Jämför Psalm 2 med Lukas 19


Ps. 2:1  Varför rasar hednafolken, varför tänker folken fåfängliga tankar?
Ps. 2:2  Jordens kungar reser sig och furstarna rådslår med varandra mot HERREN och hans Smorde:
Ps. 2:3  "Låt oss slita sönder deras band och kasta av oss repen."
Ps. 2:4  Han som bor i himlen ler, Herren gör narr av dem.
Ps. 2:5  Han talar till dem i vrede, i glödande harm förskräcker han dem:
Ps. 2:6  "Det är jag som har insatt min konung på Sion, mitt heliga berg."
Ps. 2:7  Jag vill kungöra HERRENS beslut. Han sade till mig: "Du är min Son, jag har i dag fött dig.
Ps. 2:8  Begär av mig, så skall jag ge dig hednafolken till arvedel och hela jorden till egendom.
Ps. 2:9  Du skall krossa dem med järnspira, slå sönder dem som lerkrukor."
Ps. 2:10  Handla nu vist, ni kungar, låt varna er, ni domare på jorden!
Ps. 2:11  Tjäna HERREN med fruktan och gläd er med bävan!
Ps. 2:12  Ge Sonen hyllningskyss, så att han ej blir vred och ni går under på er väg, ty snart kan hans vrede upptändas. Saliga är alla som flyr till honom. 
Och:
Luk. 19:12  Han sade: "En man av förnäm släkt for till ett land långt borta för att få kungavärdighet och sedan komma tillbaka.
Luk. 19:13  Han kallade till sig tio av sina tjänare och gav dem tio pund och sade till dem: Gör affärer med dessa tills jag kommer tillbaka.
Luk. 19:14  Men hans landsmän hatade honom, och när han hade farit skickade de sändebud som skulle säga: Vi vill inte ha honom till kung över oss.
Luk. 19:15  Men han fick sin kungavärdighet, och när han kom tillbaka lät han kalla till sig tjänarna som hade fått pengarna. Han ville veta vad var och en hade förtjänat.
Luk. 19:27  Men dessa mina fiender som inte ville ha mig till kung över sig, för hit dem och hugg ner dem inför mina ögon."

Share:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Translate this page!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Summa sidvisningar

Använder Blogger.

Etiketter

Bloggarkiv

Bloggintresserade