Inför nådens tron!


De problem och svårigheter vi möter är till för att driva oss in framför nådens tron. De är till för att kasta oss på Herren. Han tillåter problem uppstå i vår vardag, våra liv för att vi ska söka hans ansikte för en lösning. Det är bara genom att vi kommer inför honom med våra problem och söker hans ansikte för våra bekymmer som han kan hjälpa oss. Detta för att inget annat namn, ingen annan ska ha äran för vad han gör. Många gånger drivs vi på knä av utmattning, helt slutkörd, utan mänskliga lösningar och befinner oss i hemska situationer där ingen kan rädda oss, ingen kan hjälpa oss. Varför tillåter Gud detta? För att vi ska söka honom och ge honom äran för hans nåd till hjälp i rätt tid. För att vi ska förstå att det är på honom vi ska förtrösta och ingen annan.

Vi kan leva våra liv utan Gud, lite Jesus vid sidan av, men det blir aldrig bra. Vi kan klara lösa några problem, rida ut stormen, men det kommer nya. Varför? För att Gud vill ha ett folk som ärar honom och som söker honom i alla situationer, för varje problem som uppstår, ett folk som inte lever i egen kraft eller vandrar efter sitt eget sinne. Sådana som inte kan säga: Det var tur det gick bra, och JAG löste det. All ära till MIG!
Nej, det som för världen var dåraktigt har Gud utvalt för att låta de visa stå där med skam, och det som för världen var svagt har Gud utvalt för att låta det starka stå där med skam, och det som för världen var oansenligt och föraktat, ja, det som inte var till, har Gud utvalt för att göra till intet det som var till, FÖR ATT INGEN MÄNNISKA SKALL BERÖMMA SIG INFÖR GUD. 1 Kor 1:27-29 
Varför kommer problem emot oss? Vi är ju ”kungabarn” och ”har rätt” att ”kräva” och ”befalla”? Kan vi inte bara bekänna bort problemet och stå där som segrare? Nej, då kan vi ta äran själva och inte Gud. Vi kan inte lägga en enda aln till vår livslängd, därför MÅSTE vi, var och en personligen, söka Herrens ansikte för lösningar och frälsning. Det är bara Gud som har makten att förändra svåra problem och hemska situationer, och ge oss seger.   

Tror du inte Paulus kände sig som en förlorare när han låg och guppade på en planka i havet i tre dygn? Hur tror du kände sig Paulus när han blev piskad av judarna, slagen och stenad och kastat ut som död, för att ha predikat Jesus Kristus som korsfäst? Han hade all orsak att känna sig misslyckad och förkastad. I tillägg fanns dessa ”övermåttan” höga apostlarna som förtalade Paulus och undervisade att Gud inte var med Paulus, eftersom han alltid satt i fängelse, blev piskad, stenad och förföljd överallt han gick. Han blev kallad villolärare, bedragare och en falsk apostel, och han fick se sina egna församlingar vända honom ryggen och överge honom. Men hans egna ord visar att han hade hittat friden och frälsningen, mitt i stormen, mitt i problemen:   
Fil 4:10‑13 Det har glatt mig mycket i Herren att ni till slut har låtit er omtanke om mig blomma upp. Visst tänkte ni redan förut på mig, men då hade ni inte något tillfälle att visa det. Jag säger inte att jag har saknat något, för jag har lärt mig vara nöjd med det jag har. Jag kan leva enkelt och jag kan leva i överflöd. Med allt och med alla förhållanden är jag förtrogen. Jag kan vara mätt och jag kan vara hungrig, leva i överflöd och leva i brist. ALLT förmår jag i honom som ger mig kraft. 
Men hur kom Paulus fram till denna styrka och kraft i Honom? Han hade lytt evangelium: Omvänt sig och trott evangelium. Han hade lagt ner sitt liv inför Jesu fötter och tagit sitt kors på sig dagligen. Han visste att korset skulle innebära lidande och svårigheter, förföljelse och hat. Han visste att korset skulle göra ont, och var i stort behov av den Helige Andes hjälp, dagligen. För hemligheten till ett starkt liv med Gud ligger i att vi förstår och lever efter enkla ord: Inte genom (min) kraft, eller styrka skall det ske, utan genom HERREN Sebaots ande, säger HERREN. Sak 4:6. Detta är att vandra i Anden, och inte efter köttet.  

I allt som sker i våra liv, misär, problem, svårigheter, strapatser, motstånd, hat, förföljelse, ja, allt som kan nämnas, SÖKER vi HERRENS ansikte. Hela Bibeln är skriven för oss som har tidsålderns slut inpå oss (Rom 10:11), och vi hittar styrka i Ordet och i bönen. David säger: Mitt hjärta tänker på ditt ord: ”Sök mitt ansikte!” Ja, ditt ansikte, HERRE, söker jag. Ps 27:8 och i Ps 34:5 säger David: Jag sökte HERREN och han svarade mig, ur all min förskräckelse räddade han mig.   Ps 105:4: Fråga efter HERREN och hans makt, sök alltid hans ansikte.  Det är inför hans ansikte vi får frid och inriktning, ledning och vishet. 

Läs Ps 62 och speciellt verserna 2-3 och 6-9. Endast hos Gud söker min själ sin ro, från honom kommer min frälsning. Endast han är min klippa och min frälsning, min borg, jag skall inte vackla. OCH: Endast i Gud har du din ro, min själ, ty från honom kommer mitt hopp. Endast han är min klippa och min frälsning, min borg, jag skall inte vackla. Hos Gud är min frälsning och min ära, min starka klippa, min tillflykt har jag i Gud. Förtrösta alltid på honom, du folk, utgjut era hjärtan för honom. Gud är vår tillflykt.   

David fick lära sig lydnad genom sitt lidande, och han sökte HERRENS ansikte vid varje svårighet, han sökte styrka inför sin Gud, och han säger i Ps 119:67: Innan jag fick lida for jag vilse, men nu tar jag vara på ditt ord. Och i vers 71: Det gjorde mig gott att bli tillrättavisad, så att jag fick lära mig dina stadgar. Och i vers 75: HERRE, jag vet att dina domslut är rättfärdiga och att du tillrättavisat mig i trofasthet. Och han hade hittat styrkan i Gud: Om inte din undervisning varit min glädje, hade jag förgåtts i mitt elände Ps 119:92.  

Vi hittar styrka och nåd när vi söker Guds ansikte. Det behöver inte vara lång tid. Korta böner, i sanning och ödmjukhet inför Honom som har makt att frälsa våra själar, räcker långt. Sen blir bönen längre och du börjar utgjuta ditt hjärta inför Honom som ser i det fördolda, och han som ser i det fördolda belönar dig synligt.   
Amos 5:4 Så säger HERREN till Israels hus: Sök mig och ni skall leva.   
När jag är slutkörd, trött och tron är som svagast, känner mig som död, och läser Amos 5:4 får jag liv. Jag hör HERREN säga genom Amos: Sök mig så får du liv! Och det har blivit min styrka. Jag böjer då mina knän och  söker Honom.
Ödmjuka er därför inför Herren och hans väldiga kraft, så ska han upphöja er i sin tid (1 Petr 5:6), efter att ni en kort tid har utstått lidande.   
1 Petr 5:10 All nåds Gud, som har kallat er till sin eviga härlighet i Kristus, han skall upprätta, stödja, styrka och befästa er, sedan ni en kort tid har lidit. 

Guds frid 

Share:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Translate this page!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Summa sidvisningar

Använder Blogger.

Etiketter

Bloggarkiv

Bloggintresserade