Del 4 Kol 1:9-12 Leva värdigt Herren!

Kol. 1:9-12 Från den dag vi hörde om det, har vi därför inte upphört att be för er. Vår bön är att ni skall uppfyllas av kunskap om hans vilja, med all andlig vishet och insikt, så att ni kan leva värdigt Herren och i allt behaga honom, när ni bär frukt i alla slags goda gärningar och växer till i kunskapen om Gud. Hans härlighets makt skall då styrka er och ge er all kraft till att vara uthålliga och tåliga i allt. Med glädje skall ni då tacka Fadern, som har gjort er värda att få del i det arv som de heliga har i ljuset.
Paulus ber för kolosserna. Han ber att dom ska uppfyllas av kunskap om Guds vilja,att dom skall uppfyllas med all andlig vishet och all andlig insikt.

Varför ber han så för dem? Vad händer när kolosserna uppfylls av kunskap, vishet och insikt? Det gör att de kan leva värdigt Herren och behaga honom.”så att ni kan leva värdigt Herren och i allt behaga honom”.

Hur visade det sig i kolossernas liv att dom bar frukt? Genom sina gärningar, sina handlingar; ”när ni bär frukt i alla slags goda gärningar och växer till i kunskapen om Gud”.

Då ger han oss styrka och kraft att vara uthålliga och tåliga i allt. Det kallas nåd. Då får vi nåd från Herren vår Gud. Då kan vi tacka Fadern, för den frälsning vi fått, för då vi vet vi med oss själva att vi tillhör Herren. Då vet vi att han har gjort oss värda att få del av arvet, det eviga arvet.

Men vad har gärningar med tron att göra? Har inte Paulus sagt:
Rom. 10:10 Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst.
Helt rätt. Det är vår dagliga tro. Varje dag behöver vi hjärtats tro och munnens bekännelse. Men vår tro är död utan gärningar. Det säger Jakob.
Jak. 2:14 Mina bröder, vad hjälper det om någon påstår sig ha tro men saknar gärningar? Kan väl en sådan tro frälsa någon?
Nej, dina gärningar är bevis på din tro.
Hebr. 11:6 Men utan tro är det omöjligt att behaga Gud. Ty den som kommer till Gud måste tro att han är till och belönar dem som söker honom.
Jak. 2:17 Så är också tron i sig själv död, när den är utan gärningar.
Om Gud säger till dig; ”be och umgås med mig”, då gör du det i tron att han längtar efter det. Om du ser en broder lida nöd, då visar du din tro genom att hjälpa din broder.

Om du ser ett behov utan att bry dig, utan att fylla det behovet, då visar du att du inte tror Herren och att du lever för din egenbekvämlighet.
Jak. 2:18 Nu säger kanske någon: "Du har tro." - Ja, men jag har också gärningar. Visa mig din tro utan gärningar, så skall jag visa dig min tro genom mina gärningar.
Kol. 1:9-12 Från den dag vi hörde om det, har vi därför inte upphört att be för er. Vår bön är att ni skall uppfyllas av kunskap om hans vilja, med all andlig vishet och insikt, så att ni kan leva värdigt Herren och i allt behaga honom, när ni bär frukt i alla slags goda gärningar och växer till i kunskapen om Gud. Hans härlighets makt skall då styrka er och ge er all kraft till att vara uthålliga och tåliga i allt. Med glädje skall ni då tacka Fadern, som har gjort er värda att få del i det arv som de heliga har i ljuset.
Sök Herrens ansikte, läs hans ord och bli förvandlad.

Amen!!!


Share:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Translate this page!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Summa sidvisningar

Använder Blogger.

Etiketter

Bloggintresserade