En intervju med Caryl Matrisciana om Todd Bentley


Caryl Matrisciana var en filmproducent och talare som under många år avslöjade falska religioner och läror. Hon hade en bakgrund inom New Age. Hon var femte generationen Missionär i Indien och kände mycket väl till Hinduismen och det ockulta. 
Hon var en vän till Dave och Ruth Hunt och har samarbetat med Dave. 
Hon gick hem till Herren fredagen den 2 December, 2016. 

Den här radiointervjun publicerades på YouTube den 20de Februrari 2012. 

Översatt av Jon-Are Pedersen (Utskrift på engelska samt YouTube-videon finns här)

Caryl: … jag gillar inte att säga det här, men han [Djävulen] har blivit mer och mer utstuderat idag, i sitt sätt han för kristna in i upplevelser, men den andliga sfären är väldigt duktig att föra oss in i förtröstan på våra känslor.

Jag bodde mina första tjugo år i Indien och såg hinduism med egna ögon, jag har sett den upplevelse en guru eller en upplyst Mästare, som anses vara en kanal för någon som kallas shaktipat, eller kraften att kunna öppna upp för orm-kraften eller en euforisk känsla eller övernaturlig energi, och överföra det in i en person. Han gör det genom en beröring, eller genom att blåsa på ens panna, som inom hinduismen ses som det tredje ögat.

Jag såg samma fenomen för några månader sedan, genom en man, en stor kändis inom kristenheten, Todd Bentley från Nya Apostoliska Reformationen, som hundratusentals tror är en kanal för Gud, som kom till den här enorma, stora mötet jag åkte till, där det var sextusen människor, och speciellt femhundra pastorer. Och jag kom tillsammans med en av dem som representant för deras församling. Dessa femhundra pastorer hade faktiskt fått ett särskilt inbjudan från Todd Bentley att komma för att få en impartation. Dessa var män som skulle komma tillbaka till sina församlingar, några av dem hade kommit från Australien, några från New Zeeland, de hade alla kommit för att få en extra tilläggsvälsignelse från en man de ansåg kunde impartera den Helige Ande till dem, så att de kunde gå tillbaka till sina församlingar och föra vidare impartationen. Detta finns inte i Bibeln. Den här sortens budskap om handpåläggning för att en fysisk entitet kan komma in och betjäna, är en del av ockultismen.

Den Helige Ande kommer enligt Sin vilja, och vill vad Han vill, i Sin tid, för att utföra vad Gud vill ha gjort. Vi kan inte frambesvärja Guds närvaro eller anse oss själva vara ett kraftöverförings-center genom handpåläggning för att överföra en andlig välsignelse, som enbart kan påbörjas av den Helige Ande.

Dessa otroliga ockulta nyanser som kommer in i församlingen kommer in därför att människor inte förstår fullheten av Guds karaktär, Guds verk, och som du [radiovärden] också nämnde, Johannes i Uppenbarelseboken när han var i Guds närvaro var det inte han som initierade det. Paulus initierade inte det när han blev upptagen till tredje himlen, men Todd Bentley och de nya apostlarna inom Nya Apostoliska Reformationen lär oss att vi kan ta oss genom vår egen vilja inför Guds tron. Det här är vad Harry Potter gör med sina portaler. Det här är vad Wicca-häxor gör, att man när som helst kan gå igenom en portal. Det här var vad jag praktiserade som en ockultist, som en New Ageare, att jag kunde genom mental teknik, genom en sorts mental gymnastik, komma in i den övernaturliga sfären. Och självklart kom jag in. Men i Bibeln varnas jag att inte göra sånt, därför att det associeras med fallna andar som i Bibeln kallas demoner, som kommer besvara vår åkallan och fullgöra vår vilja, men Guds tjänare, Guds änglar och den Helige Ande besvarar inte sånt, och är inte underordnat vår vinkningar.

Radiovärd 1: - Amen. Jag hoppas människor hörde vad du precis sa, och särskilt det om Todd Bentley. Jag har haft problem med honom sen första gången jag hörde om honom. Herren tystade min tunga ända fram till januari i år och Han tog bort ljuddämparen, och jag började tala om vad jag har sett, och jag är verkligen föromlämpad och bedrövad över att han kom till en grupp på femhundra pastorer och några kanske lät honom lägga sina händer på dem, och vem vet vilken världslig eld...

Caryl: - Jag var där, jag var faktiskt där för att bevittna det med egna ögon, för jag visste att om jag skulle ställa mig framför en kamera eller på tv eller i en film, skulle någon säga: Åh, du var inte där. Hur såg du det? Jag var inte bara där, jag faktiskt.. när han gick förbi mig fick jag en spark, inte av något fysiskt, det kom en förunderlig stöt i magen och mot mitt inre när han gick förbi. Smärtan från det var ganska intensiv. Det pastorspar jag var där tillsammans med och jag kände alla tre av det. Det var en demonisk manifestation som försökte slå omkull Anden i vårt innersta. Men vi såg pastorer runtomkring oss som föll till marken, vuxna män, stora män fysiskt sett, bara falla sönder, och Todd Bentley är en kort man. Han är inte så lång som vi kanske tror när vi ser honom på tv, han är liten, och han bara gick förbi. Ibland rörde han några män eller blåste på dem, blåste i deras ansikte eller hade sin hand kanske 10-15 centimeter från deras ansikten eller panna eller området med det tredje ögat, energi-centret inom ockultismen. Han gick ganska raskt förbi. Det fanns säkerhetsvakter [troligen vad vi kallar mötesvärdar] vid varje rad av de pastorer som fallit för att flytta dem bakåt i rummet och för att uppmuntra andra pastorer att komma fram. Det var ett litet rum, de fick forsla femhundra pastorer genom ganska raskt, ändå föll människorna, skrattade eller grät överallt där de låg på golvet, och de fick flytta dem åt sidan snabbt för att andra skulle kunna få impartationen. Och allt gjordes i Herren Jesu Kristi namn, i den Helige Andes namn, men man behövde bara se på manifestationerna, på frukten.

Vid det här laget hände detta, otroligt nog, inte bara predikade Todd Bentley en otrolig kraftfull predikan, om evangeliet och Jesus Kristus, och han predikade från Bibeln, jag menar, det var häpnadsväckande att höra hur till och med lögnaren och ormen kände till sanningen i Guds ord. Men vid den tiden hade Todd Bentley en affär med en annan kvinna, som han senare gifte sig med, men medan har höll på med hela den här impartationen, levde han i äktenskapsbrott. Och ändå kom sanningen ur hans mun och ut ur hans kropp kom kraft. Och nu har han infiltrerat alla församlingarna runtomkring i världen.

Mitt hjärta brister för alla dessa människor som längtar efter upplevelser och tror att vissa människor har kraften, men det är inte en god kraft, jag menar, jag har sett samma sak många, många år tillbaka med Bhagwan Shree Rajneesh i Oregon när han gav shaktipat, precis samma sak som Todd Bentley gjorde, en impartation, men inom hinduismen kallas det shaktipat, där man ger en initiering åt sina lärjungar eller följare genom att placera tummen eller ett finger på energicentret i pannan, eller inte ens göra det, blåsa eller bara föra handen över [Indiskt ord jag inte uppfattade] på Bhagwan Shree Rajneesh, en Indisk Hindu, en guru djupt inom hinduismen, som nu är avliden. Tusentals av dem tog över en stad i Oregon vid namn Antelope, och han kom och vi filmade det när han gjorde shaktipat och efter alla dessa år såg jag en man som var omtyckt inom den kristna församlingen, göra precis samma Sak. Det var nedslående. Det var så sorgligt för mig att se detta otroliga bedrägeri människorna ställer sig under. Detta är precis vad Bibeln säger ska ske i de sista dagarna. Vi kommer inte få någon väckelse. Bibeln säger INGET om en väckelse i de sista dagarna, även om alla dessa församlingar säger att det pågår en väckelse och ett uppvaknande. Nej, dessa väckelser och uppvaknanden följer fel Jesus, fel ande, fel evangelium, däremot läser vi i Bibeln att det kommer ske ett stor avfall innan den laglöse träder fram. Så, vad som sker, den här enorma väckelsen, den så kallade kristenheten, som påstås vara The Emergent Church/Den framväxande Kyrkan, är inte biblisk kristendom, utan fångar hundratusentals som faller för upplevelser och lögnens alla tecken och under och onda andars läror.

Radiovärd 2: - Jag måste ställa den här frågan, därför, jag menar, alla tre här är definitivt lärda när det gäller Bibeln och det övernaturliga och vi förstår vad den sanna gudsnärvaron är och den sanna smörjelsen och vi känner den Helige Andes röst, och jag betvivlar inte det. Mitt bekymmer eller problem med att under den här veckan göra den här serien, med vår show precis som vår bibelstudie, är att du tar några av de största namnen som Todd Bentley och Heidi Baker och listan går genom Kansas City profeterna och vad som sker där med Mike Bickle, när du hör dem och ser dem och jag märker att de ser upp till Kim Clement, låt oss klumpa ihop alla, när du tittar på dessa män och du ser deras... när de ber och deras kärlek och deras passion eller vad det är som verkar vara kärlek och passion för att nå de förlorade eller att ge ett budskap från Herren, så är det så svårt att fatta att dem alla är bedragna med tanke på alla år som de har avsatt för Herren, överlåtna att läsa och be och bry sig om andras behov, hursomhelst baksidan är att när du går till en församling eller du hör om människor som varit på desa konferenser och hur de har blivit fullständigt tagna av musiken och allt det makalösa som sker där och du kan känna den påtagliga närvaron och får gåshud på armen och en värme som fyller dig, och den enda tanken du har är att det måste vara den Helige Ande som du upplever när du går till de här mötena, men nu hör jag att vad vi pratar om inte är sant eller inte alltid är sant, men här kommer mitt bekymmer: Den närvaron, låt säga, den falska smörjelsen kan vara så otroligt bedräglig och så likt Guds, men är satanisk i sitt väsen. Har fienden hittat ett sätt att efterapa smröjelsen som är så kraftfull och känns precis som den Helige Ande, men utifrån vad jag hört nu, inte är det?

Caryl: - Självklart, därför vi har fått berättat för oss att i de sista dagarna ska det komma onda andars läror och lögnens under och tecken, och i Matt. 28 [Hon syftar på Matt. 24] säger Jesus att tillsammans med dessa tidens tecken nämner han bara jordbävningar en gång, nämner han hungersnöd en gång, krig en gång, men fyra gånger nämner han andligt bedrägeri, och dessa kommer som falska lärare, falska Kristusgestalter, tillsammans med lögnens alla tecken och under, som falska profeter, så om människor kommer komma i Jesu Kristi namn och Jesus varnar oss att likheterna kommer vara precis som Honom. Han lämnar oss aldrig utan ett vapen, och det är så att våra vapen för andlig krigföring är inte köttsliga och har placerats i Guds ord, så, den tysthet vi behöver för att lyssna är den Helige Andes undervisa oss om att vad vi precis sett är ett bedrägeri eller att jag har blivit bedragen. Jag avskyr att säga så här eftersom jag har vänner som är bilförsäljare, men försäljare har en otrolig gåva att övertyga någon att köpa något en familj inte vill ha. Och det sker genom manipulationens alla konster. Ordet manipulation har faktiskt sin rot i trolldom och trolldom och svartkonst har samma rot. Så om något kommer med manipulation, precis som Satan kunde manipulera Eva, så har vi fått lära oss en sak, och jag tror inte församlingarna undervisar eller lär detta i tillräcklig stor utsträckning, att vi behöver pröva andarna.

Share:

1 kommentar:

Translate this page!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Summa sidvisningar

Använder Blogger.

Etiketter

Bloggarkiv

Bloggintresserade