Joh 8 En ytlig tro!


När jag läser Johannes evangeliet så kan jag inte låta bli att förvånas över kapitel 8.
Joh. 8:30  När han sade detta, kom många till tro på honom.
Många kom till tro på honom. Han borde ha jublat i Anden, men det gjorde han inte. Han märkte att något var fel:
Joh. 8:31  Jesus sade till de judar som hade satt tro till honom: "Om ni förblir i mitt ord, är ni verkligen mina lärjungar,
Joh. 8:32  och ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria."
Han satte fingret på just det stället som gjorde ont. Samma judar som kom till tro på Jesus började diskutera och argumentera mot honom. Han såg rakt igenom deras ytliga tro. Och han accepterade inte en sådan tro. Han gick till rätta med dem direkt, för att om möjligt ta fram den äkta tron.

Joh. 8:42  Jesus svarade: "Vore Gud er Fader, skulle ni älska mig, eftersom jag har utgått från Gud och kommer från honom. Jag har inte kommit av mig själv, utan han har sänt mig. 
Joh. 8:43  Varför förstår ni inte vad jag säger? Därför att ni inte kan lyssna till mitt ord. 
Joh. 8:44  Ni har djävulen till er fader. Och vad er fader har begär till, det vill ni göra. Han har varit en mördare från början och har aldrig stått på sanningens sida, eftersom sanning inte finns i honom. När han talar lögn, talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader. 
Joh. 8:45  Men mig tror ni inte, därför att jag säger er sanningen.
Joh. 8:47  Den som är av Gud lyssnar till Guds ord. Men ni lyssnar inte, därför att ni inte är av Gud."
Här kommer det fördolda fram, "de som trodde" börjar vanära och håna Jesus:

Joh. 8:48  Judarna svarade: "Har vi inte rätt när vi säger att du är en samarit och har en ond ande?"
Det slutar med att "de som trodde" tog upp stenar för att kasta på honom:

Joh. 8:59  Då tog de upp stenar för att kasta på honom, men Jesus drog sig undan och lämnade tempelplatsen.
En ytlig tro, är en falsk tro. En falsk tro ärar inte Gud i ande och sanning. Den med en falsk och ytlig tro lever efter sitt eget kött och tankar och är inte villig att omvända sig från synden. Den tar inte emot omvändelsen från Gud, utan står emot Guds Ande och det slutar med att "de som trodde" korsfäster Kristus en gång till. 

Ödmjuka er därför under Guds Ord och ta emot Ordet som har makt att frälsa era själar.
Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd!


Share:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Translate this page!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Summa sidvisningar

Använder Blogger.

Etiketter

Bloggarkiv

Bloggintresserade