Som En Tjuv Om Natten!



Jag fick en kommentar på mitt inlägg Ohållbara Argument från Pre-Trib. Jag gav ett svar som jag vill vidareutveckla lite. Kommentaren löd så här
En pre-tribbare väntar var dag på att Herren skall komma som en tjuv om natten - en dag då vi minst anar det. Vi väntar inte på att att antikrist skall uppenbaras först såsom post-tribbaren gör.

Vi Väntar på att Herren skall komma

En Post-Tribbare är också redo varje dag ifall Herren Jesus skulle komma. Jesus kan när som helst komma för mig, eller för dig. Vi kanske dör i sömnen. Bäst att vara redo.

 Som en Tjuv om Natten

Om Jesus kommer över Pre-Tribbaren som en tjuv om natten då är det för att Pre-Tribbaren lever i mörkret. Du har väl läst och förstått dessa verser?
1 Tess. 5:2  Ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten.
1 Tess. 5:4  Men ni, bröder, lever inte i mörker så att den dagen kan överraska er som en tjuv.
Om Jesus kommer över Pre-Tribbaren som en tjuv om natten då är det för att Pre-Tribbaren inte kommer ihåg det han tagit emot och håller det. Han sover!. Du har väl läst och förstått den här versen?
Upp. 3:3 Kom därför ihåg vad du har hört och tagit emot och håll det och omvänd dig. Om du inte håller dig vaken, så ska jag komma över dig såsom en tjuv, och du ska inte veta vilken stund jag kommer över dig.
Om Jesus kommer över pre-tribbaren som en tjuv om natten då är det för att pre-tribbaren lever i orättfärdighet (är naken och man ser hans skam). Du har väl läst och förstått den här versen?
Upp. 16:15  "Se, jag kommer som en tjuv. Salig är den som vakar och bevarar sina kläder, så att han inte går naken och man ser hans skam."
Slutligen så är ”som en tjuv om natten” en beskrivning av Herrens dag och handlar om Jesu återkomst och tidens slut. 
2 Petr. 3:10  Men Herrens dag kommer som en tjuv, och då ska himlarna försvinna med våldsamt dån och himlakropparna upplösas av hetta och jorden och dess verk inte mer finnas till.
Om någon blir överraskad av ”Den dagen”, då beror det på att denne ignorerat Jesu varningar och alla tecknen som ska föregå tidens slut. Det var just det lärjungarna frågade Jesus om i Matt. 24:3 ”… Säg oss NÄR ska detta ske, och VAD blir tecknet på din ÅTERKOMST och TIDSÅLDERNS SLUT?

Summering: Om du lever i mörkret, om du inte håller dig vaken, om du inte kommer ihåg vad du tagit emot och håller det, då SKA den dagen komma över dig som en tjuv, för ”den dagen” eller ”Herrens dag” talar inte om ett hemligt uppryckande, utan om tidsålderns slut!

Vi väntar inte på att att antikrist skall uppenbaras först såsom Post-Tribbaren gör

Pre-Tribbaren menar alltså att Jesu varningar om den sista tiden och alla tecknen som föregår Hans återkomst är både onödiga och korkade? Alla apostlarna har då också väntat på antikrists uppenbarelse eftersom alla skriver om detta i sina brev. Hur korkad kan Paulus ha varit? Jag fattar inte varför Jesus ödslade så mycket tid på sånt trams... ;)

Jesus beskriver sin återkomst på väldigt många ställen, och inte en enda gång säger Han ”bry er inte om vad jag nu kommer säga, för jag ska hämta hem er innan detta sker.”

Jesus ger oss en detaljerad beskrivning av tecknen på Hans återkomst och Tidsålderns slut. Han säger:
Matt. 24:4-7 "Se upp så att ingen bedrar er. För många ska komma i mitt namn och säga: Jag är Kristus, och de ska bedra många. Och ni ska få höra om krig och rykten om krig. Se till, att ni inte blir skrämda, för allt* detta måste hända, men det är ännu inte slutet. För folk ska resa sig mot folk och rike mot rike, och det ska bli hungersnöd och epidemier och jordbävningar på många platser.
Och allt detta kallar han födslovärkar, (Matt. 24:8) och gör alltså en jämförelse med när en kvinna föder ett barn. Så, när Pre-Trib säger "vi väntar inte på antikrist, vi väntar på Kristus", så är det som att säga "Vi väntar inte på födslovärkarna, vi väntar på barnet". När födslovärkarna sätter igång, förstår vi att barnet snart kommer  och det är inte något vi blir ledsna för. Tvärtom säger Jesus "Men när detta börjar ske, så räta på er och lyft upp era huvuden, ty då närmar sig er förlossning." (Luk 21:28)

När du minst anar det

Varifrån har vi fått uttrycket "När du minst anar det"? Och hur i hela världen har vi kopplat det ihop med vårt saliga hopp, Jesu återkomst? 

Uttrycket finns bara i Jes. 47:11 och talar om olycka över Babylon därför att Babylon förhävde sig och levde i högmod och sa i sitt hjärta ”Jag och ingen annan! Aldrig ska jag sitta som änka, aldrig veta vad barnlöshet är.” 

Om Pre-Tribbarna vill identifiera sig med Babylon, så varsågod! Men då erkänner de också att de lever i högmod och stolthet eftersom de säger att den dagen ska komma över dem "när de minst anar det”. 

Olidlig okunskap!!!

Share:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Translate this page!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Summa sidvisningar

Använder Blogger.

Etiketter

Bloggintresserade