Påstående nr. 4 och Mitt svar nr. 4

#4 Pre-Trib Uppryckandet sker innan antikrist och vedermödan, medan återkomsten sker efter båda dessa.

NTEB: Paulus trycker upprepande gånger på att en av den makalösa fördel med att ryckas bort genom uppryckandet är att du slipper fullständigt vreden i den Stora Vedermödan. Men Matteus berättar för oss att Återkomsten sker ”efter den tidens vedermöda”. Eller hur? Om uppryckandet och återkomsten är samma händelse, så står dessa verser i direkt kontrast med varandra. Men det finns ingen konflikt, uppenbarligen, dessa två är separata och helt skilda händelser.
1 Tess. 5:9 För Gud har inte bestämt oss till vrede, utan till att vinna frälsning genom vår Herre Jesus Kristus," (Uppryckandet)
2 Tess. 2:3 Låt ingen bedra er på något sätt. För den dagen kommer inte, om inte avfallet först har skett, och syndens människa, fördärvets son, har blivit uppenbarad,"
(Uppryckandet)
Matt. 24:29 Men strax efter den tidens vedermöda ska solen förmörkas, och månen ska inte ge sitt sken, och stjärnorna ska falla från himlen, och himlarnas krafter ska skakas." (Jesu Återkomst)

Mitt svar nr. 4: Som jag redan visat så uttalar Paulus inget sådant. Tvärtom så skriver han att vi är kvar till Herrens återkomst (den återkomsten som enligt Pre-Trib kommer efter uppryckandet), ja, han till och med räknade med att han själv skulle bli kvar. 

Vi som kristna i västvärlden har upplevt något som inga andra generationer tidigare har upplevt: Fred och ro från förföljelse. Ingen annan generation har någonsin upplevt en tid där kristen tro har fritt fått praktiserats och där vi kunnat gå ut på gatorna och predika evangelium, med skydd från lagar och förordningar. Denna välsignelse kom mot slutet av 1800-talet, och är en blodköpt frihet, martyrernas blod. Denna frihet kommer ganska snart försvinna, och den håller redan på att försvinna i fler och fler västländer. Detta som ett resultat av den ogudaktighet och förakt mot HERREN och Hans Smorde, som vi läser om i Psalm 2.

Pre-Trib gör ingen åtskillnad mellan dessa två ord Thilipsis (Vedermöda) och Orge (Vrede), därför blir Pre-Trib ett förvirrat budskap som enbart sätter griller i huvudet på folk utan verklig substans.

Guds ord säger på många ställen att vi INTE ska uppleva Guds vrede. Den som tror på Jesus har övergått från att vara vredens barn till Guds barn och har frid, och när vi då läser att det ska komma en stor vedermöda över alla som bort på jorden, så är det inklusive oss som är kvar till Herrens återkomst. Vedermödan är ett verk av Satan mot Guds folk, men vreden kommer från Gud mot Hans fiender.

Alla kristna genom tiderna har upplevt Satans vedermödor genom förföljelse, fängelse, lögner och även döden. Alla apostlarna fick utstå martyrdöden, med undantag av Johannes. Men historien berättar att de försökte döda honom vid flera tillfällen men lyckades aldrig. Kanske för att Gud hade bestämt att han var den som skulle få uppenbarelsen om ändens tid. Johannes blev närmare 90 år gammal och var den siste av apostlarna som dog.

Paulus blev halshuggen, Petrus korsfäst i Rom upp och ner, Andreas blev korsfäst, alla apostlarna och lärjungarna fick genomlida vedermöda, så hur kan vi tro att vi ska undslippa? Var beredd att gå i döden för din tro, till Guds ära.

Fox’s book of Martyrs och Martyrs Mirror finns att hämta i PDF-format på internet och bör läsas av alla. Dessa finns att köpa på svenska också. Dessa böcker berättar historien om alla kristna från apostlarna fram till 1800-talet. Vi som kristna får inte vara naiva utan vi behöver vara förberedda i sinne och hjärta för det som ska komma över hela världen.
Luk. 21:34-36 Men akta er så att era hjärtan inte blir nedtyngda av måttlöshet och dryckenskap och av det dagliga livets omsorger, så att den dagen kommer över er plötsligt. För som en snara ska den komma över alla som bor över hela jordens yta. Vaka därför och be alltid för att ni ska anses värdiga att kunna fly undan allt detta som kommer att ske, och att kunna bestå inför Människosonen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Translate this page!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Summa sidvisningar

Använder Blogger.

Etiketter

Bloggintresserade