Tomas bekännelse
Joh. 20:28-29 Och Tomas svarade och sa till honom: Min Herre och min Gud! Jesus sa till honom: Eftersom du har sett mig, Tomas, tror du. Salig är de som inte ser och ändå tror. SRB16.
När Tomas bekänner Jesus som sin Herre och Gud,
säger några att det bara var ett sätt att visa hur förvånad
eller bestört man blev, men Jesus skulle ha sagt till om Tomas gjort
något mot lagen, eftersom han antingen missbrukade Guds namn eller
kallade en annan än Gud för Gud. Men istället för att
tillrättavisa Tomas och säga: Varför kallar du mig Gud, det är
Gud som är Gud, Säger han; Eftersom du har sett mig tror du?
Alla lärjungarna bekänner Jesus som JHWH och Elohim
Matt. 28:17 Och när de fick se honom, tillbad de honom, men några tvivlade. SRB16.
Luk. 24:52 Och de tillbad honom och vände tillbaka till Jerusalem med stor glädje. SRB16.
En jude som tillber en människa som Gud?
Otänkbart. Om så vore tillfälle hade lärjungarna hamnat i djup
villfarelse och blivit lagbrytare och förtjänat döden genom
stening. Men Jesus sade att han inte hade kommit för att upphäva
lagen, utan för att fullborda lagen. Han skulle aldrig ha tillåtit
dem att tillbe honom om han bara var en människa. Hade lärjungarna
hamnat i villfarelse då vore ju allt hans verk om intet. Den enda
möjliga orsak till att de tillbad honom är att de fått
uppenbarelse om vem Jesus verkligen var, och utifrån den, tillbad
honom.
Vi har alltså sett vad Paulus
och Petrus skriver om honom, och vad lärjungarna gjorde strax innan
Jesus gick till Fadern.
Petrus bekännelse
1 Petr. 3:14 Utan håll Herren Gud helig i era hjärtan, och var alltid redo att med mildhet och fruktan svara var och en som ber er försvara det hopp som ni har. SRB16.
Petrus citerar ett ställe från profeten Jesaja,
och han citerar det i samband med Jesus Kristus om Herren.
Jes. 8:12-13 Kalla inte för sammansvärjning allt som detta folk kallar för sammansvärjning, frukta inte vad det fruktar och bäva inte för det. Håll HERREN Sebaot helig. Låt honom vara er fruktan och den ni bävar för.
Av dessa två bekännelser vet vi att, varje gång
Paulus och Petrus säger Herren, menar de JHWH. Att vår Herre också
är Gud ser vi i:
2 Petr. 3:10-12 Men Herrens dag ska komma som en tjuv om natten, och då ska himlarna med ett våldsamt dån förgås, och elementen ska smälta av brännande hetta, och jorden och de verk som finns därpå ska brännas upp. Eftersom nu allt detta ska upplösas, hur heligt och gudfruktigt bör ni då inte leva, medan ni väntar och ivrigt längtar efter Guds dags ankomst, då himlarna ska förgås av eld och elementen smälta av hetta. SRB16.
Paulus bekännelse
Rom. 10:9-13 För om du med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, ska du bli frälst. För med hjärtats tro blir man rättfärdig, och med munnens bekännelse blir man frälst. För Skriften säger: Var och en som tror på honom ska inte komma på skam. Det är ingen skillnad mellan jude och grek, för samme Herre är över alla och rik mot alla dem som åkallar honom. För var och en som åkallar Herrens namn ska bli frälst. SRB16.
Vem är de kristnas Herre? Och vem är judarnas
Herre? Jesus är de kristnas Herre, och JHWH är judarnas Herre. Men
Paulus säger här att alla har en och samme Herre, och den Herren
är Jesus Kristus – JHWH Sebaot.
HERRENS Moders Bekännelse
Första gången Elisabeth och Maria möts, efter
att fått veta att Jesus skulle födas, säger Elisabeth:
Luk. 1:43 Och hur kommer det sig, att min Herres mor kommer till mig? SRB16.
Det finns flera intressanta saker som vi kan läsa
om här. Elisabeth fick genom övernaturlig kunskap veta att Maria
var med barn, och hon säger också att Maria hörde och trodde, vad
Herren hade sagt, barnet i Elisabeths mage spratt till av fröjd. Men
vad jag vill lyfta fram är att Elisabeth kallar Maria för Herrens
moder. Om hon kallar Maria för Herrens moder kan det bara
betyda en sak, att barnet i Marias mage är Herren. Detta inte att
förväxla med Romersk Katolska Kyrkans lära om Theotokos – Guds
moder, en villolära som upphöjer Maria över Jesus Kristus.
En sak jag hela tiden vill påpeka, och som Paulus
säger är jätteviktigt, nämligen att Jesus är Herren. Så vi ser
att Herren har blivit som ett litet barn. Men de som förnekar
treenigheten behöver att se en liten detalj här. Sakarias
profeterade och sade:
Luk 1:67-70 Och hans far Sakarias blev uppfylld av den Helige Ande och profeterade och sa: Prisad vare Herren, Israels Gud, för han har besökt och befriat sitt folk, och har rest upp åt oss ett frälsningens horn i sin tjänare Davids släkt, såsom han har talat genom sina heliga profeters mun sedan världens begynnelse. SRB16.
Det är Herren själv som har berett förlossning,
enligt sina egna löften till sitt folk. Det kan vi se tydligt, men
vi ser också helt tydligt att det är Herren själv som kommer som
Förlossaren.
Sakarja fortsätter sin profetia (till sitt och
Elisabeths barn):
Luk. 1:76 Och du barn ska kallas den Högstes profet, för du ska gå framför Herrens ansikte för att bereda hans vägar. SRB16.
Hela kontexten visar att Herren är det som
kommer.
Luk. 2:11 För i dag har en Frälsare fötts åt er i Davids stad, och han är Kristus, Herren. SRB16.
Herdarna som fick budskapet genom en ängel, sade
såhär:
Luk. 2:15 Och det hände när änglarna hade farit ifrån dem upp till himlen, att herdarna sa till varandra: Låt oss nu gå till Betlehem och se det som har hänt, vilket Herren har låtit oss få veta. SRB16.
Att förneka treenigheten löser inga problem, däremot blir problemen bara större. Hur kan de förklara dessa bibelverser, när de inte tror att Gud är Fader, Son och helig Ande?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar