Av Jon-Are Pedersen
I en FB-Grupp gjordes ett inlägg som tog upp Jes. 66:17 "De som låter sig
invigas och renas till gudstjänst i trädgårdar, anförda av en som
står där i mitten, de som äter svinkött och andra styggelser, ja,
också möss, de skall alla förgås, säger HERREN." och utifrån det skrevs följande argument:
Så ska de som äter svinkött och annan styggelse förgås när Herren kommer åter. Till styggelse räknas förutom svinkött också räkor, kräftor, hundar, katter, möss och mycket annat. Vi har i Tredje Moseboken kapitel 11 att läsa vad Guds ord säger om vad som är rent och orent.
Hermeneutik - Tolkning, Förklaring, Utläggning av Skrifterna!
Om vi tar en vers från GT och bygger en lära på den, bryter vi mot
grundregeln inom hermeneutik som säger ”Vi bygger vår starkaste,
mest fundamentala doktriner på Nya Testamentets läror
(didaktiska).”
Därför att Nya Testamentet
uppenbarar vad som var vagt, eller fördolt eller hemligt i Gamla
Testamentet. Börjar vi bygga en lära utifrån en solid dogmatisk
grund, alltså en tydlig, klar undervisning i NT, kan vi börja tolka
GT.
Det finns ett engelskt talesätt som
beskriver detta: The New is in the Old concealed, and the Old is in
the New revealed.
Hebr. 1:1-2 I forna tider talade Gud många gånger och på många sätt till fäderna genom profeterna. I dessa sista dagar har han talat till oss genom Sonen, som han har satt till arvinge över allt. Genom honom har han också skapat universum.
Bibeln är en sammansatt bok som
uppenbarar Gud, Hans personlighet och tankar och människans synd,
ondska och upprättelse. Det är en bok som gradvist uppenbarar vem
Gud är, ända fram till Jesus Kristus kom, han som är Guds
härlighets återsken och hans väsens avbild och bär allt med sitt
mäktiga ord... Hebr. 1:3, och därför är det Jesu och apostlarnas
ord vi måste ha till grund för ALL tolkning av GT.
Om du vill förstå vad t.ex
sabbaten, eller vad ”oren mat” verkligen betyder för oss, måste du först
gå till evangelierna och Jesu ord, och sen läsa vad apostlarna har
att säga om detta. Börja aldrig med Gamla Testamentets
utläggningar, och viktigast av allt: Bygg inte läror på GT:s
undervisning OM inte den har en tydlig förklaring i NT.
Mat, Helgdagar och Broderskärlek!
Paulus har skrivit ett helt
kapitel angående mat och helgdagar etc. och han pressar inte på
någon matregel eller förbud för nån särskilt maträtt.
Rom. 14:1-3 ”Den som är svag i tron ska ni ta emot, men INTE till tvivelaktiga diskussioner. För den ene tror att han kan ÄTA ALLT, men den som är svag äter grönsaker (det är Paulus som kallar personen för svag, inte jag). Den som äter ska inte förakta den som inte äter, och den som inte äter ska inte döma den som äter (det är här skon verkar klämma). För Gud har ju tagit emot honom.”
Går vi några verser fram, till vers
6: ”Den som äter, han äter för Herren, för han tackar Gud. och
den som inte äter, han gör det för Herren, och tackar Gud.”
Paulus pratar fortfarande om den som
äter och inte äter kött när vi kommer till vers 10 ”Men varför
dömer du din broder? Eller varför föraktar du då din broder? För
vi ska alla stå inför Kristi domstol.” och vidare i vers 12
”Alltså ska då var och en av oss göra räkenskap för sig själv
inför Gud. Låt oss därför inte längre döma varandra (på tal om
maten). Besluta er i stället för att inte lägga något hinder i
vägen eller något som kan orsaka att din broder faller.”
Det kan faktiskt ske i vårt umgänge med andra,
om vi inte intar en mer ödmjuk hållning till mat och vad som får
ätas. Paulus fortsätter: ”Jag VET och HAR ÖVERTYGATS genom
Herren Jesus, att INGENTING ÄR ORENT I SIG SJÄLVT (han talar
fortfarande om mat), men DEN SOM ANSER NÅGOT VARA ORENT, FÖR HONOM
ÄR DET ORENT.”
Se hur Paulus har omsorg om
församlingen! ”Men om du gör din broder bedrövad på grund av
din mat, så LEVER DU INTE LÄNGRE I KÄRLEKEN. FÖRDÄRVA INTE MED
DIN MAT DEN SOM Kristus har dött för.”
Det här är en viktig punkt i Paulus
undervisning om mat: ”För Guds rike är inte mat och dryck, utan
rättfärdighet och frid och glädje i den Helige Ande. FÖR DEN SOM
TJÄNAR Kristus i detta behagar Gud och håller provet inför
människor. Låt oss därför sträva efter det som tjänar friden
och det som leder till uppbyggelse av varandra.”
”Fördärva INTE Guds verk för
MATENS skull. ALLTING är visserligen rent, men till SKADA för den
människa som äter med dåligt samvete.”
Så varför tror ni Paulus undervisar
så starkt om hur vi ska förhålla oss till varandra? För som han
säger i vers 15 ”Om du gör din broder bedrövad på grund av din
mat, så lever du inte längre i kärleken.”
Och det vill vi väl göra?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar