Jämför Psalm 1 med Joh 15


Ps. 1:1  Salig är den som inte följer de ogudaktigas råd och inte går på syndares väg eller sitter bland bespottare
Ps. 1:2  utan har sin glädje i HERRENS undervisning och begrundar hans ord dag och natt.
Ps. 1:3  Han är som ett träd, planterat vid vattenbäckar, vilket bär sin frukt i rätt tid och vars blad inte vissnar. Allt vad han gör lyckas väl.
Ps. 1:4  Så är det inte med de ogudaktiga, de är som agnar som vinden för bort.
Ps. 1:5  Därför skall de ogudaktiga ej bestå i domen, ej syndarna i de rättfärdigas församling.
Ps. 1:6  Ty HERREN känner de rättfärdigas väg, men de ogudaktigas väg leder till fördärvet.
Och:
Joh. 15:1  Jag är den sanna vinstocken, och min Fader är vingårdsmannen.
Joh. 15:2  Varje gren i mig som inte bär frukt skär han bort, och varje gren som bär frukt rensar han, för att den skall bära mer frukt.
Joh. 15:3  Ni är redan nu rena i kraft av det ord som jag har talat till er.
Joh. 15:4  Förbli i mig, så förblir jag i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv, utan endast om den förblir i vinstocken, så kan inte heller ni det, om ni inte förblir i mig.
Joh. 15:5  Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon förblir i mig och jag i honom, bär han rik frukt, ty utan mig kan ni ingenting göra.
Joh. 15:6  Om någon inte förblir i mig, kastas han ut som en gren och torkar bort, och man samlar ihop sådana grenar och kastar dem i elden, och de bränns upp.
Joh. 15:7  Om ni förblir i mig och mina ord förblir i er, så be om vad ni vill, och ni skall få det.
Joh. 15:8  Min Fader förhärligas, när ni bär rik frukt och blir mina lärjungar.

Share:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Translate this page!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Summa sidvisningar

Använder Blogger.

Etiketter

Bloggarkiv

Bloggintresserade