Gud är en förtärande eld och vi är offret

Jag ligger på sängen och får en bild av hur Gud är en förtärande eld, och vi är offret. Vi som vill vandra nära honom kommer smälta i hans eld, ju närmare vi kommer ju intensivare blir elden. 

Om du gett dig fullständigt till Herren och av hela ditt hjärta vill följa honom, kommer förföljelse och då börjar svårigheterna. Det kommer prövningarna och din tro prövas som av eld. Håller din tro måttet så fortsätter du närma dig Gud och ju mer du närmar dig Gud, ju mer testas och prövas du. Gud vill ha ett beprövat folk, som vet vad de talar om, som känner sin Gud och vandrar nära honom. Ett folk som har gått genom eld och vatten för att få vara med honom, vara som honom och vara i honom. 

Sen leder Anden mig till psalm 66 och hela psalmen handlar om Herrens storhet och hur han hanterar sitt folk. 
Prisa, ni folk, vår Gud, låt hans lov ljuda högt, ty han har givit vår själ liv, han har inte låtit vår fot vackla. Väl prövade du oss, Gud, du luttrade oss som silver luttras. Du lät oss fastna i nätet, du lade en tung börda på vår rygg. Du lät människor fara fram över vårt huvud, vi gick genom eld och vatten. Men du förde oss ut och gav oss överflöd. Ps 66:8-12
Vi bär fram våra brännoffer åt Herren, allt för att få vara nära honom. Vårt kött är vårt brännoffer av "tjurar och bockar och röken av baggar". Våra kroppar bär vi fram inför Honom. 
Hade jag haft onda avsikter i mitt hjärta skulle Herren inte ha hört mig. Men nu har Gud hört mig, han har lyssnat till min bön. Välsignad vare Gud, som inte har förkastat min bön eller tagit sin nåd ifrån mig! Ps 66:18-20
Litar vi på honom, att han inte låter oss drabbas av något som är oss för svårt, kommer vi ut på andra sidan renade och luttrade. Är det inte den rena, äkta tron han vill ha fram? 
1 Petr. 1:7 Äktheten i er tro är långt värdefullare än guld som är förgängligt, fastän det håller provet i eld, och den tron skall visa sig bli till lov, pris och ära, när Jesus Kristus uppenbarar sig.
Bless!!!
Share:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Translate this page!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Summa sidvisningar

Använder Blogger.

Etiketter

Bloggarkiv

Bloggintresserade