Varför varnar du för Enroos?

Nu vill jag ta dig genom en lång predikan av Mikael Enroos, en mörk och farlig predikan. Det här är bara en av alla hans "profetiska" predikningar och hur många har han inte gjort? Be nu Gud om urskiljning innan du läser min utskrift av videon och läser mina kommentarer. Frågan: Varför varnar du för Enroos? kommer få sitt tydliga svar ju mer du sätter dig in i vad han egentligen säger. En utskrift av en predikan sätter allt i ett tydligt ljus då det är lätt att man missar det som sägs annars.

Enroos förleder människors uppmärksamhet bort från Herren Jesus Kristus när han talar om änglar, och smädar djävulen och driver med honom. Videon kan du se här.
Enroos: ”Jag tror nämligen att det är en andemakt som kommer ifrån havet, som fienden har sänt i form bläckfisk som har blivit bruten.”
Detta känner jag igen från Charisma Magazine, Elijah List och Jennifer LeClaire. Du kan hitta hennes video här där hon förklarar sin dröm.
Jer. 23:25  Jag har hört vad profeterna säger, de som profeterar lögn i mitt namn: "Jag har haft en dröm, jag har haft en dröm!" 
Enroos och Co. är Hebrew Root'are blandat med hyper-nåd och NAR, tre villfarelser som var för sig är farliga. Men i en sån här kombination blir det extra bedrägligt och förförande, något vi som kristna måste akta oss för. Detta är alltså inte kristendom utan gnosticism, vilket jag har skrivit om här. Men så är ju också "enhet" målet. Alla ska inkluderas, utom dem som står för sanningen. Enhet utan sanning är och förblir en falsk enhet. Och Paulus säger att de ska ta sig lärare i mängder, vilket vi ser ske (2 Tim. 4:3). Det blandas hejvilt med doktriner och ingen vill ställa sig upp och säga: Detta är hädelse! Detta är ont i Guds ögon!

Det är hela tiden ett svammel om andemakter och änglar. Jag citerar Enroos:
Enroos:”nåt bröts i ande världen igår, i form av en kraftgärning som Gud gjorde igenom att vi här var samlade och firade....”
Svammel, svammel och åter svammel.
Enroos: ”Vi har möjlighet att uppleva kraftgärningar alldeles anmärkningsvärt starkt när vi är i Guds högtider och vi firar dem. Det är då vi kommer i en apostolisk ordning. Säg ’apostolisk ordning’. Denna apostoliska ordning betyder att vi ställer oss rätt in i Guds ström där himmelen är öppen och Fadern kommer, för alltid när Fadern kommer, så blir det en våg som kallas för kraftgärning, som för med sig och föder andra segrar i våra liv.
Enroos fokus är att förbereda mötesdeltagarna att ta emot sitt "mirakel", och han talar stora ord som Apostolisk Ordning och Kraftgärningar, och kopplar det med "Guds högtider". Med andra ord, det finns vissa krav du måste uppfylla för att få se Herrens härlighet. Hebrew Root lyser också igenom där dom lägger väldigt stor vikt vid högtider och nymånad och sabbater och matregler.
Enroos: Och jag tror av hela mitt hjärta att detta skedde igår. Den starke mannen är bunden i den här staden. Den starke mannen är bunden i den här staden. Och jag kände igår när vi slungade och härjade omkring här som ett jehu, det är nånting som jag gör i andevärlden och inte gentemot dig. Jag skriker inte i tungor åt dig, för vi behöver bryta ner allt motstånd i luften för när profeten, när profeter kommer så är det så att vi tar över i luften. 
Vi kan inte bekämpa andliga motståndare med köttsliga vapen. Vi kan inte bryta ner lögnens alla höga bålverk som reses upp emot kunskapen om Gud med en annan lögn. Sanning avslöjar lögn, ljus avslöjar mörker. Guds Ord är Sanning, och Kristus är världens ljus. Därför predikar vi sanning och inte lögn, därför predikar vi Kristus och Honom som korsfäst, för sanningens ord - Kristus Jesus är den enda som Satan inte kan handskas med. Honom, och ingen annan fruktar Satan för. Lägg det på minnet så du inte går in i en strid mot andefurstar och väldigheter i tron att DU har den makten. Detta är ett farligt dravel.
Enroos: Det här är vad profeten gör primärt han tar över i luften för att sedan komma med en atmosfär. Så när profeten kommer så kommer han med Guds vind som Gud sänder. Det är därför han (profeten, min kommentar.) är örnen med utsträckta vingar så han kommer inte här genom tunnelbanan, eller bussen eller bilen, nej han kommer högt där i luften och tar över. Och det är nånting som profeten har i sin kallelse och det är att slå ner The prince of the air. Alltså andefurstar och väldigheter i himlarymderna och när han gör det så tas dem här ut, dom här andefurstarna, och jag tror av hela mitt hjärta att detta har skett igår att Satan har mindre makt i den här stan.
Detta är INTE vad en profet primärt gör. En biblisk profet har inget annat syfte än att föra ett vilset folk tillbaka till den urgamla stigen. Profeten finns inte till för att ge ”ett ord” eller för att göra under eller för att profetera om personliga mirakler eller ge personliga tilltal. Läs mer! 
Jer. 6:16  Så säger Herren: Ställ er vid vägarna och spana, fråga efter de urgamla stigarna. Fråga efter den goda vägen och vandra på den, så ska ni finna ro för era själar. Men de svarade: "Vi vill inte vandra på den."
Jer. 18:15  Men mitt folk har glömt mig och tänder rökelse åt avgudar, som har fått dem på fall på deras vägar, de urgamla vägarna. De slår in på obanade vägar och stigar.
Hur många "profeter" har inte redan profeterat om detta under så många år för våra församlingar? Och de håller fortfarande på med samma gamla utnötta profetia: "DET HAR NU SKETT."
Enroos: Och nu har du en otrolig möjlighet att kliva in i en större form utav tro en större form utav härlighet, en större form utav,, mått utav favör som du kanske tidigare inte har upplevt. Därför behöver du ta dem tros steg som den Helige Ande vill utmana dig att tro. Tror du på det här?
Underförstått, om du inte tror är det nåt fel på dig och din relation med Gud.
Enroos: Jag tror på divine favour. Jag tror på gudomlig favör i dubbel bemärkelse. Och vi har ett altare här och Gud håller på att bygga nånting nytt och det är så profetiskt exakt att titta på dessa nya lokaler just idag, varför det? Därför nu är möjligheternas tid. Nu ska du ta åt dig, nu är tiden då du ska ta tillbaka det djävulen stal. Det är nu du ska höja din röst och säga: Nu tar jag tillbaka sjufalt vad fiende har tagit.
Allt är "profetiskt" i hans ögon. "Profetisk lokalvisning", "Möjligheternas tid" "Ta åt dig" - Endast Jesus Kristus har den makten att ta tillbaka vad Satan har stulit, förnedrat, förorenat. Fadern lägger allting under Sonens fötter, du och jag har inte den makten. Lär dig det, "profet" Enroos!
Enroos: Varför? Därför att det är den starke mannen över denna stad är bunden. Genom den högtid vi klev in i då inte bara Sonen är mitt i centrum, men kraften från Fadern har kommit och manifesterar en kraftgärning över denna stad. Vilket betyder det kommer vara lättare för dig att andas, det kommer vara lättare för dig att gå, det kommer vara lättare för dig att tala, det kommer vara lättare för dig att tänka, det kommer vara lätt att lägga händerna på dem sjuka, dom blir friska, det kommer vara lättare att kasta ut demoner, det kommer vara lättare att vittna, det kommer vara lättare att predika, det kommer vara lättare allting, och det kommer till och med att vara lättare att shoppa. Så du behöver ta detta jag säger nu i tro. För om du tar detta i tro så har du redan blivit havande utav den profetiska smörjelsen som deklarerar för dig vad som har skett i andevärlden. Det är en kraftgärning, jag vet det (WOO glory). (Tungotal).
Att binda och lösa används felaktigt, och om vi läser texten i t.ex. Matt. 16:19 så säger Jesus att det först ska vara bundet i himlen för att kunna bindas på jorden. Med andra ord så kommer initiativet från Herren själv. När Han binder något från himlen, då ska det vara bundet på jorden. Och att binda och lösa handlar om förlåtelse, att lösa någon från sin synd, eller att binda någon i hans synd. Det kan vi också läsa om i 1 Kor. 5:1-13 där Korinterna tillät en man finnas i församlingen som levde i otukt med sin fars hustru. Den mannen överlämnades åt Satan till köttets fördärv. Jesu undervisning handlar alltså om församlingstukt! Ingenstans talar det om att binda andemakter! Lägg detta på minnet.
Enroos: Det är som att änglarna har börjat dansa här, och många utav era änglar har varit... ni har förpassat dem på semester långa tider, lång-semester. Nu är Gud tvungen att kalla tillbaka änglarna och börja arbeta med er därför ni har kommit in i Guds ordning, in i en apostolisk ordning under profetiskt inflytande. Så ni börjar bli havande och nu börjar ni få hopp i era liv att det verkligen kommer bli en förändring och när ni får det, börjar ni be i tungor. (tungotal) och Gud får bara säga: Hej, änglar, kom från Mallorca, det är slutbadat, ingen mer sol, kom här, ingen mer sol. Gå upp till Kristiansand för nu vill dom verkligen ha väckelse. Det är det folket jag vill se i den här staden. Är du bland dom? Är du som sitter här redo att kliva in i nåt större? Nånting starkare? Någonting bättre? Och nånting som du längtat efter att leva? Det är slut med att leva det liv vi inte vill leva. Det är dags att kliva in i det liv vi egentligen vill leva. Och det är ett liv tillsammans med honom under den Helige Andes smörjelse.
Vilken fantasi Enroos uppvisar. Han gör en beskrivning av ängladans och änglasemester, och det är DITT fel att änglarna inte är aktiverade. Nej, änglarna lyder bara Herrens befallning. Ps. 103:20 Lova Herren, ni hans änglar, ni starka hjältar som utför hans befallning så snart ni hör ljudet av den. En sådan lögn får du inte ta till ditt hjärta. Vi är inte små-gudar som imiterar den Store Guden.
Enroos: ”Jag tror inte” ja men då har du problem med nånting som är otro och om du har problem med otro så behöver du förstå att det finns nånting som är avsaknad, som du inte har fått ifrån Ordet, men så fort du kliver in i Ordet så kommer du efter den här konferensen märka att Ordet är mer levande. Och detta ord som kommer in i ditt hjärta, kommer resa sig upp i form av en substans av tro och innan det blir en substans utav tro, alltså Ordet materialiseras, substansieras på insidan utav dig så är det en längtan, ett hopp, en profetisk vision där du bara ser OH det här vill jag ha det Ordet säger, och du bara kopplar med den Helige Ande, smörjelsen, och sen när du börjar leva efter, närma dig det, så känner du att det börjar en eld, en eld börjar och jag lovar dig... det är inte en liten eld, det är massor med eld som alla korvar i hela Kristiansand kan bli grillad av den eld som brinner på insidan av dig.
Återigen, om du inte tror "profet" Enroos har du problem med otro, eftersom Enroos här talar för, och från Gud. Här kommer en blandning av sanning och lögn, eftersom ingen falsk profet kan presentera en uppenbar falsk profetia. Han skulle då bli genomskådat. Lite sanning hjälper så man sväljer lögnen. Det är alltid enklare att ta "medicinen" tillsammans med nåt som smakar gott. Här talar Enroos också om en "främmande eld", inte den Helige Andes eld, för den elden kallas PRÖVNINGAR! Herren döper oss i Helig Ande OCH Eld. (Luk. 3:16). "Köttet" ska offras på altaret, och elden ska bränna upp allt kött. Och Smörjeleoljan får inte komma över kött. Ps. 133:2  Det är som när den fina oljan på huvudet rinner ner över skägget, över Arons skägg, och ner över kragen på hans dräkt. Vi bär fram våra kroppar som ett andlig offer åt Gud, Rom. 12:1. Vårt kött ska brännas i Eld!
Enroos: Det kanske inte är riktigt så, men ni förstår vad jag menar, har du tillräckligt eld så kommer det grillas hejvilt. Nej, vi slipper grilla, men snart ska vi grilla. Men vi ska grilla fienden. Han ska grillas ut ur den här staden. Det är därför vi har eld. Om vi har eld så är det nån som kommer känna det i sig, på sig, över sig, utbränt och innebränt, och det är fienden. Han är under våra fötter. Säg: Han är under våra fötter. När han är under våra fötter så ska vi dansa så han känner det. Predikanter brukar säga så här: New level and a New devil, du vet, den här nivån vi kommer kliva upp i divine favour, och det vi gör, kommer vi på en New level where there is no devil anymore. Var är djävulen? Jo, han är under våra fötter. Och vi dunkar till honom riktigt rejält. Patong säger det bara. Så i bara hör, oadayhfhang, så vi krossar nånting i honom men han stinger oss lite i hälen. Han stinger oss lite igen som en symbolisk bild på att vi kommer få en förföljelse, en liten törn, av förföljelse. Men vi dansar ju galant förbi den förföljelsen därför den förföljelsen kommer avgöra smörjelsenivån vi kommer bära över våra liv. Måndag, tisdag, onsdag, torsdag.... jag vill bara att du ska ta emot det jag säger här. Jag talar inte utifrån mitt huvud, jag talar utifrån anden, och när jag talar utifrån anden så kommer du känna nånting på insidan av dig bli deponerad utav änglar, av den Helige Ande, utav Herren från hans tron, så att du får tag i ett hopp, ett profetiskt ström som börjar vila över ditt liv, och plötsligt öppnar Gud ögonen och du ser att du kan få seger på alla livets områden. När du kliver in i det här woowoo, så kommer du på en level where there is no devil. För den tid, det var kanske på 80-talet, jättekul att säga om trosrörelsen, Gud välsignar alla samfund, men nu är en ny tid då Gud vill komma med en sån nivå so it will be jawgapping, så att hakan kommer trilla ner inte bara på djävulen men på alla andra också. Vi kommer börja se en sån flod utav mirakler som ligger framför oss och i kväll ska du ta emot ditt mirakel. I kväll är alla mirakler möjliga. Alla mirakler är möjliga.
Detta kanske inte så många förstår, men att smäda djävulen är en dårskap och ett högmod som leder till fall. Jud. 1:8-10 På samma sätt befläckar också dessa DRÖMMARE köttet, och föraktar herradömet och hädar väldigheterna. Men när överängeln Mikael kom I STRID med djävulen och tvistade om Mose kropp, VÅGADE HAN INTE UTTALA NÅGON SMÄDANDE DOM, utan sa: Må Herren straffa dig. Men DESSA SMÄDAR DET SOM DET INTE VET NÅGOT OM. Och det de förstår av naturen, liksom djur utan förnuft, i det FÖRDÄRVAR de sig själva. Att dessa är drömmare råder det ingen tvekan om. Drömmar är viktigt i dessa kretsar och så fort de haft en dröm måste de bara berätta den: Jag har hört vad profeterna säger, de som profeterar lögn i mitt namn: Jag har haft en dröm, jag har haft en dröm! (Jer. 23:25)
Enroos: Idag när jag lämnade mitt rum så bestämde jag mig för att ha den här svarta pullovern, jag bestämde mig för att ha den här pullovern och omedelbar när jag satte på den så såg jag, jag såg ett gäng änglar. (skrattar) Jag kommer ihåg det var en predikant som sa för cirka 20 år sen, att det finns änglar utav tro, och dom har en viss speciell klädnad på sig och dom har en svart dräkt på sig och inte svart som mörkret, en svart ren dräkt. Och idag såg jag såna trosänglar, som injicerar tro, som hjälper dig att tro, som hjälper dig att gå igenom vattnet till andra sidan, som hjälper dig att börja gå på vattnet så som Petrus gjorde till Herren, som hjälper dig att gå dom där lilla extra stegen så att det knäcker i andevärlden, som hjälper dig att ge det extra offret, som hjälper dig att tro för din familj, som hjälper dig att få en sådan tro som Abraham när allting var omöjligt så trodde han iallafall. Det finns änglar , det finns speciella änglar som hjälper dig i din tro, jag har sett dessa änglar. Dom har en svart dräkt, dom ser väldigt stiliga ut, jag gillar dom, men varje gång jag sätter på mig den här så påminns jag utav dessa änglar som hjälper dig i din tro.
Enroos ger en ingående beskrivning av dessa "svartklädda" änglar, och öppnar upp lyssnarnas sinnen för andemakter, furstar och väldigheter och deras budskap. Dessa änglar har jag själv sett och de är inte av Gud. Detta är de fallna änglarna, vår motståndares hjälpredor och inte Herrens änglar. De skäms inte att visa sig som dem är; stolta och högmodiga framställer de sig själva som "vackra" och "värdiga". De vill få tag i ditt sinne, så de kan tala till dig och målet är att driva dig till vansinne genom motsägelsefulla instruktioner och en intensiv propaganda mot din själ. De talar alltid, hela tiden, de älskar sig själva och vill få dig att älska deras närvaro. Håll dig borta från sånt! Blir du fångad av dessa svartklädda, "stiliga" änglarna i deras nät av lögner, drivs du till randen av sammanbrott, och möjligen självmord.
Enroos: Dom lockar fram dom rätta tankarna, dom lockar fram dom profetiska hoppet, som Gud har lagt i ditt liv. Dom plockar fram det ord, när det var levande, det blir återigen levande, för att du ska fokusera kring den tron som du ska ha till Gud.
Det är den Helige Andes uppgift att påminna oss om allt Jesus sagt och INTE änglarnas. Fokuset blir på änglar och deras tjänst i våra liv när fokuset ska vara på Herren Jesus och Hans verk i oss. Ängladyrkan tillhör det esoteriska, det dolda, det ockulta och hör inte hemma i sann kristen tro.
Enroos: Du tror på att Guds ord är sant. Du tror på att vad han har sagt kommer att ske. Du tror på att din släkt och dina vänner kommer bli frälsta. Du tror på att att Kristiansand aldrig mer kommer bli den samme. Du tror på att du vaknar nästa morgon så kommer du vara förvandlad. Du tror på att Gud kommer när du prisar tillber Herren såsom vår underbara broder, Tom Gunnar, så kommer du komma inför Guds tron och du kommer ha tro i ditt hjärta. För bibeln säger den som har tro och använder sin tro kan kasta berg i haven. Det ä dags för dig att koppla i den Helige Ande och vad blir din profetiska inspiration, och låta trons ord resa sig och bli den dominanta tanken i ditt liv så att dessa änglar, utav tro med svarta dräkter, kan stötta dig i din vandring, när du vandrar på vattnet, när du vandrar i det omöjliga. Gud har kallat dig till att göra det omöjliga, inte det möjliga.
Här manipulerar Enroos lyssnarna att komma till en entusiasm, inte sann tro! Entusiasm kommer slockna, för den baseras på känslor. Tron kommer av att höra Kristi Ord, och inte genom att upprepa "Du tror" som ett mantra om och om igen. Jesus säger: För Gud är inget omöjligt. För GUD! Du kan inget göra utan GUD. Han har inte kallat DIG att GÖRA det omöjliga, utan Han har kallat dig till gemenskap med Sig, den Ende som KAN göra det omöjliga möjligt. Läs mer här! Att "tro på sin egen tro", är en falsk tro. Biblisk tro är att vara TROFAST mot Gud och Hans ord. Och trosrörelsens stora misstag gör Enroos här; han blandar trons nådegåva med trofastheten mot Gud.
Enroos: Därför ska du sätta din blick på det omöjliga, för det är där han griper in med under, tecken, mirakler, med dessa änglar. Dessa änglar befinner sig inte i det naturliga där allt du kan göra med din egen kraft. Nej dom väntar på att du ska vända om titta högre, högre upp, och börja gå i tro och inte vandra i åskådning. Men börja vandra i tro så kommer dessa trons änglar, för du kommer inte vara ensam när du går på vatten, du kommer inte vara ensam när du ser Gud manifestera sina mirakler, men det krävs att du har den tron. Och när du har den tron på vad Gud har sagt, vad Gud kommer att säga, vad Gud alltid har stått för i sitt ord så förlöser du genom din barnsliga, enkla tro. Du kommer förlösa dig förbi dina omständigheter och dessa änglar utav tro, kommer finnas vid din sida och bära dig igenom. För den som tror ärar Gud. Den som tror behagar Gud. Den som tror är i enlighet med Ordet. Den som tror har orsakat enhet. Den som tror förlöser änglar. Den som tror behagar den Helige Ande. Den som tror kommer bli helad. Den som tror kommer bli befriad. Den som tror kommer erövra världen. Den som tror kommer göra det som ingen annan gör. Den som tror kommer förvandla Kristiansand. (applåder, halleluja-rop). Säg efter mig: jag väljer att tro... jag tar tag i tron... och jag väljer att tro på vad Gud har sagt... i hans ord... och genom det profetiska Ordet... och jag tror på Gud av hela mitt hjärtat... och jag kommer strida trons goda kamp... för jag vill behaga min Gud... och Herre öppna mina ögon... så jag ser dessa tros-änglar... ge mig ett tecken... ge mig en vind... ge mig mitt mirakel... för jag tror... amen... Säg amen... säg amen en gång till... När du har sagt amen, så blir det så som du har sagt amen till.
Sanning blandas återigen med lögn för att framstå som sann profet. Mantrat är Du tror, Du kommer. Och bekännelsen är viktigt för de falska, för man "skriver under" på det avtal man nyss fått uppläst med alla sina klausuler. Du binds och förförs, du rycks bort från den Sanna tron på den Sanna Gudens Son, du invaggas i en känslostorm och tankarna fästs på fel saker. Du manipuleras till den grad att du förs in i mörkret och avsäger dig din tro på den Sanne Jesus Kristus. Slutet på sådant är det svarta mörkret, en evighet utan hopp. Den som inte omvänder sig från detta har ingen framtid!

Jes 8:19-22  När de säger till er: "Fråga andebesvärjare och spåmän, dem som viskar och mumlar", så svara: "Ska inte ett folk fråga sin Gud? Ska man fråga de döda för de levande?" Till Guds undervisning, till vittnesbördet! Om de inte talar enligt detta ord finns det ingen gryning för dem. De ska dra igenom landet, ansatta och hungrande. Och när de hungrar kommer de att brista ut i raseri och förbanna sin kung och sin Gud. De ska vända blicken uppåt och de ska se ner på jorden, men se, där är bara nöd och mörker, natt och ångest. De är utkastade i djupaste mörker. 
Den församlingsföreståndare som främjar dessa är skyldig till samma synd! 
”Var inte det härligt?” säger pastorn. ”Gärna applåder nu. Nu ska vi ha upp Samuel. Och honom slipper vi ropa på. För han är på väg. Och det gläder vi oss till.”
Efter 47 minuter kommer "profet" Samuel Mattias Lekardahl fram till talarstolen.

Del 1 | Del 3



Share:

8 kommentarer:

  1. Att det inte finns en enda åhörare som reser sig upp motsäger denna rappakalja!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ett mysterium. Ingen ifrågasätter ens, utan bara halleluja-rop och amen.

      Radera
    2. Mkt bra och tydligt analyserat! Som sagt var ropar man halleluja åt detta är det väldigt illa !

      Radera
  2. Jag säger bara: Se på frukten.
    Vart finns den? Hur är den?

    SvaraRadera
  3. Paulus ger denna varning: ”Men Anden säger uttryckligen, att i kommande tider somliga ska avfalla från tron och hålla sig till villoandar och till onda andars läror. Så ska ske genom lögnpredikanters skrymteri, människors som i sina egna samveten är brännmärkta såsom brottslingar” (1 Tim 4:1-2).

    Här är en tydlig varning från Gud till alla som avfallit idag. Det är ett barmhärtighetsrop. Det är som om en budbärare står vid sidan av den breda vägen som leder till fördärv och ropar, ”Vänd om! Vänd om! Vägen du går på leder direkt till fördärvet.” Det budskapet är äkta kärlek och barmhärtighet.

    Nu är tiden inne för att få det rätt ställt med Gud eftersom Jesus kommer tillbaka mycket snart.

    Alla som tror på Jesus vet i sina hjärtan att tiden är nära. Kristus talade mycket om det. Det är sant att ingen vet exakt vilket klockslag han ska komma tillbaka. Jesus själv sa det. Ändå beskrev han tydligt vad som ska hända strax före hans ankomst: ”Det kommer att vara krig och uppror, och många ska komma och göra anspråk på att vara Kristus. Men bli inte förskräckta; slutet kommer inte omedelbart” (se Luk 21:8-9).

    "Folk skall resa sig upp mot folk och rike mot rike; och det skall bli stora jordbävningar, också hungersnöd och farsoter på den ena orten efter den andra, och skräcksyner ska visa sig och stora tecken på himmelen….. Och då skall man få se 'Människosonen komma i en sky', med stor makt och härlighet” (21:10-11, 27, min kursivering).

    När får vi se honom komma? Jesus säger att det kommer att ske när ”nu människor uppgiver andan av förskräckelse och ängslan för det som skall övergå världen; ty himmelens makter ska bäva” (21:26, min kursivering). En del lärda säger att detta avsnitt refererar till förstörelsen av Jerusalem år 70. Men det kan inte stämma, eftersom världen vid den tiden inte såg Kristus komma i en sky med stor makt och härlighet.

    Sanningen är att detta avsnitt är en av de säkraste signalerna för oss på att Jesus kommer snart. Tänk på skakningarna som äger rum idag. Världen skakas ekonomiskt, moraliskt, med naturkatastrofer, med terrorism, med kärnvapenhot från skurkstater. Vad är effekten av detta enorma skakande? Det är bortom allt tvivel: Människor är räddare än någonsin.

    Otroligt nog hör vi inte mycket förkunnande om Jesu återkomst. En del predikar att han kommer men inte i vår tid. Andra förkunnar, ”Kyrkan måste få herraväldet först, och det kan ta tusentals år.” (Denna tro är grunden för vad som är känt som ”herraväldesteologi.”)

    Jesus varnar oss för sådant tänkande. Han säger, ”Men om så är, att tjänaren […] säger i sitt hjärta: Min herre kommer icke så snart” (Matt 24:48), Paulus upprepar detta: ”Alla ska vi bli förvandlade, och det i ett nu, i ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty basunen skall ljuda, och de döda ska uppstå till oförgänglighet, och då ska vi bli förvandlade” (1 Kor 15:51-52).

    Alla dessa avsnitt talar om förväntan. Enligt Paulus är det förväntan som får oss att överflöda i Guds äkta verk: ”Alltså, mina älskade bröder, var fasta, orubbliga, alltid överflödande i Herrens verk, eftersom ni vet att ert arbete icke är fåfängt i Herren” (15:58, min kursivering). Vi ska alltid överflöda i Herrens verk, med syftet att vara sysselsatta tills han kommer.

    SvaraRadera

Translate this page!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Summa sidvisningar

Använder Blogger.

Etiketter

Bloggarkiv

Bloggintresserade