Jag vill bestrida "10 Obestridliga bevis för Pre-Trib"


Inledning | Påstående nr. 1 | Påstående nr. 2 | Påstående nr. 3 | Påstående nr. 4 | Påstående nr. 5
| Påstående nr. 6 | Påstående nr. 7 | Påstående nr. 8 | Påstående nr. 9 | Påstående nr. 10 |


Jag vill bestrida "10 Obestridliga bevis för Pre-Trib"

En vän av mig delade en artikel från Now The End Begins, en hemsida jag har följt och gillat, och faktiskt håller med om på många punkter. Sidan tar upp flera viktiga delar av den kristna tron, även om den har mycket politik vilket jag inte anser bör blandas med den kristna tron på något sätt. Men den här artikeln reagerade jag på direkt jag såg titeln: 10 obestridliga bevis för Pre-Trib.

Jag slås av med vilken arrogans sidan presenterar sina fakta, som egentligen inte är några fakta alls, utan bygger på ett känslomässigt önsketänk. Pre-Trib förespråkarna har blivit mer och mer arroganta i sitt försvar för sin teori, en teori som har sitt ursprung på 1800-talet och således är en ny företeelse inom kristenheten. Det är en naturlig reaktion när en älskad teori och önsketänk utmanas av Bibelns egna texter. Det blev inte bättre av att deras artikel avslutades med orden: Case Closed (Ärendet avslutat.)

Samma arrogans kommer från flera kända Pre-Tribförespråkare, som t.ex. Jan Markell, JD Farag och Amir Tsarfati. Jag såg en intervju Jan Markell hade med dessa två herrar, där JD Farag bestämt kastade bort Post-Trib och förklarar den vara en Satanisk Attack. Varför avvisar dessa alla andras syn på Uppryckandet? Den enda förklaringen jag kommer fram till är Rädsla, rädsla för att ett illa byggt bygge ska rasa. Deras kommentarer visar att Pre-Trib inte tål granskas, något vi måste göra med ALLA läror. Jag har lagt ut klippet här på bloggen och skrivit ut den engelska texten samt översatt den till svenska. Den kan du se här (Klippet är på dryga 4 minuter).

När jag sedan lägger ut mina inlägg i olika Facebook-grupper ser jag samma rädsla komma fram,  som t.ex. den här kommentaren:
Jag tror på två skeende hastigt möte på skyarna Uppryckande och efter vedermödan sen synligt när jag kommer ner hit gör slut på Antikrist makt Denna tro kommer jag aldrig svika Känner frid över det till 100 procent MEN ni alla får tro annat JAG är trygg i min tro :)
Precis efter den här kommentaren skrevs gjorde samma person det här inlägget i gruppen:
Jag upplever denna grupp hård lagiskt nästan fariseetro här DÄRFÖR hoppar jag av här Välsignelse till er Tappa inte kärleken ödmjukheten JESUS kommer mycke snart kanske redan i kväll
Så vad är det som gör att kristna syskon vägrar läsa vad som står, jag menar av hjärtat läsa vad som står skrivet i Guds ord? Många har en attityd av att man kommer och stör dem med fakta, och då måste det vara "djävulen" som ligger bakom. Men det är tvärtom HERREN som öppnar sitt ord för oss därför att vi lever i de sista dagarna innan Jesu återkomst, och Han vill församlingen ska stå redo för det som ska komma.
Jes 42:20-21 Du har sett mycket, men inte tagit vara på det, fastän öronen är öppna, lyssnar ingen.  Det behagade HERREN för hans rättfärdighets skull att låta sin undervisning komma till makt och ära. 
Men det är inte första gången jag stött på ett sådant hemskt fördömande av dessa som INTE tror Pre-Trib är rätt. Jag kom över den här artikeln för några år sedan och häpnade över det hårda språket som fördömde alla som INTE tror på Pre-Trib. Artikeln "Varför den sataniska planen 'Post-Trib-Uppryckande Teorin' är en villfarelse från Helvetet" går att läsa på Svenska här (Google-Översättning) och på Engelska här. Orginalartikeln hittar du här.

Jag vill med den här artikeln på ett enkelt sätt bestrida deras 10 ”obestridliga” bevis, med Guds eget ord. Innan jag går vidare in på Bibelns ord behöver jag kanske ge en förklaring de olika inriktningarna inom Kristen tro när det gäller när Tusenårsriket upprättas. Av dessa 3 varianter, Pre-Millennialism, Post-Millennialism och Amillennialism, kan vi dela upp Pre-Millennialism i flera undergrupper. Vad jag tar upp i den här artikeln är alltså Pre-Millennialism. Post-Millenialism och Amillennialism lämnar vi därför då dessa två inte ens finns någonstans bland Bibelns doktriner.

WikiPedia förklarar vad Millennium är och vad de olika inriktningar tror så här:
Olika kristna tolkningar av när tusenårsriket ska komma.
När tusenårsriket "äger rum" tolkas på olika sätt inom kristendomen.
Pre-Millennialismen säger att tusenårsriket är perioden mellan Kristi återkomst och yttersta domen, d.v.s. att Jesu återkomst äger rum före tusenårsriket, därav pre-millennialism.
En variant av pre-millennialismen är dispensationalismen som lär att de troende tas till himmelen i det s.k. Uppryckandet (eng. the Rapture), och att därefter följer "vedermödans tid". Efter denna tid kommer Jesus tillbaka till jorden tillsammans med kyrkan, och tusenårsriket börjar. Dispensationalismen kallas också för darbyism efter John Nelson Darby som utvecklade den. (Vad WikiPedia missar i sin förklaring är de olika inriktningar som finns inom Pre-Millennialismen. Min kommentar.)
I motsats till premillennialismen hävdar postmillennialismen att Kristi återkomst och yttersta domen är samma händelse och äger således rum samtidigt, och att denna händelse föregås av tusenårsriket. Med andra ord, Jesu återkomst äger rum efter tusenårsriket, därav post-millennialism.
En ytterligare tolkning är amillennialismen som tolkar de tusen åren andligt; att tusenårsriket består i Kristi andliga fridsrike, den kristna eran från Jesu tid fram till Kristi återkomst och den yttersta domen. Denna förståelse är den mest utbredda inom kristenheten. Citat slut.
Men först, min bakgrund är trosrörelsen, där vi inte alls talade om Vedermödan och Jesu återkomst på det sättet vi är vana vid, utan vi trodde på post-millennialism. Dessa två skilda tänkesätt är varandras motsatser eftersom post-millennialism utgår från att tusenårsriket är här och nu, och att vi som församling ska råda, regeraoch lägga världen och jorden under oss för att Jesus ska kunna komma tillbaka.

Inom premillennialismen finns två större grupperingar: Pre-Trib och Post-Trib. Det finns även mindre grupperingar som kallas Mid-Trib och Pre-Wrath. Jag är alltså pre-millennialist och Post-Trib, och lutar åt Pre-Wrath är den korrekta tidpunkten för Uppryckandet/Rapture. Det finns ännu ett alternativ som kallas Intra-Seal, där Uppryckandet sker mellan det sjätte och sjunde sigillet. En mycket intressant och trolig förklaring som är en del av Post-Trib läran.

Med den bakgrunden var det jag efter flera år började läsa Bibeln i ett annat ljus. Jag kunde inte se att post-millennialism var bibliskt, och när jag läste Bibeln i den Helige Andes ljus började jag inse att pre-millennialism är det enda rätta. Vilket i sin tur ledde till studier i när uppryckandet skulle ske.

När jag satte mig in i Jesu egen undervisning kunde jag se att pre-millennialism är det enda rätta, och ju mer jag studerade Bibelns profetior såg jag att församlingen är kvar ända till slutet på tidsåldern. Jag hade ingen aning om att Pre-Trib fanns, varifrån det kom eller hur den läran uppstått. Därför hade jag heller inga förutfattade åsikter om när uppryckandet skulle ske.

Nu över till själva påståendena i artikeln. Jag börjar med påstående #1 följt av en uppställning av deras bibelhänvisningar och förklaringar, samt avslutar med en biblisk respons på det. Förkortningen NTEB betyder Now The End Begins.


Share:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Translate this page!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Summa sidvisningar

Använder Blogger.

Etiketter

Bloggarkiv

Bloggintresserade