Det första tecknet Jesus gjorde var att göra vatten till vin. Varför gjorde Jesus det?

Värden smakade på vattnet, som nu hade blivit vin, och han visste inte varifrån det kom. Men tjänarna som hade öst upp vattnet visste det. Värden kallade därför på brudgummen och sade: ”Varenda människa sätter först fram det goda vinet, och det som är sämre när gästerna börjar bli druckna. Du har sparat det goda vinet ända till nu.” Detta var det första av de tecken som Jesus gjorde. Han gjorde det i Kana i Galileen och uppenbarade sin härlighet, och hans lärjungar trodde på honom. Joh 2:9-11
Jeremia säger något viktigt, som vi behöver ta till våra hjärtan, som förklarar vad Jesaja säger, som visar varför Jesus gjorde detta tecken. Han säger:
Ty hela landet är full av äktenskapsbrytare. Under förbannelse ligger landet sörjande, och betesmarkerna i öknen är förtorkade. Man inriktar sig på att göra ont och har sin styrka i orättfärdigheten. Ty både profeter och präster är gudlösa. Även inne i mitt hus finner jag deras ondska. Jer 23:10-11
Vad är definitionen på en äktenskapsbrytare? Är det bara att personen har sexuell relation med någon annan än sin make/maka? Vilken bild har du av en biblisk äktenskapsbrytare efter att ha läst Guds ord? Är det inte en som går bort från den uppriktiga första troheten till en för någon annan eller något annat? Det ord som beskriver en äktenskapsbrytare är att denne är otrogen och svekfull, att den rena kärleken blandas med kärlek till annat än sin make/maka. Till slut känner man inte igen det ursprungliga och tror att som vi lever nu har det alltid varit.

Guds folk har beblandat sig med andra religioner, befattat sig med myter, bedragit sig själva med det som finns i världen: köttets begär och ögonens begär och högmod över livets goda. Den rena kärleken, som apostlarna och den första församlingen levde i, har från att vara det godaste vin spätts ut till färgat vatten. Helgelse är ett måste!

Jesaja säger:
Du har förskjutit ditt folk, Jakobs hus, därför att de är fulla av Österlandets tänkande, de är spåmän som filisteerna. De ingår förbund med främmande folk. Jes 2:6
Kom, låt oss gå till rätta med varandra, säger HERREN. Om era synder än är blodröda, skall de bli snövita, om de än är röda som scharlakan, skall de bli vita som ull. Om ni är villiga att höra, skall ni få äta landets goda. Men om ni vägrar och är motsträviga, skall ni förtäras av svärd, ty så har HERRENS mun talat. Hur har inte den trogna staden blivit en hora! Den var full av rätt. Då bodde rättfärdighet därinne, men nu mördare. Ditt silver har blivit slagg, ditt ädla vin är utspätt med vatten. Jes 1:18-22
Jesus förvandlade vattnet till vin som ett tecken på folkets synder och avfällighet. Deras uppriktiga kärlek hade urvattnats och utspätts att bli något annat än Gud tänkt och han kom för att upprätta den uppriktiga och sanna kärleken till Gud, alltings Fader och Skapare. Vi har levt i den här världen och smakat det ”vinet”, och nu har Jesus gett oss av det goda vinet därför vill vi inte ha något annat. Men är vi oaktsamma, dricker vi plötsligt utspätt vin, och faller då tillbaka i det vi tidigare har blivit friköpta från, och det sista blir värre än det första.

Världens ande gör tvärtom, den ger först det ”goda vinet” för att sen ge det dåliga, för vem märker det när de har blivit druckna? Världens ande lockar först med det vackra och tydliga, och kommer sen med det dunkla och mörka. Detta är antikrists vin, urvattnat och smaklöst.

Vi MÅSTE tillbaka till Bibeln, bönen, brödragemenskapen och brödsbrytelsen. Vi har inga andra B:en att stå på, för vi måste stå upp och vara ljus och salt. Vi måste tillbaka till den övernaturliga församlingen, upprättandet av den fasta grund apostlarna och profeterna byggt allt på: Jesus Kristus, som själv är hörnstenen. Guds ord är det enda som inte förändrats. Tänk på församlingen i Efesus som Jesus beskriver nedan, hur mycket gott han sa om dem och ändå gav han en allvarlig varning: De hade övergett sin första kärlek – de drack utspätt vin.
Jag känner dina gärningar, ditt arbete och din uthållighet, och jag vet att du inte kan tåla onda människor. Du har prövat dem som kallar sig apostlar men inte är det, och du har funnit att de är lögnare. Ja, du är uthållig, och du har uthärdat mycket för mitt namns skull och har inte tröttnat. Men det har jag emot dig, att du har övergett din första kärlek. Tänk därför varifrån du har fallit, och omvänd dig och gör dina första gärningar. Annars, om du inte omvänder dig, skall jag komma över dig och flytta din ljusstake från dess plats. Upp 2:2-5
Share:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Translate this page!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Summa sidvisningar

Använder Blogger.

Etiketter

Bloggarkiv

Bloggintresserade