen gick in för att se på gästerna, fick han där se en man som inte var klädd i bröllopskläder. Då sa han till honom: Min vän, hur kom du in här utan bröllopskläder? Men han teg. Då sa kungen till tjänarna: Bind honom till händer och fötter och för bort honom och kasta honom i det yttersta mörkret. Där ska vara gråt och tandagnisslan. För många är kallade, men få är utvalda."
5 Mos. 7:6-8 Ty du är ett heligt folk inför HERREN, din Gud. Dig har HERREN, din Gud, utvalt att vara hans egendomsfolk framför alla andra folk på jordens yta. Det var INTE FÖR ATT NI VAR STÖRRE än alla andra folk som HERREN fäste sig vid er och UTVALDE er, ni var TVÄRTOM MINDRE ÄN ALLA ANDRA FOLK. Utan det var därför att HERREN älskade er och höll den ed som han hade svurit era fäder som HERREN förde er ut med stark hand och befriade dig ur träldomshuset, ur den egyptiske kungens hand, ur faraos hand.
Vem är aktörerna i Jesu liknelse?
Kungen är Gud Fadern, Sonen är Jesus Kristus, tjänarna är
profeterna och apostlarna, de kallade är Israel.
Gud utvalde Israel som sitt folk, och
Gud utvalde profeterna och apostlarna som sina tjänare. Där har vi Guds suveräna utväljande, inte på grund av meriter eller förtjänst. Gud
utvalde inte Israel för att det var ett stort och mäktigt folk,
utan tvärtom, för att det var ett litet och oansenligt folk.
Profeterna och apostlarna utvaldes inte för att de var så mycket högre moraliskt,
eller för att de var bättre än andra människor i Israel, ta Jona
som exempel, han var ingen stor och mäktig människa. Han var feg och
upprorisk, men ödmjukade sig inför Gud. Gud utvalde inte Davids äldre bröder, utan David, den yngste och svagaste. Jesu lärjungar var enkla människor.
Gud har nu alltså ett utvalt folk och har sina utvalda profeter och apostlar. Dessa profeter och apostlar är då Herrens tjänare som går
ut till Israel och bjuder in till bröllop, för liknelsen handlar om
himmelriket som är likt en kung som höll bröllop... Men Israel slog
ihjäl profeterna, stenade dem och ville inte komma till bröllopet.
De var kallade men ville inte komma. Därför blev Gud vred och sa
till sina tjänare profeterna och apostlarna att gå ut vägskälen
och bjud in ALLA ni ser till bröllopet. Och tjänarna samlade både
goda och onda så att bröllopssalen blev fylld med gäster.
Alla som hörde var alltså kallade, och de som hörde kallelsen och kom blev då de utvalda.
En person var utan bröllopskläder,
och blev utkastad från bröllopet. Varför? Detta visar att det
finns ett kriterium för att komma till bröllopet och det är att
vara iklätt Kristi rättfärdighet.
Så här har vi Guds kallelse som
gick ut till Israel, som de förkastade. Eftersom de kallade förkastade inbjudan (men inte alla) gick Guds kallelse ut
till hela mänskligheten. Och profeterna och apostlarna samlade både
goda och onda, oavsett bakgrund, ras och ställning. Ingen av dessa kunde skryta med
någonting inför Gud, och de kom till bröllopet och detta är de
utvalda. De som hörde Evangeliet och kom trodde budskapet.
Den som kom hade ett krav på sig, och det var att ikläda sig Kristi rättfärdighet och den som var iklätt sin egen rättfärdighet – egenrättfärdighet, blev utkastat i mörkret.
Den som kom hade ett krav på sig, och det var att ikläda sig Kristi rättfärdighet och den som var iklätt sin egen rättfärdighet – egenrättfärdighet, blev utkastat i mörkret.
Därav har vi Jesu slutord: många är kallade
men få är utvalda.
Detta handlar därför inte om att
Gud utvalt några till evigt liv, och några till evig död, som kalvinismen lär. Det är
den som hör kallelsen till Kristi rike och kommer, som blir
utvalda.
Detta undervisar Paulus om i 1 Korintierbrevet:
1Kor 1:17-31: "För Kristus har
inte sänt mig för att döpa, utan för att predika evangelium, inte
med visdom i ord, för att Kristi kors inte skulle vara förgäves.
Ordet om korset är ju en dårskap för dem som går förlorade, men
för oss som är frälsta är det Guds kraft. För det står skrivet:
Jag ska göra slut på de visas visdom, och de förståndigas
förstånd ska jag förkasta. Var är de visa? Var är de
skriftlärda? Var är denna världens kloka? Har inte Gud gjort denna
världens visdom till dårskap? Men eftersom världen inte genom sin
visdom lärde känna Gud i hans visdom, så behagade det Gud att
genom den dårskap som predikas frälsa dem som tror. För judar
begär ju ett tecken och greker söker efter visdom. Men vi predikar
Kristus som korsfäst, för judarna en stötesten och för grekerna
en dårskap, men för dem som är kallade, både judar och greker,
predikar vi Kristus, Guds kraft och Guds visdom. För Guds dårskap
är visare än människor, och Guds svaghet är starkare än
människor. FÖR SE PÅ ER KALLELSE, BRÖDER, ATT INTE MÅNGA VAR
VISA EFTER KÖTTET, INTE MÅNGA MÄKTIGA, INTE MÅNGA AV FÖRNÄM
SLÄKT. MEN DET SOM VAR DÅRAKTIGT FÖR VÄRLDEN HAR GUD UTVALT FÖR
ATT LÅTA DE VISA STÅ DÄR MED SKAM, OCH DET SOM VAR SVAGT I VÄRLDEN
HAR GUD UTVALT FÖR ATT LÅTA DET STARKA STÅ DÄR MED SKAM. OCH DET
SOM VAR RINGA OCH FÖRAKTAT I VÄRLDEN OCH DET SOM INGENTING VAR, DET
HAR GUD UTVALT FÖR ATT GÖRA TILL INTET DET SOM VAR NÅGONTING, FÖR
ATT INGET KÖTT SKA KUNNA BERÖMMA SIG INFÖR HONOM. Men genom honom
är ni i Kristus Jesus. För oss har han blivit vishet från Gud och
rättfärdighet och helgelse och befrielse, för att som det står
skrivet: Den som berömmer sig ska berömma sig i Herren."
Det är den som ödmjukar sig inför Herren som
utväljs av Herren. De högmodiga står han emot. Så har det alltid varit, genom hela historien, och så är det fortfarande!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar