Psalm 50

Ps. 50:14 Nej, offra lovets offer åt Gud och infria dina löften till den Högste.
Ps. 50:15 Ropa till mig på nödens dag, så skall jag rädda dig, och du skall ära mig."
Ps. 50:16 Men till den ogudaktige säger Gud: "Hur kan du tala om mina stadgar och ta mitt förbund på din tunga,
Ps. 50:17 du som hatar tillrättavisning och kastar mina ord bakom dig?
Ps. 50:18 Om du ser en tjuv håller du med honom, och med äktenskapsbrytare ger du dig i lag. 
Ps. 50:19 Du sprider ondska med din mun och väver samman svek med din tunga. 
Ps. 50:20 Du sitter och förtalar din bror, du hånar din mors son. 
Ps. 50:21 Sådant gör du och jag tiger. Då tror du att jag är som du. Men jag skall straffa dig och låta dina ögon se det. 
Ps. 50:22 Lägg märke till detta, ni som glömmer Gud, så att jag inte sliter er i stycken utan räddning: 
Ps. 50:23 Den som offrar lovets offer ärar mig. Den som ger akt på vägen, skall jag låta se Guds frälsning." 
Hur många läser inte det här och tänker, "Jesus har gjort ett nytt förbund och nu gäller inte det längre." 

Har Gud förändrats mellan Malaki och Matteus? Har han blivit reformerat på något vis? Har han mött "ljuset" och blivit en snällare Gud nu än i GT? 

Nej, Han är den samme igår, idag och i evighet. 

Den enda skillnaden är att vi står under blodet och nåden, att vi har bättre löften och större möjlighet till förlåtelse. Vi behöver inte offra kalvars och bockars blod, vi har Jesus blod. Men Gud har inte förändrats. 
Joh. 1:16 Av hans fullhet har vi alla fått, nåd och åter nåd. 
Joh. 1:17 Ty lagen gavs genom Mose, nåden och sanningen kom genom Jesus Kristus. 
Lagen kom för att fördöma köttet och visa på synden som hade få makten över det. Lagen kom för att visa oss hur ofullkomliga vi är och i hur stort behov av en frälsare mänskligheten var. 

Nåden är Guds utväg ur synden. Den enda fungerande utvägen ur synd och död. 

MEN NÅDEN ÄR INTE EN LICENS ATT SYNDA!!!
Share:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Translate this page!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Summa sidvisningar

Använder Blogger.

Etiketter

Bloggarkiv

Bloggintresserade