T.U.L.I.P.

Total Depravity/Total fördärv betyder att varje enskild människa är ond, bara för att de existerar. Grundläggande handlar denna lära om arvsynden - en syndighet som är tillskriven varje människa vid befruktningen på grund av Adams synd, drivet till det extrema. Innan frälsningen, är alla inte kapabla att göra bra av Guds normer. Deras bara existens är motbjudande, allt de gör och alla tankar som de har är syndiga eftersom de inte tror på Gud (något tempererar detta lite genom att säga att människor inte kan synda, snarare än oförmögna att göra gott). Vad sägs om när du är sparad? Jo, de flesta kalvinister tillåter att troende gör några bra saker, men det är alltid direkt hänförligt till Gud. De lär att även kristna fortsätter att syndas; vissa säger att kristna syndar varje ögonblick, introducerar en konstig situation där personen fortfarande är lika ond som tidigare, men den Helige Andes närvaro gör att de ser bra ut mot Gud.
Mina kommentar: Vi måste inte synda, som T.U.L.I.P. påstår. Vi börjar med Jesu egna ord i Joh. 8:11 ”Hon sa: Herre, ingen. Då sa Jesus till henne: Inte heller jag dömer dig. Gå och synda inte mer.” Jesus säger att hon inte MÅSTE synda. Hon var inte utan kraft att stå emot synden.
Redan i 1 Mos. 4:7 sa Gud till Kain att han inte skulle låta synden bedra honom: ” Är det inte så att om du gör det som är gott, ser du frimodigt upp, men om du inte gör det som är gott, då lurar synden vid dörren. Den har begär till dig, men du skall råda över den.”
Rom. 4:15 Lagen framkallar ju vrede. För där ingen lag finns, där finns heller ingen överträdelse.
Rom. 5:13 För synden var i världen innan lagen kom, men synden tillräknas inte där det inte finns någon lag.
Slut på min kommentar. 
Unconditional Election/Obetingat Urval betyder helt enkelt att Gud innan han skapade universum valde Gud varje enskild individ skulle han rädda. Genom utelämnandet valde han att inte rädda alla andra och därmed fördömde dem till helvetet. Detta val var inte baserat på något positivt i "de utvalda", och kalvinisterna kan snabbt påpeka att kristna är exakt lika onda som alla andra, förutom Jesu nåd som täcker sin synd som en osynlig kappa. Guds skäl att välja att rädda några och inte alla är därför ett mysterium.
Limited Atonement/Begränsad Försoning är mestadels bara relevant för människor som är riktigt hardcore om deras teologi. Det står att Jesus dog specifikt för det folk som Gud valde att rädda, och hans "räddningskraft" är inte mer och inte mindre än det exakta belopp som krävs för att rädda de utvalda. Att se som hans "offer" var ingenting jämfört med det ena människans oändliga lidande i helvetet, hela denna punkt är ett sjukt skämt.
Irresistible Grace/Oemotståndlig Nåd bygger på Guds koncept som kontrollerar varje enskild sak som någonsin händer och säger att någon Gud valde att spara sparas, oavsett vad de gör eller vad de vill ha. Det säger vidare att alla som inte är "de utvalda" kommer att gå till helvete, oavsett vad. Logiskt sett gör denna uppfattning om suveränitet Guden helt ansvarig för allt som någonsin händer, eftersom det styr honom som marionetter. För att komma runt om det faktum att detta gör Gud till ett oerhört ont, är det vanligtvis hävdat att vi på något sätt förtjänar att lida för evigheten för att vi är inneboende onda. Om du trycker på frågan ytterligare och frågar hur Gud inte är ansvarig för ondskan om han planerade och orsakade varje ondska som någonsin hände, är svaret nästan alltid ett tilltal till mysterium eller en förvirrad paradox. Några försöker komma runt det genom att hävda Adam och Eva hade fri vilja men förlorade det efter att de syndat, men det låter fortfarande Guds fråga om planering och begå varje ond sak som har hänt sedan. Även denna punkt i samband med ovillkorlig val ger upphov till ett problem: Bibeln anger tydligt flera gånger att Gud vill rädda hela mänskligheten, vilket strider mot ett godtyckligt urval av människor att rädda. Om det är helt upp till honom huruvida någon blir rädd, och han vill rädda dem, vad skulle hindra honom från att göra det? Vi vet inte, de säger, men det är hur det är.
Perseverance of the Saints/De heligas Bevarande säger att någon som är rädd kommer alltid att räddas. I ljuset av Irresistible Grace verkar denna punkt överflödig, men jag antar att de behövde en P för att göra hela saken mer ... blommig. Självklart blir det för ful när du ser något djupare ut än akronym. Begreppet "en gång frälst, alltid räddat" går långt bortom kalvinismen, och varför tidigare kristna som jag själv är inställda så lätt; vi var aldrig "sanna kristna", så allt vi måste säga är fel och ont.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Translate this page!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Summa sidvisningar

Använder Blogger.

Etiketter

Bloggintresserade