Vad säger Bibeln om korset?

Korset var ursprungligen ett ytterst plågsamt romerskt avrättningsredskap men som nu har blivit den mest centrala kristna symbolen. I Gamla Testamentet pekar Israels offersystem och profetiorna fram mot Messias död på korset som är kulmen i Jesu liv. Genom sin död på korset försonade Jesus våra synder, rev ner skiljemuren mellan folk och folk, vann seger över döden och möjliggjorde vår frälsning. Tack vare Jesu död på korset är alla som tror på Jesus frälsta, rättfärdiggjorda, försonade och förlåtna. 

Utan Jesus kors ingen frälsning. Det Jesus gjorde på korset kommer vi aldrig förstå till 100% men det att han dog för dig och mig är så stort! På korset besegrade Jesus fiende satan och avväpnade makterna och herradömena. Jag hör rösten " Det är fullbordat ropar Jesus Kristus kungars kung". Jag ser min frälsare hänga där på korset, han skådar ner på mig och säger det är för dig jag dog mitt älskade barn. Låt världen få höra vad jag gjorde på korset. Hans blick är ren och kärleken så stark. Jag ser på korset där min frälsare hänger och tänker att det var för mig och dig han dog. Korset är en dårskap för de som inte tror säger Paulus. Korset är en kraft för den troende, men det är med ett offer. Jesus sa om du inte förnekar dig själv och tar korset kan du inte vara min lärjunge. 

Varför förkunnas inte det här idag? Om de som vi vittnar för och leder till tro inte förstår innebörden av att förneka sig själv och ta korset var dag vad blir de då frälsta till? Så jag blir mer imponerad av en som blir frälst och tar sitt kors var dag och förnekar sig själv än hundra tals som blir frälsta på ett tältmöte men inte förstått något om korset. Det är en sak att ha ett kors om halsen och en annan att i sitt vardagsliv förneka sitt kött och ta korset på allvar. Jesus Kristus dog för oss på korset, och vi får med vara redo att dö för honom. Den troende som inte har beräknat priset att efterfölja Jesus är inte en sann lärjunge. Det är många som inte vill förneka sig själva de vill vara cirkusapor och predika samt synas med sina gåvor. Men det är få som vill betala priset att efterfölja Jesus Kristus. Är du frälst? Okej då ställer jag nästa fråga vill du förneka dig själv och ta ditt kors var dag? Jesus lovade inte en lätt väg men han lovade dig den Helige Ande hjälparen ska vara med dig. Om Svensk Kristenhet tog korset på allvar så skulle vi inte ha dessa samhällsproblem vi idag ser. Du som skriver massa om politk och tror det hjälper har inte förstått att svaret för Sverige är Korsets budskap inte politik. 

När Jesus dog på korset sa han "Det är fullbordat" så fick lagen sin ände och sin fullkommning genom att omsmältas i kärlekens konungsliga lag. På korset så tog Jesus Kristus alla mina synder som jag begått, straffet lades på honom. Vilken kärlek så underbar! Det är kraft i korset. Nu kommer jag inför korset med de personer som sårat mig, hatat mig och de som ville döda mig, jag säger " Herre förlåt dem liksom du förlåtit mig mina synder". Jag ser där på korset försonade Jesus alla de som gjort mig illa och som jag gjort illa. Vilken kärlek så dyrbar! jag ser på korset och Jesus ler mot mig " Det är fullbordat säger han".  Jag ser hans märken på händerna, genom mina sår är du helad säger Jesus. Om du har någon som du hatar, inte kan älska kom till korset idag och se vad Jesus gjort för dig, det var där på korset han försonade dig och den du inte kan älska! Se du Jesus har besegrat ovänskapen på Korset " Halleluja det är fullbordat".  

Bibelord
“7 Han blev misshandlad, men han ödmjukade sig och öppnade inte sin mun. Som ett lamm som förs bort för att slaktas, som ett får som är tyst inför dem som klipper det, så öppnade han inte sin mun.” (Jes. 53:7)
“18 Se, vi går upp till Jerusalem, och Människosonen kommer att överlämnas till översteprästerna och de skriftlärda. De ska döma honom till döden 19 och utlämna honom åt hedningarna till att hånas och gisslas och korsfästas. Och på tredje dagen ska han uppstå.” (Matt 20:18–19)
“26 Medan de åt tog Jesus ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav åt lärjungarna och sade: “Tag och ät. Detta är min kropp.” 27 Och han tog en bägare, tackade Gud och gav åt dem och sade: “Drick av den alla. 28 Detta är mitt blod, förbundsblodet, som blir utgjutet för många till syndernas förlåtelse.” (Matt 26:26–28)
“32 Två andra brottslingar fördes också ut för att avrättas tillsammans med honom. 33 Och när de kom till den plats som kallas Dödskallen, korsfäste de honom och brottslingarna där, den ene på hans högra sida och den andre på hans vänstra. 34 Men Jesus sade: “Far, förlåt dem, för de vet inte vad de gör.” Och de delade hans kläder mellan sig och kastade lott om dem. 35 Folket stod där och såg på. Men rådsherrarna hånade honom och sade: “Andra har han frälst. Nu får han frälsa sig själv om han är Guds Messias, den Utvalde.” 36 Även soldaterna kom fram och hånade honom. De räckte honom surt vin 37 och sade: “Om du är judarnas kung, fräls då dig själv!”38 Över honom fanns det också ett anslag: “Detta är judarnas kung.” 39 En av brottslingarna som var upphängda där hånade honom och sade: “Är inte du Messias? Fräls då dig själv, och oss också!” 40 Men den andre tillrättavisade honom och sade: “Fruktar du inte ens Gud, du som är under samma dom? 41 Vår dom är rättvis, vi får vad vi förtjänar för det vi gjort. Men han har inte gjort något ont.” 42 Och han sade: “Jesus, tänk på mig när du kommer till ditt rike.” 43 Jesus svarade: “Jag säger dig sanningen: I dag ska du vara med mig i paradiset.” 44 Det var nu omkring sjätte timmen. Då kom ett mörker över hela landet som varade fram till nionde timmen. 45 Solen förmörkades, och förhänget i templet brast mitt itu. 46 Och Jesus ropade med hög röst: “Far, i dina händer överlämnar jag min ande.” När han hade sagt detta, gav han upp andan. 47 När officeren såg vad som hände, ärade han Gud och sade: “Den mannen var verkligen rättfärdig.” 48 När allt folket som hade samlats som åskådare såg vad som hände, slog de sig mot bröstet och vände hem igen. 49 Men alla hans vänner och kvinnorna som hade följt honom från Galileen stod på avstånd och såg detta.” (Luk 23:32–49)
“24 Han bar våra synder i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Genom hans sår är ni helade.” (1 Pet 2:24)
“18 Så led också Kristus en gång för era synder. Rättfärdig led han i orättfärdigas ställe för att föra er till Gud. Han blev dödad till kroppen men levandegjord genom Anden.” (1 Pet 3:18)
“6 För när tiden var inne, medan vi ännu var maktlösa, dog Kristus i de ogudaktigas ställe. 7 Knappast vill någon dö ens för en rättfärdig – jo, kanske vågar någon dö för den som är god. 8 Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare. 9 När vi nu har förklarats rättfärdiga genom hans blod, hur mycket mer ska vi då inte genom honom bli frälsta från vredesdomen? 10 För om vi som Guds fiender blev försonade med honom genom hans Sons död, hur mycket mer ska vi då inte som försonade bli frälsta genom hans liv? 11 Men inte bara det, vi gläder oss också i Gud genom vår Herre Jesus Kristus, genom vilken vi nu har tagit emot försoningen.” (Rom 5:6–11)
“7 I honom är vi friköpta genom hans blod och har förlåtelse för våra synder, tack vare den rika nåd 8 som han lät flöda över oss med all vishet och insikt.” (EF 1:7–8)
“22 Judarna begär tecken och grekerna söker vishet, 23 men vi predikar Kristus som korsfäst – för judarna en stötesten och för hedningarna en dårskap. 24 Men för de kallade, både judar och greker, predikar vi Kristus som Guds kraft och Guds vishet.” (1 Kor 1:22–24)
“14 Han är vår frid, han som har gjort de två till ett och rivit skiljemuren, fiendskapen. I sin kropp 15 har han satt lagen ur kraft med dess bud och stadgar, för att i sig själv göra de båda till en enda ny människa och så skapa frid. 16 Så skulle han försona de båda med Gud i en enda kropp genom korset, där han dödade fiendskapen.” (EF 2:14–16)
Share:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Translate this page!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Summa sidvisningar

Använder Blogger.

Etiketter

Bloggarkiv

Bloggintresserade