Ingen är god utom Gud!

 Jesus svarade: ”Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud. Luk 18:19
Versen ovan används av Jehovas Vittnen som bevis för att Jesus inte tror sig vara Gud. Men Jesus ville veta om Fadern hade uppenbarat för den rike mannen vem han var.


En liknande händelse ser vi när lärjungarna med Petrus i spetsen fått uppenbarelsen om vem Jesus var. 
Jesus svarade då och sa till honom: Salig är du, Simon, Jonas son. För kött och blod har inte uppenbarat detta för dig, utan min Fader som är i himlarna. Matt. 16:17 
Allt har min Fader överlämnat åt mig. Och ingen känner Sonen utom Fadern. Inte heller känner någon Fadern utom Sonen och den som Sonen vill uppenbara honom för. ‭‭Matt. ‭11:27‬ 
Här bekänner Jesus vem Han är väldigt tydligt att Jesus är Gud Sonen som uppenbarar Gud Fadern. Och om någon fått uppenbarelsen av vem Sonen är, så är det Fadern som uppenbarat det. Och ingen kan komma till Fadern utom genom Sonen, och det betyder INGEN och inkluderar ALLA som kände Gud. Detta även dem av Gamla Testamentets troshjältar i Hebr. 11. 

Därför ställde Jesus "Varför kallar du mig god?".

Share:

1 kommentar:

  1. Intressant, trevlig, bra betraktelse, denna. Jag tror, och brukar säga, att likaväl som vi måste ta emot Jesus, som dog på korset, för att kunna bli frälsta och komma till tro på Gud och Jesus och bli födda på nytt, så måste vi vara troende på Gud som har uppväckt Jesus, som har uppstått ifrån de döda, för att kunna tro på Jesus i sann tillbedjan och helgelse och åkallan. Gud är Jesu Fader och Jesus är Guds Son; vi är barn till/hos/i Gud och Guds rike är inom oss; Guds församling är Kristi kropp och Kristus är församlingens huvud. Guds Ande är sänd från himlen, som Jesu Ande in i vårt liv, som Hjälparen, Anden.

    SvaraRadera

Translate this page!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Summa sidvisningar

Använder Blogger.

Etiketter

Bloggarkiv

Bloggintresserade