Behöver en kalvinist evangelisera eftersom Gud redan
har förutbestämt vem som ska blir frälst? Eftersom ingen människa
kan bli frälst utan Guds ingripande, och inte ens vill söka efter
Honom utan Hans påverkan, är det meningslöst att evangelisera. Det
finns en sådan grupp inom kalvinismen som har fått epitetet
hyper-kalvinist som lever i exklusivitet i sin egen lilla bubbla.
Men sen finns de evangeliserande
kalvinister som presenterar evangelium för människan, därför att
Gud har förutbestämt kalvinisten att bli evangelist. Och när den
kalvinistiske evangelisten går ut för att predika på gatan så vet
han inte vem som är "utvald av Gud före världens begynnelse". Han
vet bara att han ska predika. Men han behöver inte bekymra sig om evangelistens predikan gör att alla förkastar
Jesus, för det var i så fall redan bestämt innan världens begynnelse.
Den Konsekventa Kalvinistiska Evangelisten!
En konsekvent kalvinist predikar inte
evangeliet för att han har nöd för människor på gatan, utan för
att han är förutbestämt att predika. Han predikar inte utifrån
bekymren om de tusentals som går förlorade utan för att se om han
hittar någon utvald bland dem. Det gör att kalvinisten kan lägga
allt ansvar på Gud om ingen blir frälst.
Att vi ska gå ut och predika
evangeliet för ALLT skapat, som Mark. 16 säger, betyder för en
kalvinist att predika för alla utvalda. Det finns alltså ingen
annan orsak för en kalvinistisk evangelist att predika på gatan
annat än för att finna Guds utvalda.
Den som hör evangeliet kan själv
inte bestämma sig för att omvända sig och tro, enligt kalvinismen.
Den som inte tror har Gud inte utvalt, och den som inte upplever att
han behöver Gud, har Gud inte utvalt. Den konsekventa kalvinisten
lägger skulden på Gud att ingen blir frälst, eftersom det ytterst
sett är Gud som avgör vem som kan bli frälsta.
Kalvinisten klagar också på att
dagens församlingar predikar ett urvattnat evangelium, utan korset,
vilket jag håller med om. Men vad gör det om du är kalvinist?
Ingen kan påverka Guds förutbestämda plan, och även om de hör
ett urvattnat budskap, så har ju Gud redan bestämt att de ska bli
frälsta. Så varför klaga på det då?
Den förlorade för höra av den konsekventa kalvinisten att han inte kan bli frälst om inte Gud har bestämt honom till det. Han får höra att han inte kan bli frälst om han är överlämnad åt sig själv (om Gud inte vill ha honom) och att Gud inte bryr sig om honom. Vilken hemsk sak att säga till en förlorad själ att den Gud som har skapad honom inte älskar honom och inte vill att han ska bli frälst. All skuld läggs på Gud, både kalvinisten och den förlorade skuldbelägger Gud för att denne inte kan bli frälst, eller ens vill bli frälst.
Den till synes "Tradionella" Kristna (Kalvinistiska) Evangelisten!
Sen finns de dessa som antar en
traditionell predikostil inför en icke-kristen, och predikar
evangeliet som vi traditionella kristna skulle predika det, men som
inför sina kalvinistiska vänner ändå pratar om utkorelsen och de
utvalda.
En sådan är enligt Jak. 1: en dubbelsjälad människa och blir då ostadig på alla sina vägar. Men vad gör det eftersom Gud har förutbestämt denne att vara dubbelsjälad och vankelmodig, och ha en fasad av en kärleksfull evangelist som verkligen bryr sig om de förlorades själar. Hur som helst så blir en kalvinistisk evangelisation fel. Den dubbelsjälige evangelisten bedrar både sig själv och den förlorade, när han intar en falsk position av att bry sig om dennes själ. Om nu den här människan skulle bli frälst och upptäcker hur snacket går när de ”kalvinistiske vännerna” möts, skulle han slås av vilket hyckleri dessa befinner sig i.
En sådan är enligt Jak. 1: en dubbelsjälad människa och blir då ostadig på alla sina vägar. Men vad gör det eftersom Gud har förutbestämt denne att vara dubbelsjälad och vankelmodig, och ha en fasad av en kärleksfull evangelist som verkligen bryr sig om de förlorades själar. Hur som helst så blir en kalvinistisk evangelisation fel. Den dubbelsjälige evangelisten bedrar både sig själv och den förlorade, när han intar en falsk position av att bry sig om dennes själ. Om nu den här människan skulle bli frälst och upptäcker hur snacket går när de ”kalvinistiske vännerna” möts, skulle han slås av vilket hyckleri dessa befinner sig i.
Sekter!
Ett tecken på en sekt är när den utåtriktade verksamheten enbart
är till för att dra människor in i sin gemenskap. Man talar om
vissa saker som låter kristet och bibliskt eller något som liknar
evangeliet, för att senare, när den personen har blivit
tillräckligt övertygad, inviga denne i de djupare hemligheterna.
Ett exempel på detta är mormonerna, som talar om Jesus och Bibeln, men som
inte förrän senare kommer in på ämnen som Mormons Bok, Dop för de döda, Heliga Underkläder, att vi ska bli gudar och råda över vår egen
planet, eller att det finns kväker på månen.
Dettta är ett bedrägligt sätt att
lura människor tro att de mött sanningen och är på väg till
himlen. Men den evangeliserande kalvinisten använder sig av samma
bedrägliga tillvägagångssätt när han använder ett
låtsasevangelium för att ikläda sig en kristens dräkt, när han
talar ”som” en traditionell kristen men först senare uppenbarar
verkligheten bakom sin filosofi.
Min vän, om du tillhör en
kalvinistisk, reformert kyrka, så har du blivit bedragen! Om du blev
frälst innan du hamnade i kalvinismen, så är du fortfarande frälst
MEN MÅSTE backa bort från kalvinismen för att behålla din
frälsning. Om du blev frälst GENOM kalvinismen så har du inte
blivit frälst alls!
Kalvinismen har ett annat evangelium, en annan
Jesus och en annan ande. Du har kommit till tro på ett falsk
evangelium, som inte kan frälsa din själ. Du måste omvända dig
till den sanne Jesus Kristus som presenteras i Skrifterna! Vad gör evangeliet? Vad är evangeliet? Vad säger Skriften om Jesus?
Paulus ger Evangeliet en enkel
definition:
För jag skäms inte för Kristi evangelium, för det är Guds kraft till frälsning för var och en som tror, först för juden, så också för greken. Rom. 1:16
Paulus ger Evangeliet ett enkelt
innehåll:
Men jag påminner er, bröder, om det evangelium som jag predikade för er, som ni också tog emot och som ni också står fasta i, genom vilket ni också blir frälsta, om ni håller fast vid det ord som jag förkunnade för er, annars kom ni till tro förgäves. Först och främst har jag ju meddelat er vad jag själv tagit emot, att Kristus dog för våra synder, enligt Skrifterna, och att han blev begravd och att han uppstod på tredje dagen i enlighet med skrifternaoch att han blev sedd av Kefas och sedan av de tolv. 1 Kor. 15:1-5
Skriftens Jesus dog för alla!
För Kristi kärlek tvingar oss, eftersom vi är övertygade om, att om en har dött för alla, så har alla dött. Och han har dött för alla, för att de som lever inte mer ska leva för sig själva, utan för honom som har dött för dem och uppstått. 2 Kor. 5:14-15
Skriftens Jesus gav sig till lösen
för alla!
… som gav sig själv till lösen för alla. Detta vittnesbörd skulle framföras när tiden var inne. 1 Tim. 2:6
Skriftens Jesus smakade döden för
alla!
Men Jesus, som en liten tid blev gjord ringare än änglarna, för att han skulle lida döden, ser vi krönt med ära och härlighet, för att han genom Guds nåd skulle smaka döden för alla. Hebr. 2:9
Skriftens Jesus är försoningen
för alla!
Och han är försoningen för våra synder, och inte bara för våra utan också för hela världen. 1 Joh. 2:2
Kalvinismens evangelium är bara för de utvalda, inte för någon
annan. När kalvinisten går ut och evangeliserar är det för att
”hitta” den utvalde. Vi ser av ovanstående verser att
kalvinistens evangelium är ett annat evangelium.
Kalvinistens Jesus dog inte för
alla, utan enbart för de utvalda. En kalvinist har inte satt sin tro på
Jesu fullbordade verk på korset, utan på att han är en av de
utvalda. Vi ser av ovanstående verser att kalvinistens Jesus är en
annan Jesus.
Uppvaknandet!
Inom buddhismen finns en berättelse
om tigern som trodde han var ett lamm. Han var uppväxt bland får
och levde som ett får och trodde själv att han var ett får. En dag fick han se sin egen spegelbild i vattnet och då förstod han
plötsligt vad han var. Och efter det började han bete sig som en tiger.
Den berättelsen används för att
illustrera ”enlightment/uppvaknandet”.
Inom kalvinismen har de
utvalda ALLTID varit utvalda. De vet bara inte om det. Att få höra
evangeliet är inom kalvinismen, tänkt vara ”uppvaknandets” ögonblick, som när
tigern såg sin spegelbild i vattnet, det är just i det ögonblicket
då den utvalde vaknar upp och inser vad han alltid har varit, alltså
en kalvinist/tiger. Det fanns inget där som förde den
”utvalde” från död till liv, det är bara att ”insikten”
kommit att han nu tillhör de ”levande”.
Tillhör du den skaran som har upplevd detta "uppvaknandet" och förstått att du tillhör den "utvalda" skaran, och nu insett att du blivit bedragen finns bara omvändelse eller förhärdelse för dig.
Erkänn ditt felsteg och be Gud förlåta och upprätta dig, för Han är trofast och rättfärdig.
I Jesu namn!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar