av Bob Kirkland
Översatt av Jon-Are Pedersen
Skriven av Bob Kirkland från Lighthouse
Trails (www.lighthousetrails.com);
Översatt och postat med tillstånd.
Bild:
John Kalvin – Målning från Bibliotheque Publique et
Universitaire, Genève, Schweiz utan någon copyright; nu
allmängods.
2018 publicerade Lighthouse Trails
Bob Kirklands bok Kalvinism: Ingen Vågar Kalla det Villolära.
Under senare år har har redaktörerna vid Lighthouse Trails oro och
förskräckelse växt alltmer när de sett hur kalvinismen har och
fortsätter att infiltrera kristna församlingar, ministries och
colleges. Om du inte förstår vad kalvinismen egentligen undervisar,
vore det klokt att ta reda på det, då det förr eller senare kommer
påverka din familj, och resultatet kan bli förödande, särskilt
för de yngre medlemmarna i din familj.
Några tänker automatiskt att
huvudpremissen med kalvinismen är tron på evig säkerhet, och om du
inte är Kalvinist, så får du inte tro på evig säkerhet för den
troende (eller på frälsning enbart genom Guds nåd och inte någon
människas merit). Det är INTE vad kalvinismen verkligen handlar om.
Faktum är, som Kirkland visade i sin bok, så ger kalvinismen ingen
säkerhet kring frälsningen alls, och att den faktiskt förminskar
och förnedrar Guds nåd.
Några kanske också tänker att om
du inte är Kalvinist så måste du vara vad som kallas
”Arminianist”. Faktum är att det finns många kristna (däribland
befinner vi oss) som varken är Kalvinist eller arminian. *Se
anteckningen nedan.
Var snäll och ta inte för lätt på
detta. Någon gång framöver tror vi att Kalvinisternas ledare och
lärare (särskilt de nyare som kommer framstå) kommer ge efter för
det stora avfallet och kommer dra med sig sina följare.
Nedan följer kapitel 3 av Bob Kirklands bok
Kalvinism: Ingen Vågar Kalla det Villolära.
Kalvinism: Ändra Betydelsen av Ord för att Främja en Teori
Av
Bob Kirkland
Enda
sättet för Kalvinisterna att hämta stöd för sin teori i Bibeln
är genom att ändra betydelsen av Bibelns ord eller att ta dem ur
sin kontext. När en Kalvinist undervisar
angående ”Den
som vill,” menas det den som ”Gud
vill.” Kalvinisten Arthur (A. W.)
Pink (1886-1952), som ”gav nytändning
och
ett förnyat intresse för Kalvinismens framställning,”1
skrev, ”Faktum är, Guds kärlek är
en sanning för enbart de heliga.”2
Han sa:
”Världen” i Joh. 3:14 måste i den slutgiltiga analysen, hänvisa till Guds folks värld. 3
När en kalvinist talar om Guds
”suveränitet”, så har han sin egen definition av ordet
suveränitet (som han har för ordet fördärv). Eastons
Illustrated Bible Dictionary säger att Guds suveränitet är
”Hans absoluta rätt att göra allt enligt sin egen goda
vilja.”4
Gud, i Sin suveränitet, i Sin
absoluta rätt att göra allting enligt Sin goda vilja, har
fastställt några lagar för mänskligheten. Till exempel säger
Bibeln att , ”om ni inte omvänder er, ska ni alla på samma sätt
gå förlorade” (Luk. 13:3). Gud, i Sin suveränitet, har bestämt
att syndaren som inte omvänder sig inte kommer vinna evigt liv.
Med tanke på att ordet ”suveränitet”
inte finns i Bibeln, och med tanke på att den faktiska betydelsen av
ordet, i motsats till Kalvins förvrängda betydelse (som han behövde
för att stödja sin teori), ser vi att Gud inte blir mindre suverän
därför att Han, enligt Sin egen goda vilja, ger människan en fri
vilja som gör honom förmögen att ångra sina synder och ta emot
Kristus som sin Frälsare.
Återigen, när A. W. Pink sa att
”världen i Joh. 3:16 måste i den slutgiltiga analysen,
hänvisa till Guds folks värld,” gick han vidare och sa,
”Måste vi säga, för det finns ingen alternativ lösning.”5
Ordboken säger att lösning är ”ett gensvar på ett problem.”
Joh 3:16 presenterar inget problem med mindre du en kalvinist i behov
av en ”lösning” som stöd för din teori. Sättet en
kalvinist löser sitt problem är att helt enkelt ändra betydelsen
av ord i Bibeln och i ordboken till att betyda vad de behöver den
att betyda för att stödja deras ståndpunkt.
Kalvinistiska författare har gjort
många uttalanden att Gud har förordnat allt som skulle hända i den
här världen, från Adams synd till fördömelsen av miljarder
människor i Helvetet. Enda sättet de kan behålla sin teori är
genom att ändra orden ”värld” och ”den som” till ”utvalda”.
Eftersom kalvinister kan ändra dessa ord i Joh. 3:16, borde det vara
helt OK att ändra orden i Joh. 15:18-19 också.
Använder den Kalvinistiska ”Lösningen” i Johannes 15:18-19
Joh. 15:18-19 säger:
Om världen hatar er, så ska ni veta att den har hatat mig före er. Om ni vore av världen, skulle världen älska sitt eget. Men eftersom ni inte är av världen, utan jag har utvalt er ur världen, därför hatar världen er.
Genom att använda den Kalvinistiska
”lösningen” med att ändra ordet ”världen” som de gjort i
Joh. 3:16 att betyda utvalda, så måste då Joh. 15:18-19 läsas så
här:
Om de utvalda hatar er som är de utvalda, ska ni veta att de utvalda har hatat mig före de utvalda hatade er som är de utvalda. Om ni utvalda vore av de utvalda, skulle de utvalda älska sina egna utvalda. Men eftersom ni inte är av de utvalda, utan jag har utvalt er utvalda ur de utvalda, därför hatar de utvalda er.
Utan tvekan en idiotisk översättning
av den versen; likafullt är den inte mer idiotisk än den
kalvinistiska tolkningen av Joh. 3:16.
Ordet ”värld” finns över 240
gånger i Bibeln. Några gånger visar det Grekiska ordet självklart
olika betydelser; hursomhelst, ordet ”världen” betyder aldrig
Kalvins så-kallade utvalda. Aldrig! Den enda orsaken för att
förkasta den uppenbara enkla-att-förstå betydelsen av orden ”den
som” och ”världen” i Joh. 3:16 är för att stödja Kalvins
villolära.
Alla Betyder Alla
Jos. 6:3 säger, ”.... alla stridsdugliga män”
Psalm 31:24 säger, ”... alla ni hans fromma”
Psalm 31:25 säger, ”... alla ni som hoppas på HERREN!”
Psalm 32:11 säger, ”... alla ni rättsinniga!”
Psalm 134:1 säger, ”.... alla ni HERRENS tjänare”
Lukas 13:27 säger, ”... alla ni arbetare i orättfärdighetens tjänst.”
Romarbrevet 5:12 säger, ”... alla har syndat.”
Galaterbrevet 3:8 säger, ”... alla folk bli välsignade.”
Uppenbarelseboken 19:5 säger, ”... alla hans tjänare och ni som fruktar Honom”
Ingen säger emot att ”alla”
betyder ”alla” i Romarbrevet 5:12 när det står, ”... alla har
syndat.” Enda orsaken till att ens föreslå att ”alla” betyder
någonting annat i Apg. 17:30, när Gud befaller ”alla människor
överallt ska omvända sig,” är för att kalvinisterna behöver
ändra detta för att komma med en ”lösning” som stödjer deras
ståndpunkt.
Lyssna till A. W. Pink tvetydighet när han säger:
Att Gud befaller ”alla människor” att omvända sig är bara för att upprätthålla Sina rättfärdiga anspråk på att vara världens moralisk Härskare.6
Vad Pink här säger är att Gud inte
är ärlig när han säger ”alla människor överallt ska omvända
sig,” utan bara säger det för att visa hur rättfärdig och
moralisk Han är.
Sedan använder Pink Apg. 5:31 för att säga:
Detta skriftställe säger inte att det är Guds önskan att ”ge omvändelse” (Apg. 5:31) till alla människor överallt.7
Låt oss se vad Apg. 5:31 egentligen säger:
Honom har Gud med sin högra hand upphöjt till furste och frälsare, för att ge Israel omvändelse och syndernas förlåtelse.
I den här versen förklarade Petrus
och Johannes för Översteprästen och Stora rådet att Gud har gjort
Jesus till furste och Frälsare för att ge omvändelse och
förlåtelse för Israels synder. Deras publik var judisk, och därför
riktades deras tal till judarna; däremot säger de inte att judarna
var de enda som skulle få frälsning och förlåtelse.
Men Pink använder den versen som
stöd för sin teori att det inte är Guds önskan eller vilja, att
”ge omvändelse” till alla människor överallt. Genom att ta
Apg. 5:31 helt ur sin kontext, Pink kanske inte insåg att genom att
använda den här versen för att passa sin egen teologi, sa han
faktiskt att bara det judiska folket kunde bli frälsta. Därav
kommer alla hednafolk att hamna i Helvetet. Det skulle inkludera Pink
själv. Och då det ytterst sett inte finns någon fri vilja för
kalvinismen, finns det inget någon kan göra åt det.
Fler verser som använder kalvinismens ”lösning”, att ändra orden
1 Joh. 2:2 som säger, ”Och han är försoningen för våra synder, och inte bara för våra utan också för hela världens.”
”Kalvinistisk Lösning” - Och han är försoningen för de utvaldas synder, och inte bara för de utvalda, utan också för de utvaldas synder.”
Esra 8:22 som säger, ”Vår Guds hand är över alla dem som söker honom, så att det går dem väl, men hans makt och hans vrede är emot alla som överger honom.”
”Kalvinistisk Lösning” - ”Vår Guds hand är över alla utvalda som söker honom, så att det går dem väl, även om de inte har någon fri vilja så de kan söka honom, men hans makt och hans vrede är emot alla icke-utvalda som överger honom.
Psalm 10:4 som säger, ”I sitt högmod söker den ogudaktige inte Gud” Psalm 11:6 säger, ”Han skall låta glödande kol och svavel regna över de ogudaktiga.”
”Kalvinistisk Lösning” - ” I sitt högmod, det högmod som Gud lagt i hans hjärta, kan den högmodige inte söka efter Gud; hursomhelst kommer Gud, även om Han inte har gett den onde icke-utvalda förmågan att söka Gud, låta det regna glödande kol och svavel över den icke-utvalde.
Psalm 13:5 säger, ”Jag förtröstar på din nåd, mitt hjärta jublar över din frälsning.”
”Kalvinistisk Lösning” - ”Men jag kan inte förtrösta på din nåd eftersom jag är död och därför inte är kapabel att förtrösta; mitt hjärta kan inte jubla över din frälsning därför att jag inte kan förtrösta på din nåd, och dessutom så har jag ingen förvissning att du har inkluderat mig i din nåd.
Kalvinismen lär att alla människor är fullständigt fördärvade
Det är sant att alla människor har
en fördärvat och syndfull natur, och att ingen människa kan
förtjäna frälsningen. Däremot så betyder ordet ”fullständigt”
”helt och hållet, ända till bredden” Ordet ”fördärvat”
betyder ”moraliskt korrupt.” Att då antyda att alla människor i
världen är ”fullständigt omoralisk” är löjeväckande. Ingen
av mina grannar på den gatan där jag bor har en bekännelse av att
vara frälst, men det gör dem inte fullständigt omoraliska. Vi får
inte glömma att Gud har lagt ett samvete i människan för att vi
ska veta eller ha en känsla av vad som är rätt och fel. Även en ofrälst människa kan känna samvetskval och ånger när han gjort
något som är fel. Om han var fullständigt fördärvat, skulle han
inte kunna vara förmögen att göra det (se Rom. 1:19-20).
Bibeln talar om och om igen om några
människor som är mer fördärvade än andra. Hesekiel 16:47 säger,
”Snart bedrev du värre
ting än de på alla dina vägar.” Domareboken 2:19 säger att de
”gjorde det som var fördärvligt, ännu mer än deras fäder.” 1
Kung. 16:25 säger, ”Omri... gjorde mer ont än någon av dem som
hade varit före honom.” Jeremia 7:26 säger, ”de... gjorde ännu
mer ont än deras fäder.”
Dock får vi komma
ihåg att kalvinsterna har sina egna speciella betydelser av orden.
För en kalvinist betyder fullständigt fördärvat samma som
”fullständig oförmåga.” En vanlig ordboks beskrivning av
oförmåga är att inte ha den kvalité eller tillstånd där en inte
kan göra någonting. Kalvinismen säger att på grund av att
mänskligheten är ”döda i sina överträdelser och synder”
(Efesierbrevet 2:1-4), kan de inte på något sätt reagera
för att ta emot Kristus som sin Frälsare.
Citat Från Välkända Kalvinister
En [andlig] död människa … kan inte utöva tro på Jesus Kristus.8 – Gordon H. Clark
Syndaren... är fullständigt oförmögen att vilja någonting.9 – A.W. Pink
Ett lik ropar inte efter hjälp.10 – Arthur Custance
Vi har lika lite att göra med vår andliga födsel som vi hade med vår naturliga födsel.11 – A.W. Pink
Även om allt han eller hon gör är att helt enkelt omvända sig och tro evangeliet, blir Guds nåd allvarligt, låt vara ovetande, komprometterat.12 – Sam Storms
Syndaren är i sig själv varken förmögen eller villig att ta emot frälsning.13 – Herman Hoeksema
Bibeln understryker den fullständiga oförmågan för den fallna människan att reagera positivt på Guds lag.14 – Kenneth Tablot och Gary Crampton
Syndaren, i sig själv, kan inte omvända sig och tro.15 – A.W. Pink
LTPR anteckning: I Dave Hunts
utmärkta bok Vilken Kärlek är detta?, förklarar han att termerna
Arminianist/Arminianism i grund och botten skapades av det kalvinistiska lägret för att snabbt misskreditera icke-kalvinister
genom att säga de inte tror på evig säkerhet eller på Guds nåd
för frälsning.
Slutnoter:
- “Arthur Pink,” Wikipedia, https://en.wikipedia.org/wiki/Arthur_Pink.
- A. W. Pink, The Sovereignty of God (Blacksburg, VA: Wilder Publications, 2008), p. 160.
- Ibid., p. 163.
- M.G. Easton, Illustrated Bible Dictionary (New York, NY: Harper & Brothers, 1893, Scholar Select scanned edition), p. 641.
- A. W. Pink, The Sovereignty of God, op. cit., p. 163.
- Ibid., p. 82.
- Ibid.
- Gordon H. Clark, Predestination (Phillipsburg, NJ: Presbyterian and Reformed Publishing, 1987), p. 102.
- A.W. Pink, The Sovereignty of God, op. cit., p. 113.
- Arthur Custance, The Sovereignty of Grace (P & R Press; First Edition, 1979), p. 18; also at: http://www.custance.org/Library/SOG/Part_I/Chapter2.html#Page5.
- A.W. Pink, The Sovereignty of God, op. cit., p. 57.
- Sam Storms, Chosen for Life: The Case for Divine Election (Wheaton, IL: Crossway Books, a ministry of Good News Publishers, revised and expanded edition, 2007), p. 77.
- Herman Hoeksema, Whosoever Will (Grand Rapids, MI: Eerdman’s Publishing Company, First Edition 1945, reprinted 1973), p. 14.
- Kenneth Talbot and Gary Crampton, Calvinism, Hyper-Calvinism and Arminianism (Lakeland, FL: Whitefield Media Publishing, 3rd Edition, 1990), p. 40.
- A.W. Pink, The Sovereignty of God, op. cit., p. 120.
Vi har lika lite att göra med vår andliga födsel som vi hade med vår naturliga födsel.11
SvaraRaderaJust denna är väl rätt va? När man har trott och omvänt sig så blir man pånyttfödd av Anden.
Kalvinismen säger att människan inte har någon fri vilja, och det är där detta blir fel. Vi måste gensvara på Herrens kallelse.
RaderaKalvinismen menar att du blir frälst MOT din vilja, du har INGET att säga till, helt plötsligt, utan att fatta det är du nu ett Guds barn vare sig du vill det eller inte.
Paulus vädjar till människorna om att de ska omvända sig. Det är inget Gud tvingar någon till. Men det är inget kalvinismen bryr sig om.