I det här inlägget tar jag upp
- - Vad Judiska troende möter i Israel.
- - Vad Yeshu betyder.
- - Citat från Talmud angående vår Herre och Frälsare.
- - Hur omskrivningar av Talmud gjorts för att dölja anstötliga berättelser.
- - Vad den judiska bönen Birkat haMenim är.
För oss judar som växte upp i Israel, var Jesus och hans ord aldrig en del av våra samtal. Inte i vårt skolsystem, inte i våra synagogor och inte i våra media. Vi har inte heller lätt tillgång till Nya testamentet. Jesus har i hög grad undvikits och gömts undan för vårt folk. 99,7% av den judiska befolkningen i Israel avvisar idag Jesus som Messias. Hur kommer det sig att vårt land, där evangeliet först uppstod, kan vara så starkt emot det?Under två tusen år var allt andligt budskap inom judendomen tvungna att gå igenom "portvakterna", de ortodoxa judiska rabbinerna. Rabbinsk Ortodox judendom kommer direkt från "fariséernas" sekt, som Jesus hårt tillrättavisade:"Men ve er, skriftlärda och fariseer, hycklare, för ni stänger till himmelriket för människorna! För själva går ni inte in, och de som är på väg in tillåter ni inte heller att gå in." (Matteus 23:13)Ända sedan Messias var här har rabbinerna i Israel ställt sig i opposition till evangeliet och hindrat budskapet om Jesus. De förhindrar medvetet det judiska folket från att höra om den fria frälsningen genom Hans död och uppståndelse och som erbjuds dem av deras egen judiske Messias. De har gjort mycket för att dölja Jesus och hålla honom som den bäst bevarade hemligheten inom judendomen och hålla vårt folk i ett andligt mörker. Men nu är hemligheten ute. Efter nästan 2000 år kan inte Jesus, eller som vi kallar honom på hebreiska, Yeshua, längre döljas för folket.
Idag når vårt Ministry, ONE FOR ISRAEL, judiska och arabiska israeler precis där de är - online. Vi behöver inte längre rabbinernas tillstånd för någonting. Vi når direkt in till varje israeler och dela de frälsande goda nyheterna om Messias Yeshua genom smartphones, surfplattor och datorer . Tidigare kom evangeliets budskap till Israel utifrån våra gränser, levererade av människor som inte förstod vårt språk, vår kultur, vårt arv eller vårt sätt att tänka. I dag ser budbärarna väldigt annorlunda ut. Nu är det judiska och arabiska israeler som återger evangeliet tillbaka där det började - tillbaka till vårt eget folk Israel. Vi kan förklara evangeliet för vårt folk på ett sätt som kan förstås av dem, på våra egna modersmål, på hebreiska och arabiska som bara israeler kan, och hjälpa vårt folk att förstå vem Yeshua verkligen är.
De ortodoxa rabbinerna i Israel driver en "anti-missionärsorganisation kallad Yad L'Achim, specifikt för att bekämpa spridningen av evangeliet bland det judiska folket. Denna mycket välfinansierade organisation arbetar väldigt nära inrikesministern i den israeliska regeringen. De försöker med alla tänkbara metoder (inte alltid lagliga) förhindra judar från att lämna rabbinsk judendom, och förföljer oss, de judiska troende på Jesus i Israel, obevekligt.
Med mer än 90% av Israels messianska judars namn, foton och adresser i sitt arkiv, började Yad L'Achim under år 2014 skicka hem tidskriften "Searching" till de troende i Israel. Tidningen innehåller ortodoxa rabbiners invändningar och motargument emot Jesus som Messias och Nya Testamentets trovärdighet, och försöker förlöjliga och förstöra tron på Jesus. Detta fick flera troende judar, även några som hade varit missionärer, att förneka sin tro på Jesus och återvända till rabbinsk judendom.
Under de senaste fem åren bestämde jag mig för att gå igenom alla deras tidskrifter, böcker och videor för att svara på deras argument och bevisa att deras invändningar var falska. Sedan 2015 har vi släppt cirka 150 korta videor där vi delar evangeliet och direkt motbevisar dessa rabbinska invändningar mot Jesus, Nya testamentet och kristendomen. Den här boken är en sammanställning av avskrifter från dessa videor, allt på ett ställe för ditt beaktande. Medan innehållet i denna bok är baserat på fem års akademisk forskning, har jag gjort mitt bästa för att skriva den på ett enkelt, lättläst sätt för att hålla den här boken så kort som möjligt.
Vänligen dela länkar till denna bok :) ~Eitan Bar
Ända sedan upplysningstiden har Jesus betraktats i ett alltmer positivt ljus av fler och fler judar - inte som Messias, det är sant, men som en bra lärare, en rabbi, "vår bror", kanske som en politisk martyr. Men för länge sedan, trodde de flesta judar att Jesus var en bedragare som ledde Israel vilse, och vissa betraktade honom till och med som en trollkarl. Som en följd kallades han genom århundradena med namnet Yeshu, en ordlek med Hans riktiga namn och som faktiskt är ett akronym som står för Yimmach Shemo Ve-zikro - Må hans namn och minne blottas ut. Han ses fortfarande på det sättet av vissa, särskilt ultraortodoxa judar; men de är dock i minoritet.1
Jag citerar:
Han och hans lärjungar utövade trolldom och svart magi, ledde judar vilse och in i avgudadyrkan och han sponsrades av utländska, hedniska makter i syfte att undergräva judisk gudstjänst (Sanhedrin 43a):Citat slut
Jag skriver ut vad Sanhedrin 43a säger:
Han var sexuellt omoralisk, dyrkade statyer av sten (en tegelsten nämns), och blev avskuren från det judiska folket för sin ondska och vägrade att omvända sig (Sanhedrin 107b; Sotah 47a).
Den ocensurerade utgåvan fortsätter:
Vad med R. Joshua f. Perahjah? - När kung Jannai dödade våra rabbiner, flydde R. Joshua f. Perahjah (och Jesus) till Alexandria i Egypten.
När freden återkom, skickade Simeon f. Shetach bud till honom: 'Från mig, (Jerusalem), den heliga staden, till dig, Alexandria från Egypten (min syster). Min man bor hos dig och jag ligger ödslig.'
Han stod upp, gick och befann sig i ett visst värdshus, där han visades stor ära. "Hur vacker det är denna Acsania!" (Ordet betecknar både värdshus och gästgivare. R. Joshua använde det i första meningen; svaret antar att den andra ska menas.)
Därefter observerade (Jesus) och sa : 'Rabbi, hennes ögon är smala.'
"Usling", tillrättavisade han honom, "gör du så här för att förbinda dig." Han lät fyra hundra trumpeter ljuda och bannlyste honom. Han (Jesus) kom många gånger framför honom och bad: 'Ta emot mig!' Men han ville inte bry sig om honom.
En dag reciterade han (R. Joshua) Shema ', när Jesus kom inför honom. Han tänkte ta emot honom och gjorde ett tecken till honom.
Han (Jesus) tänkte att det var för att stöta bort honom, gick och satte upp en tegelsten och tillbad den.
"Omvänd dig", sa han (R. Joshua) till honom.
Han svarade: "Jag har sålunda lärt av dig: Den som syndar och får andra att synda har ingen möjlighet att omvända sig."
Och en mästare har sagt: 'Jesus, Nasaren, utövade magi och ledde Israel vilse.'
Citat slut.Våra rabbiner har undervisat och sagt: Låt alltid vänsterhanden skjuta bort och högerhanden dra nära. Inte som Elisa som sköt bort Gehazi med båda händerna (och inte som R. Joshua b. Perahiah som sköt bort en av sina lärjungar med båda händerna) (Sotah 47a .7
Fotnoten till ovanstående citat säger att i äldre manuskript stod det R. Joshua b. Perahiah sköt bort Jesus Nasaréen med båda händerna.
Boruch Ellison fortsätter:
Han lärde sig trolldom i Egypten och för att utföra mirakler använde han förfarande som innebar att han skar sig på kroppen - vilket också uttryckligen är förbjudet i Bibeln.8Citat slut.
Vilket straff har Jesus och Hans följare fått? Den Babyloniske Talmud, Gittin 56b-57a skriver att konvertiten Oneklos genom magi först uppväckte Titus och frågade honom vilket straff han fått. Sedan uppväckte han Jesus och frågade honom vilket straff han fått. Och sen alla andra syndare, vilket då syftar på Jesu efterföljare. Och moralen i denne berättelse är att man aldrig ska ifrågasätta de Äldste.
Onkelos son till Kolonikos var Titus systerson. Han hade förstånd att omvända sig till judendomen. Han gick och uppväckte Titus från de döda genom magisk konst och frågade honom; "Vem är mest ryktbar i den [andra] världen? Han svarade: Israel. Vad anser du då, sa han, om att ansluta sig till dem? Han sa: Deras ceremonier är betungande och du kommer inte att orka utföra dem. Gå och attackera dem i den [andra] världen så kommer du att ligga över, som det står skrivet, Hennes motståndare har blivit huvudet osv.; den som trakasserar Israel blir huvud. Han frågade honom: Vad är ditt straff [i den andra världen]? Han svarade: Det jag bestämde för mig själv. Varje dag samlas min aska och en dom faller över mig och jag bränns och min aska sprids över de sju haven.
Han gick sedan och uppväckte Bileam9 (eufemism för Jesus) genom besvärjelser.10 Han frågade honom: Vem är mest ryktbar i den [andra] världen? Han svarade: Israel. Vad anser du då, sa han, om att ansluta sig till dem? Han svarade: Du skall aldrig någonsin fråga efter deras välfärd och lycka. Han frågade sedan: Vad är ditt straff? Han svarade: Med kokande varm sperma.
Han gick sedan och uppväckte Israels syndare11 genom besvärjelser. Han frågade dem: Vem är mest ryktbar i den [andra] världen? De svarade: Israel. Vad anser ni då, sa han, om att ansluta sig till dem? De svarade: Sök deras välfärd, sök inte deras skada. Den som vidrör dem vidrör Hans ögonsten. Han sa: Vad är ert straff? De svarade: Med kokande het avföring, eftersom en mästare har sagt: Den som hånar de Äldstes ord straffas med kokande het avföring. Observera skillnaden mellan Israels syndare och profeterna från de andra nationerna som dyrkar avgudar. Det har sagts: Lär från denna incident hur allvarligt det är att skämma ut en man, för Gud åtog sig Bar Kamzas sak och förstörde Sitt Hus och brände Sitt Tempel.12Sanhedrin 106b skriver om Jesus, kallad Bileam, och Pontus Pilatus som Phineas Rånaren. Bileams Krönika syftar på evangelierna.
En viss min13 sa till R. Hanina: Har du hört hur gammal Bileam var? - Han svarade: Det sägs egentligen inte, men eftersom det står skrivet: De blodtörstiga och falska skall inte nå sin halva ålder,14 [det följer att] han var trettiotre eller trettiofyra år gammal.15 Han fortsatte: Du har sagt rätt; Jag har personligen sett Bileams Krönika, där det står: 'Bileam den lama var trettio år gammal när Phinehas rånaren dödade honom. '16
R. Papa observerade: Det här är vad män säger: "Hon som var ättling till prinsar och guvernörer, spelade sköka med snickare.".17
Omskrivningar av Talmud blev nödvändiga
Som förklarats ovan måste talmudiska passager riktade mot kristendomen eller mot icke-judar18 tas bort eller ändras - trycket blev för stort. Det här är vad som gjordes: några av de mest stötande passagen togs bort från alla utgåvor som trycktes i Europa efter mitten av 1600-talet. I alla andra avsnitt ersattes uttrycket 'hedning', 'icke-jude', 'främling' (goy, einoyehudi, nokhri) - som förekommer i alla tidiga manuskript och tryckta versioner samt i alla utgåvor publicerade i islamiska länder – med termer som 'avgudadyrkare', 'hedning' eller till och med 'kanaanitisk' eller 'samaritisk', termer som kan bortförklaras men som en judisk läsare kunde känna igen som eufemismer för de gamla uttrycken.
Allt efter som attacken fortsatte, blev försvaret mer raffinerad, ibland med varaktiga tragiska resultat. Under vissa perioder blev den ryska tsarens censur strängare, och eftersom de såg ovannämnda eufemismer för vad de var, förbjöds också dessa. Därefter ersatte de rabbinska myndigheterna dem med termerna "arabiska" eller "muslimska" (på hebreiska, Yishma'eli - vilket betyder båda) eller ibland "egyptiska", och räknade kallt med att tsarens myndigheter inte skulle invända mot denna typ av missbruk. Samtidigt cirkulerades listor över utelämnade talmudiska ord i manuskriptform, vilket förklarade alla nya termer och påpekade alla utelämnanden. Ibland trycktes en allmän ansvarsfriskrivning på titelsidan för varje volym av talmudisk litteratur, vilket högtidligt förklarade, ibland med ed, att alla fientliga uttryck i den volymen endast var avsedda för antikens avgudadyrkare eller till och med mot de länge försvunna kanaaniterna, inte mot "de människor i vars land vi bor". ~Israel Shahak, Jewish History, Jewish Religion – The Weight of Three Thousand Years, s. 74-75
Orna
Grinman
Följande korta strofer berättar om en händelse som förändrade historiens gång för den messianska judendomen:
”På Rabban Gamliels dagar var kättarna i Israel många, och de orsakade stor skada i Israel och ledde dem vilse. När de såg detta ... (Rabban Gamliel II) och hans följeslagare utformade en välsignelse som var en begäran till Gud att utplåna alla kättare ”(Maimonides, Mishne Torah).
Birkat haMinim
Orna Grinman fortsätter:
Efter förstörelsen av templet (70 e.Kr.) blev en rabbinsk domstol känd som ”Sanhedrin” nationens andliga ledarskap. Sanhedrin bestod av Israels äldste, som vägledde nationen så mycket som den romerska guvernören som var stationerad i Syrien ville tillåta. Rabban Gamliel II (son till Rabban Gamliel som nämns i Apostlagärningarna 22:3), fungerade som dess president fram till början av det andra århundradet.
Sanhedrin inkluderade 71 medlemmar. Grundades 57 f.Kr. i Jerusalem. Efter förstörelsen, flyttades det till Yavne (Jamnia) och senare till Galiléen. Sanhedrin genomförde olika förändringar av den judiska livsrutinen, som låg i ruin utan möjligheten att frambära offer till Gud i templet.
Ordet "Min" betyder "typer" på hebreiska och avser judar som uppfattas av Sanhedrin som kättare. Vissa säger att ordet Min är en förkortning av de hebreiska orden för Troende på Yeshua från Nazareth (på hebreiska: Ma’amin bYeshua haNotzri). Sanhedrin förbjöd folket att göra handel med dem eller associeras med dem på annat sätt.
Det var just därför de lade till denna klausul i bönen. Denna klausul kallas "The Blessing of the Minim", men det är faktiskt en förbannelse. Den tidigaste versionen av denna klausul hittas i Cairo Genizah (gamla judiska arkivet som finns i Kairo):
”För den avfällige låt det inte finnas hopp. Och låt den arroganta regeringen med hast ryckas bort i våra dagar. Låt nozerim (vilket betyder: Yeshua från Nazareths anhängare) och minim förstöras på ett ögonblick. Och låt dem blottas ur Livets bok och inte skrivas in tillsammans med de rättfärdiga. Välsignad är du, Herre, som ödmjukar den arroganta. "Birkat haMinim
På Rabban Gamliel II:s tid bad de som trodde på Yeshua fortfarande i synagogorna tillsammans med andra judar. De som vägrade att proklamera denna "välsignelse" avslöjades därigenom, vilket gav dem två alternativ: förneka Yeshua eller bli utestängda från synagogan, det omgivande samhället och sina familjer.
Joh. 9:22 Detta sa hans föräldrar, därför att de fruktade för judarna. För judarna hade redan då kommit överens om, att om någon bekände honom vara Kristus, skulle han uteslutas ur synagogan.
Joh. 12:42 Men ändå fanns det många också bland rådsherrarna som trodde på honom. Men de bekände det inte, för fariseernas skull, för att de inte skulle bli uteslutna ur synagogan...
Joh. 16:2 De ska utesluta er ur synagogorna, ja, den tid kommer, när var och en som dödar er ska tro att de utför en tjänst åt Gud.