Påstående nr. 10 och Mitt svar nr. 10

#10 Vid Pre-Trib Uppryckandet får de troende sin härlighetskropp, vid Hans återkomst förblir de i sina jordiska kroppar när de går in i Tusenårsriket.

NTEB: Vid uppryckandet av församlingen inträder stora personliga och fysiska förändringar för den troende. Bibeln säger att en pånyttfödd troende får en ny kropp som är lik vår Herre Jesu Kristi ”Härlighetskropp” som Han blev given vid Sin Uppståndelse. Wow, tänk på det! Så spännande för den troende att kunna se fram emot den dagen. Men vid Hans Återkomst, när Jesus ställer upp Sin jordiske regering i Jerusalem, har inte människorna som klarade sig genom Vedermödan någon speciell kropp, och det är möjligt för dem att dö. Kristna som får förhärligade kroppar kan aldrig dö.
Fil. 3:20-21 Men vi har vårt medborgarskap i himlarna, varifrån vi även väntar Frälsaren, Herren Jesus Kristus, som ska förvandla vår förgängliga kropp, så att den blir lik hans härlighetskropp, genom den kraft varmed han också förmår underlägga sig allt." (Uppryckandet)
Jes. 65:17-21 Se, jag skapar nya himlar och en ny jord, och man skall inte mer komma ihåg det förgångna eller tänka på det. Men fröjda er och jubla till evig tid över det som jag skapar, ty se, jag skapar Jerusalem till jubel och dess folk till fröjd. Jag skall jubla över Jerusalem, fröjda mig över mitt folk. Där skall inte mer höras gråt eller klagan. Där skall inte mer finnas spädbarn som lever endast några dagar, inte heller gamla män som ej uppnår sina dagars mått. Den som dör vid hundra års ålder är en ung man, och först vid hundra års ålder skall syndaren drabbas av förbannelsen. De skall bygga hus och få bo i dem, plantera vingårdar och få äta deras frukt." (Jesu Återkomst)
Om du inte bara är en troende utan också är intellektuellt ärlig, så måste du erkänna att vi har fullständigt bevisat att Uppryckandet av församlingen och Hans Återkomst är två fullständigt olika händelser med två mycket olika resultat. I den här artikeln har vi gett 10 orsaker till varför, men kunde mycket enkelt ha gett 20 andra exempel på skillnaderna mellan dessa två händelser.
Saker som är olika kan inte vara lika. Case closed

Mitt svar nr. 10: NTEB läser in det hemliga uppryckandet även i Fil. 3:20-21 där det helt enkelt inte ens finns nämnd. Vad Paulus beskriver i Filipperbrevet är exakt samma som i 1 Kor. 15.51Förvandlingen.

De människor som inte dödats av antikrist och inte heller deltagit i slaget vid Armageddon, kommer ingå i tusenårsriket. I tillägg kommer alla barn som förlorat sina föräldrar få växa upp och leva i trygghet. 

Dessa är de som beskrivs i Jes. 65:17-21 dör vid hundra års ålder är en ung man, och först vid hundra års ålder skall syndaren drabbas av förbannelsen. Efter tusenårsriket kommer dessa som dött under tusenårsriket uppstå och Livets Bok öppnas, och den som inte har sitt namn skrivet i livets bok kastas då i eldsjön. Dessa som inte hunnit dö förrän tusenårsriket är slut, beskrivs i liknelsen om Fåren och Getterna. 

Enbart församlingen, de utvalda, har fått sina uppståndelsekroppar och blivit lik Herren.

Så här inledde jag mitt bemötande av NTEB: Jag slås av med vilken arrogans sidan presenterar sina fakta, som egentligen inte är några fakta alls, utan bygger på ett känslomässigt önsketänk. Pre-Trib förespråkarna har blivit mer och mer arroganta i sitt försvar för sin teori, en teori som har sitt ursprung på 1800-talet och således är en ny företeelse inom kristenheten. Det är en naturlig reaktion när en älskad teori och önsketänk utmanas av bibelns egna texter. Det blev inte bättre av att deras artikel avslutades med orden: Case Closed (Slutdisskuterat.) 

Jag är både troende OCH intellektuellt ärlig i allt jag gör, men påståendet att ni fullständigt bevisat att uppryckandet och återkomsten är två olika händelser, har jag nu dissekerat och motbevisat.

Case Closed!


Fortsatt Studier

I mina diskussioner med Pre-Trib anhängare har jag besvarat och bemött allt efter grundlig bibelstudier. För den som vill fördjupa sig har jag lagt ut en översiktssida över alla mina artiklar kring Eskatologi. [Klicka på länken]. Den kommer jag uppdatera vartefter som jag skrivit något nytt i ämnet. 

2 kommentarer:

  1. HaFo kommentar 3 a

    Vilken grov förvanskning som pretrib gör sig skyldiga vid detta uttalande:

    "Vid Pre-Trib Uppryckandet får de troende sin härlighetskropp, vid Hans återkomst förblir de i sina jordiska kroppar när de går in i Tusenårsriket.

    De troende får inte sin härlighetskropp vid något icke existerande uppryckande innan Vedermödan, utan vid Jesu Enda återkomst vid den sista Basunens ljud:

    "Med starkt BASUNLJUD skall han [Kristus] sända ut sina änglar, och de skall samla hans utvalda/troende från de fyra väderstrecken, från himlens ena ända till den andra" (Matt 24:31).

    OCH DETTA HANDLAR OM UPPRYCKANDET! "Se jag säger er en hemlighet: Vi skall inte alla insomna, men vi skall alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty basunen skall ljuda och de döda skall uppstå odödliga, och vi skall förvandlas" (1 Kor 15:51-52)

    Pretrib gör samma misstag med Fil. 3:20-21 som med 1 Kor 15:51-52 som att det skulle handla om ett uppryckande innan Vedermödan. Medan det handlar om Kristi enda synliga ankomst:

    "Med starkt BASUNLJUD skall han [Kristus] sända ut sina änglar, och de skall samla hans utvalda/troende från de fyra väderstrecken, från himlens ena ända till den andra" (Matt 24:31).

    Forts HaFo kommentar

    SvaraRadera
  2. HaFo kommentar 3 b

    Eftersom Pretrib redan från utgångsläget är vilset ute så kommer de naturligtvis vilset även kring Tusenårsriket.

    För alla de som under Vedermödan kommit till tro på Jesus gäller att de får sina uppståndelsekroppar för att "regera med Kristus för Tusen år. Här är Pretrib fullständigt vilset ute när de hävdar:

    "när Jesus ställer upp Sin jordiske regering i Jerusalem, har inte människorna som klarade sig genom Vedermödan någon speciell kropp, och det är möjligt för dem att dö."

    De har då fullständigt blandat ihop alla begrepp.

    Alla de som genom alla tider dött i otro på Jesus får sin kroppsliga uppståndelse efter Tusenårsriket ("de andra blev inte levande förrän efter de Tusen åren").

    De kommer tillika med de som dött UTAN Kristus under Tusenårsriket att uppstå för att dömas efter sina gärningar, och eftersom de inte har sina namn skrivna i Livets bok - inte tror på Jesus, så kastas de därefter i eldsjön, och den som därmed inte har sitt namn skrivet i livets bok kastas då i eldsjön.

    MEN DE SOM UNDER VEDERMÖDAN VAR TROENDE PÅ JESUS OCH "ÖVERVANN ANTI KRIST I KRAFT AV LAMMETS BLOD OCH SITT VITTNESBÖRDS ORD",

    OCH ALLA DE SOM GENOM DERAS VITTNESBÖRD OCH DE TVÅ VITTNENAS VITTNESBÖRD KOM TILL TRO PÅ JESUS,

    FÅR SINA UPPSTÅNDELSKROPPAR VID JESU ENDA ANKOMST NÄR HAN SÄTTER FÖTTERNA PÅ OLJEBERGET FÖR ATT UPPRÄTTA TUSENÅRSRIKET.

    LÅT ER INTE BEDRAS AV PRETRIBS FÖRFÖRELSE UTAN INSE VAD VI NU HAR FRAMFÖR: VEDERMÖDAN OCH ANTIKRIST!

    SvaraRadera

Translate this page!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Summa sidvisningar

Använder Blogger.

Etiketter

Bloggintresserade