Kalvinismen menar att man måste först bli född på nytt för att
kunna tro evangelium. Detta kallas inom kalvinismen för pre-faith.
Men det är att sätta kärran framför åsnan. Och som argument för
detta används då 1 Kor. 2:14 som de menar är ett bevis på att
ingen opånyttfödd kan ta emot något andligt.
Vi ser av kapitel 1 att han talar om Guds visdom och människors visdom. Talet om korset är en dårskap för den naturliga människan, men det är Guds kraft till frälsning. Och ingen kan bli frälst utom genom talet om korset. Och den som ödmjukar sig och tror, blir då född på nytt, och blir ”andlig” eftersom han då får Anden. Den fria människans vilja kan antingen ödmjukt ta emot eller i hårdhet förkasta Guds dårskap, som Han har gjort till vishet för oss som tror.
Paulus talar alltså, enligt kalvinismen, om den ”opånyttfödda” och den ”pånyttfödda” människan. Men är det vad han gör?1 Kor. 2:14 Men en oandlig människa tar inte emot det som hör till Guds Ande. För det är en dårskap för henne och han kan inte heller förstå det, eftersom det måste bedömas andligen.
Vi ser av kapitel 1 att han talar om Guds visdom och människors visdom. Talet om korset är en dårskap för den naturliga människan, men det är Guds kraft till frälsning. Och ingen kan bli frälst utom genom talet om korset. Och den som ödmjukar sig och tror, blir då född på nytt, och blir ”andlig” eftersom han då får Anden. Den fria människans vilja kan antingen ödmjukt ta emot eller i hårdhet förkasta Guds dårskap, som Han har gjort till vishet för oss som tror.
1 Kor. 2:14 Men en oandlig människa tar inte emot det som hör till Guds Ande. För det är en dårskap för henne och han kan inte heller förstå det, eftersom det måste bedömas andligen.
Paulus talar om Guds visdom, som vi
talar bland de fullkomliga, en visdom som inte tillhör den här
världen. Och inte om möjligheten att ta emot eller komma till tro på den dårskap som talet om
korset är.
1 Kor. 2:1-5 När jag kom till er, bröder, var det inte med stor vältalighet eller hög visdom jag förkunnade Guds vittnesbörd för er. Jag hade nämligen bestämt mig för att inte veta av något annat hos er än Jesus Kristus och honom korsfäst. Och jag var hos er i svaghet och med fruktan och med mycket bävan. Och mitt tal och min predikan var inte med övertalande ord av MÄNSKLIG visdom, utan genom bevisning i ande och kraft, för att ER TRO INTE SKULLE BERO PÅ MÄNNISKORS VISDOM UTAN PÅ GUDS KRAFT.
Och här fortsätter han med att
förklara att när man väl kommit till tro genom Guds dårskap, så
öppnas Guds ord för en, och där får vi ta del av Guds visdom. Det
har han förutbestämt, att de som kommer till tro ska få del av Guds hemliga visdom och kunskap från den Högste. Vi har
nämligen fått den ande av Gud, för ATT VI SKA VETA VAD VI FÅTT AV
GUD. Det är INTE med mänskliga ord, eller mänsklig visdom, utan
som den Helige Ande lär.
OCH här kommer den oandliga eller naturliga
människan in. En person som inte är född på nytt kan inte förstå
den visdom Gud vill delge sina barn. Och för att få ta del av den
visdomen måste man ha kommit till tro genom den dårskap Paulus
predikade. För vem kan förstå den visdomen? Vi har fått Kristi
sinne, så vi förstår vad Herren vill delge oss.
Han talar med andra ord inte om att man måste bli född på nytt för
att tro evangeliet, utan man blir född på nytt och sedan kommer
Guds visdom in för den andlige. Och den oandlige kan inte förstå
Guds visdom, eftersom han inte har Anden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar