HERRENS löften utan Hans närvaro!

Det är fullt möjligt att leva i framgång utan Hans närvaro. Det är fullt möjligt att komma in i det förlovade landet utan att HERRENS Ande går med. Du och jag kan komma in i välsignelsen, leva i överflöd och hälsa, utan Jesus själv går med oss.

Hur kan du säga något sådant?

Om vi läser 2 Moseboken, där Israel syndat mot HERREN och gjorde sig en guldkalv, kan vi se att det är fullt möjligt.

Mose hade kommit ner med Guds tio budord efter fyrtio dagar på Horebs berg och folket hade redan avfallit från den Sanne Guden. (2 Mos 32) och HERREN blev vred på folket och ville förgöra dem. Han straffade de som tillbad avgudarna och HERREN sade till Mose:
”Bryt upp och drag härifrån, du själv och folket som du har fört upp ur Egypten, till det land som jag med ed lovade åt Abraham, Isak och Jakob, då jag sade: Åt din avkomma skall jag ge det. Jag skall sända en ängel framför dig och driva bort kananeerna, amoreerna, hetiterna, perisseerna, hiveerna, jebusiterna och föra dig till ett land som flödar av mjölk och honung. Jag skall själv inte gå upp med dig. Eftersom du är ett hårdnackat folk kunde jag då förgöra dig under vägen.” 2 mos 32:1-3
Jag skall själv inte gå med dig.” säger han, ”jag skall sända en ängel framför dig.” Gud hade med ed lovat Israel landet och han kan inte ångra sina löften. Det är en skrämmande tanke att Gud låter oss få vad utlovat är, utan att själv gå med oss. Det är en skrämmande tanke, åtminstone för mig, att vi kan leva SOM OM HERREN är med oss när han inte är det. Vi vet att HERREN vill ge oss vad våra hjärtan begär, men glöm inte att det är fullt möjligt att begära fel saker. Det vi begär är inte alltid rätt i Guds ögon.

Nej, jag vill inte in i det förlovade landet UTAN Guds närvaro i mitt liv. Det är näst bäst att ha HERRENS ängel som går före, men hellre vill jag ha HERREN med mig. Så kände Mose också när han i uppenbarelsetältet utanför lägret bad Gud förlåta folket för deras synder och sade:
Om du inte själv vill gå med, skall du inte alls låta oss dra upp härifrån. Ty hur skulle man kunna veta att jag och ditt folk har funnit nåd för dina ögon, om inte därigenom att du går med oss, så att vi, jag och ditt folk, utmärks framför alla andra folk på jorden? 2 Mos 33:15-16
Ja, hur skulle man kunna veta att vi är utvalda och speciella i den här världen, om inte Han går med oss? Hur skulle vi kunna visa världen att vi har något speciellt som de behöver, utan HERRENS Ande över oss, i oss och med oss? Rikedom, ära och framgång erbjuder världen också.

Nej, jag vill hellre söka Guds rike och hans rättfärdighet först!

Söndag 15 november 2015

Share:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Translate this page!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Summa sidvisningar

Använder Blogger.

Etiketter

Bloggarkiv

Bloggintresserade