Tro inte alla andar

1 Joh. 4:1 Mina älskade, tro inte alla andar utan pröva andarna om de kommer från Gud. Ty många falska profeter har gått ut i världen.
Jesus har gett oss av sitt Ord, och av sin Ande. Vi har allt vi behöver; Ordet, Anden och Blodet.

Idag har jag fått pröva andarna vid ett par tillfällen. En domedagsprofetia med förmaning att vända om från mina synder, och en dom mot mig personligen, och detta från goda vänner.

När någon kommer med "ett ord från Herren" måste jag först och främst veta vad Ordet säger till mig och om mig. 

Jag har "råkat" komma till tro på Guds kärlek till mig.
1 Joh. 4:16 Och vi har lärt känna den kärlek som Gud har till oss och tror på den. Gud är kärlek och den som förblir i kärleken förblir i Gud, och Gud förblir i honom.
Jag har också prövat mig själv om Kristi Ande bor i mig.
2 Kor. 13:5 Pröva er själva om ni lever i tron, pröva er själva! Eller vet ni inte med er att Jesus Kristus är i er? Gör ni inte det, består ni inte provet.
Rom. 8:16 Anden själv vittnar med vår ande att vi är Guds barn.
När då Anden vittnar med mig att jag är ett Guds barn då litar jag på det. Eftersom Guds ord också säger att jag ska gå till rätta med mig själv så slipper jag bli dömd, då gör jag det. Och vi är kallade att komma till ljuset för att se om våra gärningar är gjorda i Gud.
1 Kor. 11:31 Om vi gick till rätta med oss själva, skulle vi inte bli dömda.
Utifrån Ordet vet jag också att jag är har frid med Gud genom Jesu blod, och eftersom mitt eget samvete inte dömer mig så har jag stor frimodighet inför Gud. Jag vill inte ens själv fördöma mig, för Gud är större och vet allt. Men även om jag har gott samvete, betyder inte att jag är frikänd. Däremot låter jag Guds frid regera i mitt hjärta och låter mig inte rivas med i varje vindkast i läran. Det finns alltid saker Gud vill helga mig från, och när Han påbörjar ett gott verk i mig kommer han också fullborda det intill Kristi Jesu dag.

Så, det jag vill ha sagt är: Läs din bibel och sök Herrens ansikte i bön, hur annars ska vi kunna skilja mellan andarna? Låt Gud få helga dig genom Ordet och Anden. Stå fast i Ordet och låt inte fötterna ryckas bort under dig.

Och: 

Vi är skyldiga att be för varandra, inte fördöma. Den människa som talar i Herrens namn men talar mot Guds Ord är själv vilseledd och i stort behov av vår förlåtelse och förbön.
Share:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Translate this page!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Summa sidvisningar

Använder Blogger.

Etiketter

Bloggintresserade