Korsets anstöt!

Tänk efter och besinna vilket evangelium du predikar.
1 Kor. 5:7-8 ”Rensa därför ut den gamla surdegen, så att ni blir en ny det. Ni är ju osyrade. För även vårt påskalamm Kristus har slaktats för oss. Låt oss därför inte hålla högtid med gammal surdeg, inte heller med elakhetens och ondskans surdeg, men med renhetens och sanningens osyrade deg.” SRB16
Ondskans och elakhetens surdeg genomsyrar det evangelium vi predikar. Det är som Jesus säger, att vad hjärtat är fullt av det talar munnen. Och är hjärtat fullt av elakhet och ondska, då genomsyrar det vårt evangelium. Vi ska inte väcka anstöt hos vare sig jude eller grek, säger Paulus i
1 Kor. 10:32 ”Var inte till anstöt, varken för judar eller för greker eller för Guds församling.” SRB16
OCH
2 Kor. 6:3 ”Vi vill inte på något sätt vara någon till anstöt, så att vår tjänst inte blir smädad” SRB16
Och samtidigt lyfter Paulus fram korsets anstöt:
Gal. 5:11 ”Och jag, bröder, om jag ännu predikar omskärelse, varför lider jag då fortfarande förföljelse? Då vore korsets anstöt borta.” SRB16
Å, om vishetens Ande till kunskap om Jesus Kristus kunde dra in i våra hjärtan så vi förstår hur smal den vägen är mellan att INTE väcka anstöt och att ändå väcka anstöt. För vi är kallade att väcka anstöt, MEN inte genom elakhet och ondska, utan genom talet om Kristi kors.

Det är det ENDA anstöt vi har Guds välsignelse att göra.
Share:

4 kommentarer:

  1. Det är en del lagiska kristna som tar anstöt av korsets verkliga budskap...det utelämnar all egen berömmelse inför Gud dvs rättfärdigheten av tro,en del vill lägga till sina egna gärningar för att berömma sig inför Gud,.. det hat jag mötte av folk som kommenterade på Apg 29 Christer Åbergs blogg,gjorde mig bekymrad över hur det är ställt med många kristna i Sverige,att jag försökte förklarar utifrån det skriften säger om frälsning läran,...en gång frälst räddad för evigheten från den yttersta domen..pga det syndoffer som Jesus Kristus gjorde på korset,det visade sig vara ett rött skynke för många religiösa och lagiska kristna som kommenterade på Apg 29..korsets anstöt..1kor 1,23 är för juden (den religiösa människan)en stötesten ..skandalon,därför att det utelämnar all egen berömmelse inför Gud all egen rättfärdighet,endast Kristi försonings offer tar bort vår skuld och gör oss rättfärdiga.all vår egen rättfärdighet är smuts i Guds ögon,,för greken ,den filosofiskt högmodiga människan är korset en dårskap,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt ledsamt att se kristna brusa upp för en sådan grundläggande lära, men så blir talet om korset en dårskap för den som går förlorad.

      Kristi kors är det centrala i det kristna budskapet, och korset ska inte bara beundras. Det ska bäras, varje dag.

      Köttet får i många fall fritt utrymme när det egentligen ska vara korsfäst. Paulus säger i Gal. 5:24

      "De som tillhör Kristus Jesus har korsfäst sitt kött med dess lidelser och begär."

      Tänk att vi har kommit så långt i avfallet att kristna inte kan ta emot talet om korset. :(

      Var välsignad.

      Radera
  2. Tack för svaret..jag har tänkt mycket varför jag mötte sådan ilska av en del kristna som gömmer sig bakom data skärmen i detta spörsmål om korsets betydelse, När jag läste om stötesten som den religiösa kristne,gick det upp för mig.de tycker att det är skandalöst att en återfalls syndare ska få nåd av Gud , När dom själva har kämpat och ivrat för att bli "helgade" som den hemmavarande sonen i berättelsen om de två bröderna..han förstod inte Guds nåd och sinnelag,..efter 15 år i världen kom jag till besinning och blev väl mottagen av Gud och kyrkan..jag gav upp min gemenskap med Kyrkan När trosförkunnelsen härjade som värst inom kristenheten,jag skyller inte ifrån mig , men jag förstod inte det evangelium som dom förkunnade ,jag tror att det har skadat och smädat evangelium för svenskens frälsning,. Alla dessa penning ministris och penga profeter ,läste senast i dagen om snubben som hade blåst en kvinna som han själavårdande på 300 000 tusen stämmer det verkligen ,hur vågar dom tulla naiva troende på pengar är dom inte rädd för Gud,..hälsn stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Korset har alltid varit en stötesten, och många har kommit in i "fållan" utan att gå igenom dörren beroende på ett kraftlöst evangelium.

      Jesu kors är en central och viktig del av får kristna tro. Utan Jesu offer för oss skulle vi alla varit förlorade. Paulus säger "En oandlig människa tar inte emot det som tillhör Guds Ande. Det är dårskap för henne, och hon kan inte förstå det, eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt." (1 Kor. 2:14) En bidragande orsak till att så många inte förstår korset är att det inte predikades för dem när de kom till "tro".

      Det problem du tar upp angående trosrörelsens "evangelium" har tyvärr påverkat väldigt många negativt, och jag har märkt att den undervisning har sipprat in även i andra samfund.

      Jag har tagit upp Lekardahl och Enroos här på bloggen. Tyvärr är det många som har klivit fram och berättat liknande historier som det vi läser i Dagen. Flera har hört av sig till mig efter att jag skrev min artikelserie och det är rena skräckhistorierna som kommer fram.

      Men det är underbart att du har kommit tillbaka till Herren och det efter att varit utsatt för det falska evangeliet. Allt som är fött av Gud, det övervinner världen. Jag har en bakgrund inom trosrörelsen. Jag hamnade in i den rörelsen när jag kom till Sverige i 1988 redan.

      Radera

Translate this page!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Summa sidvisningar

Använder Blogger.

Etiketter

Bloggarkiv

Bloggintresserade